Odpowiada Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Inspekcji Handlowej w Katowicach:
Przede wszystkim od akwizytora, który nawiedza nas w domu, mamy prawo żądać okazania dowodu osobistego i dokumentów potwierdzających prowadzenie przez niego działalności gospodarczej i upoważnienia do reprezentowania firmy, której towar nam oferuje. W naszym interesie jest wiedzieć, z kim zawieramy umowę i gdzie możemy składać ewentualne reklamacje.
Zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli w tym przypadku zawartej w domu, a nie w sklepie, a także od umowy zawartej na odległość, np.: przez telefon.
Odstąpić od umowy można bez podawania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni od jej zawarcia. Wówczas umowa uważana jest za niezawartą, a strony mają 14 dni na dokonanie zwrotu świadczeń (towaru oraz pieniędzy).
Konsument powinien być poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy bez żądania dodatkowych opłat, tzw. odstępnego.
Podobnie wygląda sprawa zaciągniętego kredytu konsumenckiego. Tu także możemy w ciągu 10 dni odstąpić od umowy i powinniśmy być o tym poinformowani.
Jeżeli jakaś oferta budzi naszą wątpliwość lub zapisy umowy są dla nas niejasne, bezpieczniej jest z niej zrezygnować. W przypadku problemów konsumenckich, np.: z odmową reklamacji, zawsze można zwrócić się o bezpłatną i fachową pomoc do Inspekcji Handlowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?