Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Internet receptą na kryzys? 78 proc. polskich internautów przeniosło zakupy do sieci

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Internauci najczęściej kupują w Internecie żywność i produkty z branży rozrywkowej
Internauci najczęściej kupują w Internecie żywność i produkty z branży rozrywkowej Fot. Rafał Meszka / Polska Press
Najpierw pandemia, a potem kryzys związany z wojną w Ukrainie sprawiły, że coraz większym zainteresowaniem cieszy się e-commerce. To właśnie tam oszczędności poszukuje 78 proc. polskich internautów. Jak przygotowujemy się na trudne czasy?

Izba Gospodarki Elektronicznej (IGE) opublikowała raport, z którego wynika, że Polacy obawiają się najbliższych miesięcy. Wysoka inflacja, przedłużająca się wojna w Ukrainie czy kryzys gospodarczy wywołują lęk i w znacznym stopniu wpływają na nasze nawyki zakupowe.

Co prawda 48 proc. internautów deklaruje posiadanie oszczędności, lecz w przypadku prawie połowy z nich nie przekraczają one 10 tys. złotych, zatem w przypadku pogarszającej się sytuacji zmuszeni są do zaciskania pasa. Jak informują autorzy badania, Polacy nie mają biernej postawy wobec kryzysu i przygotowują się na gorsze czasy. Najczęściej działania te polegają na rozpoczęciu oszczędzania (30 proc.), wypłaceniu gotówki na wszelki wypadek (19 proc.) czy zrezygnowaniu z wydatków przyjemnościowych (16 proc.). W znacznym stopniu zmieniło się też podejście do robienia zakupów.

Polacy zmienili zwyczaje zakupowe

Kryzys gospodarczy i inflacja wpłynęły na zwyczaje zakupowe 79 proc. badanych. Polacy kupują ostrożniej, polując na promocje lub wybierając produkty wysokie jakościowo natomiast rzadziej. Szansę na zmniejszenie wydatków upatrują także w zakupach internetowych, z których korzysta już 78 proc. internautów.

Najczęściej Polacy do tej pory zdigitalizowali zakupy i konsumpcję rozrywki (19%). 18% zamawia jedzenie z dostawą, zamiast wychodzić do restauracji. 16% szkoli się w Internecie. Przeniesione też zostały w dużej mierze wydatki w takich kategoriach jak RTV/AGD (14% badanych), moda (13%), artykuły wyposażenia wnętrz (12%), kosmetyki (12%) - czytamy w raporcie.

Najrzadziej w Internecie kupujemy chemię domową, produkty hobbystyczne oraz żywność.

Czemu coraz częściej stawiamy na e-commerce?

Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, zakupy internetowe postrzegane są przez nas jako dobry sposób na zwiększenie oszczędności ze względu na częstsze promocje (34 proc.), niższe ceny produktów (34 proc.). Ponad 30 proc. badanych twierdzi też, że zakupy w Internecie umożliwiają szybkie i łatwe porównanie cen w wielu sklepach, co również pozwala zaoszczędzić dodatkowe pieniądze.

Ponownie, jak było to w przypadku pandemii, remedium na trudne czasy okazują się zakupy w Internecie. Klienci deklarują, że odbierają kupowanie on-line jako wygodne i oszczędne, przy czym ta forma pozwala im kontrolować swoje wydatki i łatwo porównywać oferty. Warte zauważenia jest Polacy, w związku z kryzysem, podczas zakupów częściej zwracają uwagę na: atrakcyjne promocje i okazje cenowe (18%), krótki czas dostawy (15%) i niskie koszty dostawy (13%), wygodne metody płatności (12%) i niskie ceny (12%). Czynnikiem zaś najczęściej wskazywanym jako decydujący o zakupie w sieci stały się płatności odroczone (21%) - przekazał IGE Jakub Gierszyński, dyrektor sprzedaży sieci Sephora.

Konsumenci podczas kryzysu preferują zakupy bez ryzyka, czyli te w sprawdzonych sklepach, a także wybierając tańsze zamienniki produktów. Sposobem na oszczędności są też zakupy hurtowych ilości produktów czy wybieranie opcji darmowej dostawy.

Badanie "W Kryzysie Do E-Commerce" zostało przeprowadzone na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej na próbie 1526 internautów. Dane zebrano w dniach od 14 do 21 lipca bieżącego roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Internet receptą na kryzys? 78 proc. polskich internautów przeniosło zakupy do sieci - Strefa Biznesu