Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Impulsy dla Kolei Śląskich. Już wkrótce nowe pociągi wyjadą na tory, na razie czekają w Łazach

Michał Wroński
Nowe Impulsy już czekaja w Łazach
Nowe Impulsy już czekaja w Łazach Patryk Drabek
Nowe pociągi stoją już w Łazach. Na początku listopada mają rozpocząć kursy z pasażerami. Składy będą jeździć z Katowic do Raciborza oraz Tychów. Dotrą do też Pszczyny i Chałupek.

Koleje Śląskie dostały nowe pociągi. Trzy kupione w nowosądeckim Newagu "Impulsy" stoją już w Łazach. Trzy kolejne powinny dotrzeć do nas z początkiem przyszłego roku. Kursy z pasażerami nowe pociągi mają rozpocząć w pierwszych dniach listopada. Obecnie trwa jeszcze szkolenie personelu, który będzie obsługiwał te składy.

Wyjadą na cztery linie

Prezent Kolejom Śląskim sprawił samorząd województwa. To właśnie on, razem z samorządami województwa małopolskiego, świętokrzyskiego i podkar- packiego, stworzył tzw. południową grupę zakupową.

Grupa zamówiła w Newagu 19 nowych pociągów, a 6 z nich przypadło w udziale właśnie nam. Zgodnie z planem połowa zamówionych składów miała dotrzeć na Śląsk jeszcze w sierpniu, ale przeciągające się odbiory sprawiły, że ostatecznie pojawiły się u nas dopiero z początkiem października.

Na jakich trasach kursować będą "Impulsy"? Jak informuje nas Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Kolei Śląskich, w tej chwili brane są pod uwagę cztery linie.

- Mamy na myśli trasy: Katowice-Racibórz, Katowice-Tychy Lodowisko, Racibórz-Pszczyna oraz Racibórz-Chałupki - wylicza Wawrzaszek.

Trasa do Krakowa jest już dla kolei stracona?

To wyraźna zmiana w stosunku do tego, co jeszcze kilka tygodni temu mówili przedstawiciele urzędu marszałkowskiego. Zapowiadali, że nowe składy będą obsługiwać połączenia międzyregionalne na trasach Częstochowa-Włoszczowa-Kielce; Katowice-Zawiercie-Włoszczowa-Kielce oraz Rybnik-Katowice- Kraków.

W przypadku tej ostatniej relacji chyba faktycznie nie było się co "napinać", bo jakiekolwiek by pociągi nie puścić na tę trasę, to i tak pasażerowie nie będą przesadnie zachwyceni ofertą kolei. Powód jest oczywisty: czas przejazdu. Na pokonanie nieco ponad 70 km pociągi potrzebują obecnie co najmniej #2 godzin (busy pokonują ten dystans w 80 minut) i w najbliższym czasie to nie ulegnie zmianie. Trwająca od kilku lat modernizacja tej linii została zahamowana po serii spektakularnych upadłości zaangażowanych w ten projekt firm (plajtę ogłosiło m.in. przedsiębiorstwo projektujące odcinki Sosnowiec Jęzor-Trzebinia i Trzebinia- Krzeszowice). Dziś przedstawiciele PKP PLK nie pozostawiają wątpliwości: nie ma żądnych szans, aby dokończyć tę inwestycję do roku 2015.

- Przejdziemy do następnej perspektywy unijnej (2014- 2020, przyp. red) - mówi Maciej Dutkiewicz z wydziału prasowego PKP PLK.
Nowe składy w mniejszości

Szóstka "Impulsów" to pierwsze nowe pociągi Kolei Śląskich od czasu pozyskania przez spółkę "Elfów". Nowe składy stanowią mniej niż połowę taboru marszałkowskiego przewoźnika. Przeważają dzierżawione od Przewozów Regionalnych stare pojazdy EN57 (ich produkcji zaprzestano z początkiem lat 90.) i w najbliższym czasie te proporcje raczej się nie zmienią.
Spółka na dniach ma rozstrzygnąć przetarg na dzierżawę 28 składów i wszystko wskazuje na to, że ponownie będą to wysłużone "kible".

Przedstawiciele KŚ zapowiadają jednak, że to stan tymczasowy i do roku 2020 w barwach przewoźnika jeździć będą już wyłącznie nowe pociągi. Wśród 30 nowych składów, jakie spodziewa się zdobyć przewoźnik, mają znaleźć się także "piętrusy", które docelowo miałyby obsługiwać linię Gliwice-Częstochowa.

  • Sześć nowych pociągów kosztowało 88 mln zł, z czego 50 mln zł stanowi unijna dotacja (reszta pochodzi z budżetu województwa, Funduszu Kolejowego i rezerwy celowej budżetu państwa).
  • "Impuls" ma ponad 58 m długości i składa się z trzech, w pełni niskopodłogowych członów. Przewiezie (na miejscach siedzących i stojących) ok. 260 pasażerów. Pociąg jest klimatyzowany, przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz rowerów, #a także wyposażony w pełny monitoring wnętrza i nowoczesny system informacji pasażerskiej. W toaletach znajdują się nawet przewijaki dla matek z dziećmi.
  • Pociąg może osiągać prędkość 160 km na godzinę. To oczywiście teoria, w praktyce prędkość eksploatacyjna uzależniona będzie od stanu infrastruktury, a ta w naszym regionie wciąż pozostawia wiele do życzenia.

Co sądzicie o nowych "Impulsach"? Dyskutujcie z autorem tekstu!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Impulsy dla Kolei Śląskich. Już wkrótce nowe pociągi wyjadą na tory, na razie czekają w Łazach - Dziennik Zachodni