Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inaczej jedziemy przez rondo w Dąbrowie Górniczej. Obok powstaje tunel pod torami kolejowymi, pracuje ciężki sprzęt

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Ruch okrężny na rondzie obok powstającego tunelu pod torowiskiem kolejowym tymczasowo zastąpiony został drogą jednokierunkową
Ruch okrężny na rondzie obok powstającego tunelu pod torowiskiem kolejowym tymczasowo zastąpiony został drogą jednokierunkową P. Purzyński
Zmiany dla kierowców w Dąbrowie Górniczej. Inaczej jedziemy tymczasowo przez rondo u zbiegu ulic Poniatowskiego, Kolejowej oraz Konopnickiej. Powód? Na początku przyszłego roku piesi i rowerzyści mają już korzystać z tunelu pod torowiskiem, który powstaje tuż obok ronda. Zastąpi przejazd kolejowy na ul. Konopnickiej.

– Skrzyżowanie ul. Poniatowskiego, Konopnickiej i Kolejowej tymczasowo przestało być rondem i wprowadzono na nim ruch jednokierunkowy. Przejazd jest możliwy od ul. Poniatowskiego. W przeciwną stronę można jechać równoległą ul. Kopernika – mówi Krzysztof Serafiński, zastępca naczelnika wydziału inwestycji drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

Zmiana organizacji ruchu spowodowana jest ustawieniem wiertnicy w sąsiedztwie ronda, co wymaga zamknięcia jego części. Normalny ruch powinien zostać przywrócony przed świętami Bożego Narodzenia.

– Na placu budowy trwa wykonywanie konstrukcji muru oporowego, który powstaje z pali zalewanych betonem. Następnie będziemy robić wykop pod pochylnię prowadzącą do tunelu – informuje Arkadiusz Stolarz, dyrektor kontraktu z firmy Nowak-Mosty.

Udostępnienie tunelu pieszym i rowerzystom planowane jest na początek 2022 roku. Do tego czasu mogą korzystać z tradycyjnego przejścia przez tory. Kierowcy nie jeżdżą tamtędy już od połowy września, a chcący przejechać na drugą stronę mają do dyspozycji wiadukt między ul. Graniczną i Łączącą. Docelowo jeździć będą kolejnym tunelem pod torami przy stacji kolejowej, który połączy ul. Kościuszki i Limanowskiego.

Wielkie zmiany. Skorzystają piesi, rowerzyści, kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej

To wszystko elementy budowy centrum przesiadkowego i przebudowy układu drogowego w śródmieściu. W ramach tej inwestycji powstaną też m.in. parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego – łącznie na 375 miejsc; przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów; droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową; droga łącząca ul. Limanowskiego i ul. Robotniczą; ronda na skrzyżowaniach istniejących i budowanych dróg. Przebudowane zostaną także perony i tory przy stacji.

Centrum przesiadkowe będzie wyposażone w monitoring, małą architekturę, czyli m.in. ławki , automaty biletowe, kosze na śmieci oraz elektroniczne tablice informacyjne umożliwiające podawanie bieżących informacji dla korzystających z obiektów. Centrum przesiadkowe będzie bezpośrednio połączone z budynkiem dworca PKP oraz przejściem podziemnym, które połączy dworzec z peronami oraz ulicą Limanowskiego.

Nie przeocz

Całym przedsięwzięciem zajmuje się konsorcjum firm z Dąbrowy Górniczej: Nowak-Mosty i Complex. To wynik elektronicznej aukcji z 26 maja 2020 roku, która odbywała się na platformie zakupowej PKP PLK. Inwestycja ma zostać wykonana za 229 mln zł. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Prace rozpoczęły się w październiku 2020 r., a wszystko ma być gotowe do końca marca 2023 r. Modernizację ma przejść również budynek zabytkowego dworca kolejowego z 1888 roku, który stoi dziś zamknięty w śródmieściu. Na jej wykonawcę PKP S.A. wybrały firmę Beger Bau Polska, która ma ją przeprowadzić do końca 2023 r. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych, realizowanego przez PKP S.A. W jego ramach do 2023 r. w całym kraju wyremontowanych ma zostać około 200 dworców.

Efekt inwestycji ma usprawnić poruszanie się po Dąbrowie Górniczej. Ronda, tunele i łączniki ulic upłynnią ruch i podniosą bezpieczeństwo jego uczestników. Do centrum przesiadkowego będzie można łatwo dotrzeć rowerem, autobusem albo samochodem, dla którego bez trudu znajdzie się miejsce parkingowe. Stamtąd w podróż poza miasto będzie można wybrać się pociągiem. Przygotowywana jest również nowa siatka połączeń autobusowych, która ma umożliwić szybsze i prostsze dotarcie z dzielnic do centrum, bez konieczności odbywania długich „wycieczek krajoznawczych”.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera