To była najdłużej bodaj realizowana w naszym województwie inwestycja. Gliwicki fragment DTŚ był bardzo skomplikowany, trudny technicznie i kosztowny (943 mln zł). Sam tunel gliwicki liczy 493 metrów.
- Dla mieszkańców i dla mnie osobiście to ważna chwila. Cała budowa Drogowej Trasy Średnicowej była wyjątkowo trudna, a na ostatnim odcinku trudności wykraczały poza te problemy, które były spotykane w pozostałych miastach - mówił Frankiewicz, ówczesny prezydent Gliwic.
Droga w centrum Gliwic ma dwa pasy, biegnie częściowo w tunelu, ma liczne zjazdy i wyjazdy. Została zaprojektowana tak, aby jak najbardziej przypominać śródmiejską ulicę, a nie przelotową arterię. Mało kto pamięta, o czym przypomniał prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz, że w pierwotnych planach miała mieć aż 110 metrów szerokości.
Gliwice. Budowa tunelu DTŚ. To była jedna z najtrudniejszych inwestycji w regionie
Gliwicach trwało ogromne wyczekiwanie, jak rozłoży się ruch i jak wpłynie na miasto. Władze mówiły o nowym obliczu i stworzeniu nowej, atrakcyjnej przestrzeni publicznej nad tunelem, podniesieniu atrakcyjności terenów w sąsiedztwie trasy. Mieszkańcy części miasta czekali z niecierpliwością na rozwiązanie problemu nieprzezroczystych, wysokich ekranów akustycznych, które odcięły ich wtedy od światła. Dr Katrzyna Liowska, biolog i radna dzielnicy Śródmieście - niezmiennie ostrzega przed podwyższeniem i tak wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza.
Zobacz zdjęcia:
Tunel w centrum Gliwic po odbiorach i poprawkach na ostatnim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej został oddany do użytku w 2016 roku. Jego budowa rozpoczęła się w 2013 r. Pierwsi kierowcy mogli ruszyć gliwickim odcinkiem średnicówki w nocy z 20 na 21 marca 2016 r. W sobotę 19 marca odbyło się uroczyste otwarcie, połączone ze zwiedzaniem, a trasa była dostępna dla pieszych, rowerzystów i rolkarzy jeszcze przez kilka niedzielnych godzin.
Same odbiory techniczne, naszpikowanego obiektami inżynierskimi, jednego z najtrudniejszych odcinków na całej DTŚ, czyli w śródmieściu Gliwic to było poważne wyzwanie. - Przed nami jeszcze odbiory techniczne tunelu, wiaduktu nad ul. Śliwki i kładki nad rzeką Kłodnicą w rejonie ul. Orlickiego. Planujemy wykonać odbiór końcowy całej inwestycji pod koniec przyszłego tygodnia, aby przekazać dokumentację do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Wtedy nastąpi obowiązkowa kontrola, zakończona wydaniem zgody na użytkowanie inwestycji - informowała nas Danuta Żak, rzeczniczka DTŚ SA. - Tunel pozytywnie przeszedł już próbę przeciwpożarową. Wczoraj rozpoczął się właściwy odbiór. Spodziewamy się, że przebiegnie sprawnie - podkreślała Żak.
Nie przeocz
- To najbardziej nawiedzone miejsca na Śląsku. Oglądasz tylko na własne ryzyko
- Superjednostka w Katowicach ma już 50 lat! Wejdźcie z nami do środka. Zobaczcie
- Zobaczcie ten wrześniowy wysyp grzybów na Śląsku. Mamy zdjęcia od internautów
- Śledztwo w sprawie śmierci prof. Mariana Zembali. Jaka jest decyzja prokuratury?
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie