Jak najlepiej oglądać kometę na Śląsku? Już jutro, 2 lutego, "zielona kometa" będzie najbliżej Ziemi. Najlepiej obserwować ją w Beskidach

Katarzyna Wiśniewska-Lewicka
Będziemy ją mogli zobaczyć przez lornetkę, a może nawet gołym okiem, 1 lutego 2023 r.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE pixabay
Jak zobaczyć kometę, która zbliża się właśnie do Ziemi? Śląsk nie jest najlepszym miejscem do obserwacji komet ze względu na duże zanieczyszczenie światłem. Słabiej świecące obiekty mogą być tutaj niewidoczne. Tym razem jednak trafia się rzadka okazja: do Ziemi zbliża się kometa o nazwie C-2022 E3 (ZTF), którą na przełomie stycznia i lutego będziemy mogli zobaczyć przez lornetkę, a może nawet gołym okiem. Na razie można ją obserwować tylko przez teleskop. U nas najlepiej widoczna będzie około 2 lutego, w Beskidach.

Spis treści

Do Ziemi zbliża się kometa o nazwie C-2022 E3 (ZTF). Jak i gdzie będzie można ją obserwować? Niedługo będziemy mogli ją zobaczyć. Ma charakterystyczny zielonkawo-niebieski kolor. Kometa dosłownie za moment (2 lutego) będzie się znajdować najbliżej Ziemi. Jej blask wyniesie ok. 5-6 magnitudo. Co to oznacza dla nas? Że prawdopodobnie będzie można zobaczyć ją na niebie gołym okiem.

W tej sprawie jednak nie wszyscy są zgodni. Problem może stanowić... Księżyc. Tak się składa, że w tym czasie zmierza do pełni, która ma mieć miejsce 5 lutego. Jego blask może przyćmić delikatną smużkę komety. Dlatego specjaliści radzą potencjalnym obserwatorom, by jednak uzbroili się co najmniej w lornetkę ze statywem albo mały teleskop.

W mediach społecznościowych pojawia się coraz więcej zdjęć "zielonej komety". Świetne fotografie na swoim Instagramie zamieścił m.in. Miguel Claro z Portugalii. Nie ma wątpliwości, że wymagało to dużej znajomości rzemiosła i pokładów cierpliwości. Oto efekty jego pracy:

A to zdjęcia fotografika Aleixa Roiga:

W sieci pojawiają się już także inne jej „prywatne” zdjęcia:

Kometa C/2022 E3 (ZTF) – co to za nazwa?

- Komety mają tak skomplikowane nazwy dlatego, że odkrywa się ich bardzo dużo i najpierw nadawane są im nazwy robocze. Dopiero potem odkrywcy nadają jej swoje – mówi Jarosław Juszkiewicz, rzecznik prasowy Planetarium Śląskiego, pasjonat astronomii. - Aczkolwiek komety na ogół nazywane są nazwiskami swoich odkrywców, na przykład jedna z najsłynniejszych komet, która w latach 90. uderzyła w Jowisza (nie robiąc na nim specjalnego wrażenia), nosi nazwę Shoemaker – Levy. Została bowiem odkryta przez tych dwóch astronomów.

„Naszą” C/2022 E3 (ZTF) odnalazł program o nazwie Zwicky Transient Facility w Obserwatorium Palomarskim w Kalifornii. Jest to tzw. kometa długookresowa, czyli obserwowana jedynie raz w całej historii badań astronomicznych. Przylatuje raz na 50 tysięcy lat. 1 lutego 2023 r. zbliży się do Ziemi na odległość 42 milionów kilometrów.

- Czy to jest blisko? W skali Układu Słonecznego niespecjalnie – mówi Jarosław Juszkiewicz. - Dla porównania: Mars zbliża się do Ziemi co 16 lat na odległość 56 milionów kilometrów. Czyli kometa będzie od nas niewiele bliżej niż Mars.

Komety to brudne śniegowe kule

- Komety to luźne bryły składające się z wielu pierwiastków. Jest tam dużo suchego lodu, jest też lód wodny. Zresztą astronomowie często nazywają komety brudnymi śniegowymi kulami – mówi Jarosław Juszkiewicz.

Istnieje nawet teoria, zgodnie z którą właśnie dzięki kometom na Ziemi pojawiła się woda. Miało się to stać w okresie tak zwanego „wielkiego bombardowania”, kiedy komety często uderzały w naszą planetę. Inna teoria głosi z kolei, że to właśnie komety przyniosły na Ziemię życie, ponieważ w ich głowach można znaleźć m.in. aminokwasy, czyli podstawowe cegiełki, z których jest ono zbudowane. Komety w większości nadlatują do nas z miejsca poza Układem Słonecznym, nazywanym Obłokiem Oorta. Naukowcy nie są w stanie oszacować jego dokładnej odległości od Ziemi. Mówi się o od trzystu do stu tysięcy jednostek astronomicznych (jednostka astronomiczna to w przybliżeniu średnia odległość Ziemi do Słońca). Czyli z daleka.

Z czego składa się warkocz komety?

- Kometa odrywa się od Obłoku Oorta, zmierza sobie powolutku w stronę Słońca i kiedy się do niego zbliża, jej głowa, czyli te luźne bryły, zaczynają powoli się rozgrzewać i sublimują. Tak powstaje warkocz – opowiada Jarosław Juszkiewicz.

Komety mają po kilka warkoczy; składają się one z pyłów i gazów. Odchylają się tak, jak wieje wiatr słoneczny i odbijają promienie Słońca. Dlatego je widzimy. Większość ludzi warkocz komety nazywa „ogonem”.

- Mnie to powiedział znajomy astronom i dzięki temu zapamiętałem na całe życie: warkocz wyrasta z głowy. A komety mają głowy. Natomiast ogon wyrasta z zupełnie czego innego – śmieje się Jarosław Juszkiewicz.

"Nasza" kometa na dwa warkocze: pyłowy i jonowy. Ma też oryginalny, zielono-niebieski odcień, za który odpowiadają znajdując się w jej jądrze substancje chemiczne, m.in. związki węgla.

Gdzie i kiedy obserwować kometę na Śląsku

Kometa C/2022 E3 (ZTF) będzie widoczna na całej półkuli północnej – od 1 lutego (kiedy będzie najbliżej Ziemi) w okolicy gwiazdozbioru Małej Niedźwiedzicy (tzw. Mały Wóz). Potem będzie się przemieszczała i będzie można ją obserwować na tle gwiazdozbioru Żyrafy. Szukamy zielonkawo-białej mgiełki, poświaty. Najlepiej będzie ją widać przez lornetkę, teleskop lub lunetę.

- Śląsk nie jest najlepszym miejscem do obserwacji komet z tego powodu, że mamy tu duże zanieczyszczenie światłem. Niebo jest za bardzo rozświetlone, słabsze obiekty są niewidoczne – mówi Jarosław Juszkiewicz. - Dlatego musimy się oddalić od aglomeracji. Jeśli będziemy w Beskidach, to jest spora szansa.

Zdjęcia C/2022 E3 (ZTF) można obserwować na stronie NASA