Jak przygotować się do ciąży? Kluczowe wskazówki jak zajść w ciążę

materiał informacyjnyZaktualizowano 
Jakie są najskuteczniejsze sposoby wspomagające zapłodnienie. Od czego rozpocząć planowanie ciąży? Czy styl życia i dieta mają duże znaczenie podczas starania się o dziecko? Jakie witaminy i mikroelementy należy włączyć do swojej diety już po zajściu w ciążę? Wiele osób obawia się niespodziewanej ciąży, a mało kto zastanawia się nad tym, że poczęcie nie jest wcale taką prostą sprawą. Liczne pary przez długie miesiące bez sukcesu starają się o dziecko. Czy taka sytuacja wskazuje na niepłodność?

Planowanie ciąży – jak się przygotować?

Świadome planowanie ciąży powinno obejmować szereg różnych działań i aktywności, które mają na celu sprawdzenie stanu naszego zdrowia. Decyzja o macierzyństwie jest poważna i rzutuje na całe nasze przyszłe życie. Dlatego warto wcześniej ją gruntownie przemyśleć, a jeśli jesteśmy na tak, to przygotowania do ciąży najlepiej rozpocząć 12 miesięcy przed poczęciem.
Pierwszym krokiem jest poinformowanie naszego ginekologa, że planujemy dziecko. Taka wiadomość to sygnał dla lekarza, by przeprowadzić z nami wywiad na temat występowania w rodzinie chorób genetycznych i przewlekłych, przyjmowanych leków, regularności cykli miesiączkowych czy charakteru pracy zawodowej. Jeżeli będzie to potrzebne, wizyta zostanie rozszerzona o USG narządów rodnych, badania krwi oraz moczu. Celem takiej wizyty jest sprawdzenie, czy cokolwiek w stanie naszego zdrowia może stanowić przeszkodę do zajścia w ciążę.

Ginekolog zaleci nam również dodatkowe przyjmowanie kwasu foliowego. To jedna z witamin z grupy B, której organizm nie potrafi sam wytwarzać. Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego. Zalecana dobowa dawka kwasu foliowego dla kobiet planujących ciążę to 0,4 mg.

Kolejnym specjalistą na naszej liście jest stomatolog. Przygotowanie organizmu do ciąży powinno obejmować wyleczenie wszystkich zmian próchniczych, które w skrajnych przypadkach mogą przyczynić się do poronienia lub wystąpienia przedwczesnego porodu. Ciąża to również trudny okres dla zębów. W tym czasie wiele kobiet cierpi z powodu wymiotów, które niszczą szkliwo. Wyleczenie zębów przed ciążą ma jeszcze jedną zaletę – jeżeli podczas wizyty u dentysty potrzebne nam będzie prześwietlenie zęba, to bez problemu będziemy mogły to zrobić. Promieniowanie rentgenowskie może mieć negatywny wpływ na płód, więc odradza się taką diagnostykę już podczas ciąży.

Okres przed poczęciem to również idealny czas na zaszczepienie się przeciwko chorobom wirusowym, które u ciężarnej kobiety mogą skutkować wadami płodu, przedwczesnym porodem, poronieniem, a nawet obumarciem dziecka w macicy. Polecane szczepionki to te przeciwko różyczce, grypie, śwince, ospie i wirusowemu zapaleniu wątroby typu B.

Dieta i aktywność fizyczna przed ciążą

Zanim zajdziesz w ciążę, przyjrzyj się również diecie swojej i partnera. Kobieta starająca się o dziecko powinna zwrócić uwagę na masę swojego ciała, stosowane używki oraz błędy żywieniowe. Zarówno niedowaga, jak i nadwaga mogą negatywnie wpływać na płodność. Dlatego, zanim zaczniemy starać się o dziecko, unormujmy swoją masę ciała i zadbajmy, by nasza dieta zawierała odpowiednią liczbę kalorii, witamin, mikro i makroelementów, między innymi witaminę A, C, E, witaminy z grupy B, kwas foliowy, magnez, żelazo, wapń, cynk, błonnik pokarmowy oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Jedzmy o stałych porach, dbajmy o właściwe nawodnienie organizmu (minimum 2 l wody dziennie), stawiajmy na surowe warzywa i ograniczmy niezdrową żywność (fast foody, słodycze, białą mąkę, gazowane napoje czy wysokoprzetworzone produkty). Bardzo ważne jest też odstawienie wszystkich szkodliwych używek (np. alkoholu, papierosów czy zbyt dużych ilości kofeiny).

Podczas planowania potomstwa istotna jest również aktywność fizyczna przyszłej mamy. Dzięki regularnym ćwiczeniom nie tylko unormujemy masę ciała i poprawimy sylwetkę, ale także wzmocnimy mięśnie brzucha, kręgosłupa i pośladków. Silny i mocny organizm jest niezbędny podczas ciąży, szczególnie w ostatnich miesiącach, kiedy dodatkowe kilogramy dają się we znaki przyszłym mamom. Jakie dyscypliny są polecane kobietom planującym dziecko? Przede wszystkim pływanie, które zapewnia harmonijny rozwój całego ciała i poprawia wydolność fizyczną organizmu. Warto również wybrać się na zajęcia jogi, pilates czy nawet na codzienny, długi spacer.

Podczas przygotowań do ciąży nie można zapominać o przyszłym tacie. Jego dieta oraz aktywność fizyczna jest również bardzo ważne. Niezdrowy jadłospis bogaty w cukier oraz sól może być przyczyną spadku płodności u mężczyzny. Palenie papierosów obniża jakość nasienia i zwiększa ryzyko wystąpienia wad u płodu, a regularne spożywanie alkoholu może zmniejszyć liczbę plemników. Kawa i stres to kolejny wróg ciąży – pogarszają nasienie, mogą powodować problemy z erekcją oraz wpływają negatywnie na liczbę plemników. Pamiętajmy też, że aktywność fizyczna ma wpływ na właściwe stężenie hormonów u mężczyzn, więc oddziałuje na prawdopodobieństwo zajścia w ciążę. Przyszły tata nie powinien, więc stronić od ćwiczeń, które dodatkowo pomogą w pozbyciu się ewentualnej nadwagi.

Chcesz wiedzieć, jakie witaminy są potrzebne każdej kobiecie w ciąży? Dowiesz się tego z tekstu Kingi Paruzel:

Zdrowe odżywianie w ciąży >>.

Problemy z płodnością – skąd się biorą?

Wiele osób miesiącami stara się o poczęcie dziecka i zaczyna powoli tracić nadzieję. Dlaczego tak się dzieje? Według danych Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, w naszym kraju nawet 1,5 mln par ma problem z płodnością. Nie oznacza to jednak, że te osoby są bezpłodne i nie mogą mieć dzieci. Pamiętajmy, że w trakcie każdego cyklu szanse na zapłodnienie wynoszą zaledwie 20% i jest to niezmienne od wieków. Nie żyjemy w czasach epidemii bezpłodności. Problem bierze się stąd, że w coraz późniejszym wieku zaczynamy starać się o potomstwo. Kobiety już po 27. roku życia zaczynają tracić swoją płodność, a po 35. roku życia prawdopodobieństwo zajścia w ciążę zaczyna gwałtownie spadać.

Często mówi się, że mężczyzna przez całe swoje życie może zostać ojcem. Nie jest to do końca prawda. Płodność u mężczyzn przechodzi taki sam proces, jak u kobiet tylko jest mniej gwałtowny. Już po 30 roku życia poziom testosteronu zaczyna spadać o około 1% każdego roku. Skutkiem tego faktu jest zmniejszająca się liczba plemników. Po 40 roku życia wzrasta prawdopodobieństwo, że plemniki niosą w sobie uszkodzony materiał genetyczny, są też mniej mobilne i gorszej jakości.
Kiedy w takim razie są dobre warunki do zajścia w ciążę? Jeżeli nie chcemy mieć dziecka w zbyt młodym wieku, musimy uważnie śledzić swój cykl. W każdym miesiącu mamy około sześciodniowe okienko, podczas którego można zajść w ciążę. Dni płodne zaczynają się zwykle na pięć dni przed owulacją i kończą dzień po niej. Najlepsza strategia na zajście w ciążę to uprawianie seksu przynajmniej co drugi dzień w ciągu całego okresu płodnego. Niestety, nie każda kobieta jest w stanie łatwo oszacować, kiedy będzie miała owulację. W takiej sytuacji zaleca się współżycie przynajmniej co dwa dni od 8. do 19. dnia cyklu. Pamiętajmy, że pierwszy dzień cyklu to pierwszy dzień krwawienia miesiączkowego. Tak częste uprawianie seksu zwiększa prawdopodobieństwo poczęcia.

Starania o dziecko – fakty i mity

Jak zaplanować ciążę, żeby prawdopodobieństwo powodzenia było większe? Wokół starania się o dziecko narosło wiele mitów, które nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Jednym z nich jest przekonanie, że niektóre pozycje seksualne zwiększają szanse na zapłodnienie. Nie ma naukowo potwierdzonych dowodów na to, że którakolwiek pozycja ułatwia zajście w ciąże. Nie trzeba też po stosunku leżeć z uniesionymi nogami.

Prawdą jest za to, że silny stres wpływa bezpośrednio na szansę na zapłodnienie. Kobiety, które żyją w ciągłym napięciu nerwowym, mają zwiększoną produkcję prolaktyny, kortyzolu oraz innych hormonów, które mogą zaburzać owulację. Również zbyt duża presja może sprawić, że para będzie miała problem z zajściem w ciążę. To nie przypadek, że tak wiele par, które przestały usilnie starać się o dziecko, nagle spodziewa się potomka. Dlatego warto się nie zamartwiać i czerpać radość z bycia razem.
Prawdą jest również to, że niektóre lubrykanty mogą utrudniać przedostanie się spermy do dróg rodnych kobiety. Dlatego pary starające się o dziecko powinny sprawdzić, czy stosowany przez nich produkt na pewno nie jest przyczyną problemów z zajściem w ciążę.

Czy istnieją jakieś symptomy wskazujące na to, że będziemy mieć problemy z poczęciem? Jedynie endometrioza może powodować silny ból w czasie stosunku lub menstruacji. Inne choroby (np. mięśniaki macicy, chlamydia, torbiele na jajnikach czy zespół policystycznych jajników) mogą przebiegać zupełnie bezobjawowo. Dlatego tak ważne jest, by przed planowaniem ciąży wybrać się do ginekologa i wykonać wszystkie niezbędne badania.

Suplementacja witamin i mikroelementów podczas ciąży

Jeżeli mamy już za sobą etap przygotowania do zajścia w ciążę i z niecierpliwością oczekujemy dziecka, to pamiętajmy o odpowiedniej suplementacji. Prawidłowe odżywianie to podstawa podczas tych ważnych 9 miesięcy, ale są witaminy i mikroelementy, które będzie nam trudno dostarczyć w pożywieniu. Szczególnie dotyczy to kobiet cierpiących na silne wymioty podczas ciąży lub jadłowstręt.

Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego podstawą nadal jest kwas foliowy, który musimy przyjmować w dawce 0,4 mg na dobę. Do tego dochodzi witamina D3 w dawce 800-1000 µg na dobę, jod w dawce do 50 µg na dobę oraz kwasy omega-3 co najmniej 200-300 mg DHA na dobę. Nie zapominajmy też o żelazie (60-120 mg na dobę), magnezie (od 200 do 1000 mg na dobę), wapniu (1200 mg na dobę), witaminie A (około 1 mg na dobę) oraz witaminie E (15-19 mg na dobę).

Poradnik od alaantkoweblw.pl:

Zdrowe odżywianie w ciąży: dieta dziecka, zaczyna się w brzuchu mamy - alaantkoweblw

.
Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3