Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak kupić bilet ZTM na Śląskui i Zagłębiu? Aplikacja mobilna zastąpi plastikową Kartę ŚKUP. Metropolia pyta o zdanie mieszkańców

Szymon Bijak
Szymon Bijak
Czy aplikacja mobilna zastąpi plastikową Kartę ŚKUP? Metropolia pyta o zdanie mieszkańców.
Czy aplikacja mobilna zastąpi plastikową Kartę ŚKUP? Metropolia pyta o zdanie mieszkańców. mat. prasowe
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest w trakcie opracowywania nowego oprogramowania systemu zakupu biletów. Podstawą dla pasażerów będzie aplikacja mobilna. Czy to oznacza, że plastikowa Karta ŚKUP przestanie istnieć? Metropolia zapowiada, że tak się nie stanie.

Karta ŚKUP czy aplikacja mobilna?

Metropolia GZM opracowuje właśnie nowe oprogramowanie systemu zakupu biletów w transporcie ZTM, który będzie działał online, a więc szybciej niż ten obecny. Podstawą ma być aplikacja mobilna, która przejmie funkcjonalność Karty ŚKUP. Pasażerowie będą mieli dostępne także nowe możliwości.

- Wielu z nas trudno wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez użycia smartfonu. Za jego pomocą realizujemy przelewy, płacimy w sklepach, a coraz częściej także kupujemy bilety. Statystyki pokazują, że mieszkańcy Metropolii średnio w ciągu dnia kupują ok. 33 tys. biletów we wszystkich pięciu aplikacjach mobilnych, gdzie dostępne są nasze bilety. Rocznie sprzedajmy w ten sposób bilety o wartości ponad 13 mln zł - wyjaśnia Jacek Brzezinka, członek zarządu GZM, w którym odpowiada za rozwój systemów informatycznych.

Aplikacja stanie się więc wirtualną kartą i umożliwi wykonanie wszystkich operacji potrzebnych do korzystania z komunikacji miejskiej oraz do obsługi swojego konta i planowania podróży. W pełni zastąpi funkcjonalność karty plastikowej.

Nie przeocz

Metropolia zapowiada jednak, że karty w tradycyjnej formie zostaną pozostawione. To ukłon w stronę użytkowników, którzy nie posiadają smartfonów lub z innych powodów preferują to rozwiązanie. W związku z planowanymi zmianami, Metropolia uruchomiła na swojej stronie internetowej sondę internetową skierowaną do użytkowników komunikacji miejskiej. Przedstawiciele GZM chcą się dowiedzieć, ile osób zdecyduje się przejść na aplikację, a ile chce nadal nosić fizyczną kartę w swoim portfelu. Głosowanie potrwa do 15 lutego.

Warto pochylić się na samym końcu nad zapowiadanymi zmianami. Nowością będzie możliwość zakupu biletów w taryfie czasowej - wejście i wyjście będzie rejestrowane w aplikacji oraz po szybkim zeskanowaniu kodu QR lub ręcznym wpisaniu kodu pojazdu.

- Szybkie zeskanowanie kodu lub ręczne wpisanie kodu będzie konieczne ze względu na prowadzenie kontroli biletów w pojazdach. Kiedy kontroler wejdzie do danego autobusu, tramwaju lub trolejbusu, będzie miał możliwość zablokowania sprzedaży biletów, również w aplikacjach, tylko w tym jednym i konkretnym pojeździe. Bez tej operacji, czyli zeskanowania indywidualnego QR kodu – gdyby wybierał z systemu tylko numer linii, zablokowałby sprzedaż we wszystkich pojazdach, które w tym samym czasie obsługują tę samą relację. A często takich pojazdów jest co najmniej kilka w trasie - zaznacza Adam Krakowczyk, dyrektor Departamentu Informatyki.

Zacząć ma działać także inteligentny system poboru opłat. Na czym będzie on polegał? - Pasażer rejestruje tylko swoje przejazdy, system na koniec dnia zlicza ich wartość i jeśli przekroczą np. wartość biletu dziennego, to nie pobierze z naszego konta więcej niż właśnie koszt biletu dziennego - to korzyść dla pasażera - zapowiada Jacek Brzezinka.

Uruchomienie online’owego systemu płatności w komunikacji miejskiej planowane jest w trzecim kwartale tego roku.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera