Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak powstawał tunel w Gliwicach. Archiwalne zdjęcia

To była jedna z najtrudniejszych inwestycji w całym województwie śląskim. Budowa tunelu na DTŚ w Gliwicach - tego kierowcy nie zapomną nigdy. Ciężki sprzęt, koparki, betoniarki, dźwigi, silosy, kontenery, potężne zbrojenia... Byliśmy na miejscu podczas tej potężnej budowy śródmiejskiego odcinka DTŚ-ki. Tak właśnie powstawał supernowoczesny tunel. Zapraszamy w podróż do przeszłości.

To była najdłużej bodaj realizowana w naszym województwie inwestycja. Gliwicki fragment DTŚ był bardzo skomplikowany, trudny technicznie i kosztowny (943 mln zł). Sam tunel gliwicki liczy 493 metrów.

- Dla mieszkańców i dla mnie osobiście to ważna chwila. Cała budowa Drogowej Trasy Średnicowej była wyjątkowo trudna, a na ostatnim odcinku trudności wykraczały poza te problemy, które były spotykane w pozostałych miastach - mówił Frankiewicz, ówczesny prezydent Gliwic.

Droga w centrum Gliwic ma dwa pasy, biegnie częściowo w tunelu, ma liczne zjazdy i wyjazdy. Została zaprojektowana tak, aby jak najbardziej przypominać śródmiejską ulicę, a nie przelotową arterię. Mało kto pamięta, o czym przypomniał prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz, że w pierwotnych planach miała mieć aż 110 metrów szerokości.

Gliwice. Budowa tunelu DTŚ. To była jedna z najtrudniejszych inwestycji w regionie

Gliwicach trwało ogromne wyczekiwanie, jak rozłoży się ruch i jak wpłynie na miasto. Władze mówiły o nowym obliczu i stworzeniu nowej, atrakcyjnej przestrzeni publicznej nad tunelem, podniesieniu atrakcyjności terenów w sąsiedztwie trasy. Mieszkańcy części miasta czekali z niecierpliwością na rozwiązanie problemu nieprzezroczystych, wysokich ekranów akustycznych, które odcięły ich wtedy od światła. Dr Katrzyna Liowska, biolog i radna dzielnicy Śródmieście - niezmiennie ostrzega przed podwyższeniem i tak wysokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza.

Zobacz zdjęcia:

Tunel w centrum Gliwic po odbiorach i poprawkach na ostatnim odcinku Drogowej Trasy Średnicowej został oddany do użytku w 2016 roku. Jego budowa rozpoczęła się w 2013 r. Pierwsi kierowcy mogli ruszyć gliwickim odcinkiem średnicówki w nocy z 20 na 21 marca 2016 r. W sobotę 19 marca odbyło się uroczyste otwarcie, połączone ze zwiedzaniem, a trasa była dostępna dla pieszych, rowerzystów i rolkarzy jeszcze przez kilka niedzielnych godzin.

Same odbiory techniczne, naszpikowanego obiektami inżynierskimi, jednego z najtrudniejszych odcinków na całej DTŚ, czyli w śródmieściu Gliwic to było poważne wyzwanie. - Przed nami jeszcze odbiory techniczne tunelu, wiaduktu nad ul. Śliwki i kładki nad rzeką Kłodnicą w rejonie ul. Orlickiego. Planujemy wykonać odbiór końcowy całej inwestycji pod koniec przyszłego tygodnia, aby przekazać dokumentację do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Wtedy nastąpi obowiązkowa kontrola, zakończona wydaniem zgody na użytkowanie inwestycji - informowała nas Danuta Żak, rzeczniczka DTŚ SA. - Tunel pozytywnie przeszedł już próbę przeciwpożarową. Wczoraj rozpoczął się właściwy odbiór. Spodziewamy się, że przebiegnie sprawnie - podkreślała Żak.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera