Jak odżywiać się jesienią! Ekspert radzi... Dieta i odporność

(łb)
Jesień
Jesień Jarosław Ziarek
By cieszyć się energią przez cały dzień i wzmocnić układ odpornościowy, wystarczą tylko nieznaczne modyfikacje jadłospisu. Podstawę diety powinno stanowić pięcioposiłkowe menu, dostosowane ilościowo do indywidualnych potrzeb.

Powinno się w nim znaleźć odpowiednio dużo białka, które stanowi budulec dla przeciwciał zwalczających patogeny. Równie ważne są substancje regulujące, które wspierają pracę układu odpornościowego, substancje działające ochronnie na komórki oraz działające przeciw-bakteryjnie i przeciwirusowo.

W prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego biorą udział między innymi witaminy z grupy B, które znajdziemy w dużych ilościach w pełnoziarnistych produktach zbożowych i kaszach.

O KTÓREJ GODZINIE MECZ LEGIA REAL

Warzywa, które również wspierają odporność ze względu na zawarte w nich antyoksy-danty, substancje chroniące nasz organizm przed niszczącym działaniem wolnych rodników, obficie występują szczególnie w tych czerwono-pomarańczowych (papryce, pomidorach, marchewce, dyni) oraz tych bogatych w witaminę C (brokułach, natce pietruszki, cytrusach, truskawkach, owocach leśnych). Świeże warzywa i owoce możemy zastąpić mrożonkami. Mrożenie to sposób utrwalania, który pozwala niemal w pełni zachować wartość odżywczą produktów. Właściwości antyoksydacyjne mają ponadto niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) z rodziny omega-3 i omega-6. Ich dobrym źródłem są tłuste ryby morskie, np. makrela i łosoś, i oleje roślinne.

Rozgrzewające przyprawy

Jesienią i zimą w diecie nie powinno zabraknąć cebuli i czosnku - warzyw słynących ze swoich prozdrowotnych właściwości. Zawarte w nich związki siarki działają przeciwbakteryjnie i

przeciwgrzybiczo. Uwalniają się przy siekaniu i rozgniataniu - dlatego warto je spożywać właśnie w takiej postaci, najlepiej na surowo, ponieważ wysoka temperatura rozkłada dobroczynne substancje. Surowa cebula doskonale sprawdzi się jako dodatek do surówki lub sałatki, salsy pomidorowej lub pasty kanapkowej - z twarogu, jajek, szynki czy wątróbki. Czosnek z kolei może być świetnym dodatkiem np. do zimnych sosów jogurtowo-majonezowych lub sosów w stylu pesto - idealnych do makaronów.

Kolejną grupą produktów polecanych w jesienno-zimowej diecie są produkty probiotyczne, czyli te zawierające żywe kultury pożytecznych bakterii. Należą do nich fermentowane produkty mleczne z probiotykami, kiszone ogórki, kiszona kapusta i soki z kiszonych warzyw. Pro-

biotyki pomagają zwalczać mikroorganizmy chorobotwórcze i regulują pracę układu pokarmowego. Potrawy przyprawiajmy cynamonem, kardamonem, imbirem i chilii. Im bardziej różnorodne produkty pojawiają się na naszych talerzach, tym większe prawdopodobieństwo, że naszemu organizmowi niczego nie zabraknie i nie dopadnie nas przeziębienie.

Wideo

Materiał oryginalny: Jak odżywiać się jesienią! Ekspert radzi... Dieta i odporność - Express Ilustrowany

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Grażynka

Do tych porad dodałbym jeszcze dietę opartą na sokach wg. zaleceń https://www.terapiasokami.pl/rak-leczenie. Piję soki warzywne z buraka, selera, marchewki i jabłka jako uzupełnienie diety i sobie chwalę. Mam dobre zdrowie, młody wygląd i dużo energii. Wolne chwile spędzam na świeżym powietrzu. Dobrze jest ograniczyć spożycie mięsa oraz zrezygnować z używek.

I
Ismenaa30

Jesienią i zimą chodzi o to, żeby organizmowi dostarczać dużo witamin, które wzmocnią naszą w odporność w te chłodne dni, dlatego własnie zdecydowałam się przejść na dietę z Łódzkim Pudełkiem i póki co jestem bardzo zadowolona z posiłków jakie dostaję. Są bardzo dobrze przygotowane, zróżnicowane i lekkie. Dodają mi energii i świetnie się czują po ich zjedzeniu. Zamiast udać się na tzw leżakowanie wolę zrobić coś pożytecznego.

E
Emka

Ja się wspomagam ziołowymi kapsułkami Herbaya. Mają naprawdę dobry skład, skoncentrowany i dokładnie wiem ile mam w jednej dawce. Dzięki temu nie trzeba brać tony suplementów. Do tego są przebada i bezpieczne w stosowaniu.

K
Kantajka

Na rozgrzanie herbatki, a na odbudowanie odporności tylko immulina plus. Ten syrop u mnie w domu to już klasyk, pomógł moim maluchom w chwilach, gdy zaczynały zbyt często chorować. Podpowiedziałam go też koleżance z firmy i tak samo jest zadowolona.

G
Gościu

baranie jaja sobie wyliż

C
Człowiek

Albo pójdę do lekarza i pójdę na L4 i wkoncu psychika pozwoli mi fizycznie wy zdrowiec albo rzuce pracę xd i będe zdrowia leżąc w łóżku martwiąc się jak powiąze w przyszłym mc koniec z końcem.

u
urszula

jak na moje oko to dużo warzyw i owoców sezonowych, mają witaminy które są nam teraz potrzebne w taką pluchę, a zeby jak niedźwiedź nie nabrać tłuszczyku na zimę i nie czuć się ospałym to zakładać kalosze i myk na spacer! a do tego iq green żeby na pewno nie narosło! buziaki!

P
Pani

cipkę lizać!!!!

K
Kefisos

ha ha ha

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3