Iskierka nadziei na pociąg z Bielska-Białej do Cieszyna. Projekt przywrócenia tej linii został dobrze oceniony

Łukasz Klimaniec
Łukasz Klimaniec
Pociągi z Bielska-Białej do Cieszyna nie kursują już od 2009 roku. Samorządy dokładają starań, by takie połączenie wróciło
Pociągi z Bielska-Białej do Cieszyna nie kursują już od 2009 roku. Samorządy dokładają starań, by takie połączenie wróciło Łukasz Klimaniec
Udostępnij:
Projekt przywrócenia linii kolejowej 190 Bielsko-Biała - Cieszyn złożony przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego „Aglomeracja Beskidzka” znalazł się w drugim etapie naboru do programu uzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej - Kolej+ do 2028 r.

Jedenaście lat temu ostatni pociąg z Bielska-Białej wyruszył w stronę Cieszyna. Na początku 2009 roku połączenia między tymi miasta zostały zlikwidowane. Od tego czasu nie da się dotrzeć koleją do Bielska-Białej z Cieszyna, Ustronia czy Skoczowa. Próżno też wyglądać jakichkolwiek działań zmierzających do rewitalizacji tej linii, choć regularnie podnoszone są głosy i argumenty w tej sprawie.

Kilkuletnie starania samorządów Bielska-Białej, powiatu bielskiego i powiatu cieszyńskiego przyniosły efekt w postaci trwającej obecnie rewitalizacji dwóch z trzech odcinków linii kolejowej nr 190 ( Rewitalizacja linii kolejowej nr 694/157/190/191 Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn/Wisła Głębce). Dla połączenia kolejowego Bielsko-Biała - Cieszyn kluczowy jest ostatni odcinek linii nr 190, Bielsko-Biała - Skoczów (22 km).

Tymczasem szansą dla linii Bielsko-Biała - Skoczów okazał się uruchomiony przez PKP PLK S.A. program uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej - Kolej+ do 2028 roku, który wstępnie miał dotyczyć jedynie inwestycji wskazanych przez poszczególne władze wojewódzkie. Ostatecznie program Kolej+ skierowany jest do wszystkich potencjalnych przedsięwzięć spełniających jego wymogi.

Nie przeocz

Niezbędnym warunkiem realizacji przedsięwzięć w ramach tego programu jest jednak wysokości co najmniej 15-procentowy udział finansowy samorządów w inwestycji. Biorąc pod uwagę szacowaną przez PKP PLK S.A. wartość inwestycji - 217 mln zł samorządy muszą wyrazić gotowość do podjęcia finansowego wkładu na poziomie ok. 30 mln zł.

Jak informują bielscy urzędnicy, w lipcu tego roku zarząd Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka powołał grupę roboczą, której pierwszym zadaniem było przygotowanie dokumentacji do programu Kolej+. Kolejną ważną decyzją było ustalenie, ile pieniędzy poszczególne samorządy są w stanie wyłożyć w tym przedsięwzięciu. Ostatecznie udało się potwierdzić deklaracje finansowe ze strony samorządów na poziomie ok. 2/3 wymaganego wkładu. Na ten moment swój udział potwierdziły miasto Bielsko-Biała, powiaty bielski i cieszyński oraz gminy Jasienica i Skoczów.

Dalsze działania mają skupić się na pozyskaniu kolejnych partnerów projektu, w samorządu wojewódzkiego.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Jackiewicz stawia warunki MMA VIP - zajawka

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie