Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak przygotować rower do jazdy po zimie? Rady serwisowe

Mateusz Czajka
Mateusz Czajka
...i dobrze spędzonej majówki.
...i dobrze spędzonej majówki. Mateusz Czajka
Mając nadzieję, że teraz już wiosna szybko przyjdzie, z piwnic, garaży wyciągamy rowery, by ruszyć nimi w trasy. Co zrobić przed rozpoczęciem sezonu?

Lepsze, wygodniejsze i bardziej awaryjne

Dobre przygotowanie roweru zaczyna się z końcem jesieni. Sprzęt trzeba umyć, wysuszyć i umieścić w suchym miejscu, które jest przewiewne. Przy konserwacji rowerów nie można przykładać tej samej miary, co kilkadziesiąt lat temu. O rowerach wiedzą wszystko Grażyna i Marcin Michalakowie z Chorzowa - ich sprzedażą i serwisem zajmują się od 1984 roku.

— Obecnie na rynku produkty są słabej jakości. Przykładowo dawniej wykorzystywano felgi stalowe – teraz aluminiowe. Są lżejsze, ale za to łatwiej się krzywią. Trzeba częściej centrować koła - mówi pani Grażyna.

Co zrobić przed sezonem?

Pytamy, co należy zrobić przed pierwszą przejażdżką. Okazuje się, że błędy (czasem prowadzące do awarii), które robimy, są prozaiczne.

— Trzeba dokręcić wszystkie śruby, kierownicę, koła, pedały. Sprawdzić stan przerzutek. Dobrze jest wcześniej przynieść rower do przeglądu. Jeśli ktoś tego nie zrobi, powinien przynajmniej zająć się tym we własnym zakresie – dzieli się radami właścicielka rowerowej hurtowni.

Nie przeocz

Warto również pomyśleć o posmarowaniu łańcucha na początku sezonu lub pod koniec poprzedniego. Potem - najlepiej po każdej większej ulewie. Do oczywistych czynności należy napompowanie kół. Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, koła będą ulegać odkształceniom. Przy własnoręcznych naprawach powinno się zachować ostrożność także przy montowaniu części i odpowiednie dokręcenie.

— Najczęstsze problemy są z pedałami. Ktoś przykręci prawy z lewej strony i psują się gwinty korby – tłumaczy Kornelia Młynek, która od 25-ciu lat pracuje w sklepie rowerowym.

Uwaga na hamulce

Konieczne są także regularne kontrole zużycia elementów układu hamulcowego. Pierwszym sygnałem, że części mogą być zużyte, jest możliwość przyciągnięcia klamki hamulca aż do samej rączki. Tuż obok niej znajduje się mechanizm zmiany przerzutek. Jego złe wyregulowanie sprawia m.in. problemy ze spadającym łańcuchem.

Bezpieczeństwo

Nie zapomnijmy również o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Pojazdem tym po drogach publicznych mogą poruszać się dorośli lub niepełnoletni, którzy posiadają kartę rowerową. W ich przypadku może wystarczyć także prawo jazdy kat. B1 dostępne od 16 roku życia. Nie trzeba chyba przypominać, że tego typu pojazdem nie wolno jeździć po drogach ekspresowych i po autostradzie. Warto również zainwestować w kask, choć nie jest on wymagany nawet u dzieci. Pomyślmy także o większej liczbie odblasków i jeśli często jeździmy po drogach publicznych - lusterku wstecznym.

Obowiązkowe wyposażenie roweru

Prawo nakłada na rowerzystów wymagania dotyczące sprzętu i jego wyposażenia. Nie są one szerokie. Na przykład nie ma obowiązku posiadania stopki, lusterka wstecznego, odblasków z boku lub na pedałach. Rower musi za to mieć:

  • przynajmniej jeden sprawny hamulec,
  • przednie światło koloru białego lub żółtego,
  • tylne światło koloru czerwonego,
  • tylny odblask w kolorze czerwonym,
  • klakson lub dzwonek

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

echodnia.euNowa fantastyczna atrakcja w Podziemnej Trasie Turystycznej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera