Jak walczyć z niechcianym telemarketingiem? Telemarketerzy nic sobie nie robią z RODO. UOKiK wszczyna postępowanie

MPZaktualizowano 
pixabay
Odbieracie wiąż telefony z zaproszeniem na pokazy garnków, aparatów słuchowych czy odkurzaczy? Jeśli nie wyraziliście na to zgody, telemarketer łamie prawo. Zabraniają tego ustawa Prawo telekomunikacyjne oraz przepisy RODO. Czy telemarketerzy o tym nie wiedzą? Wiedzą, ale nic sobie z tego nie robią. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zabrał się za jedną z takich firm.

UOKiK wszczął postępowanie wobec firmy ACS Medica ze Śremu. Zarzut dotyczy sposobu zapraszania konsumentów na prezentacje, podczas których przedsiębiorca sprzedawał maty i urządzenia do magnetoterapii.

Telemarketerzy dzwonili pod numery z książki telefonicznej. Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że mogli nie mieć przy tym wcześniejszej zgody abonentów na marketing bezpośredni. Takie zachowanie jest sprzeczne z prawem telekomunikacyjnym (art. 172) i może godzić w zbiorowe interesy konsumentów.

- Prawo chroni konsumentów przed niechcianym marketingiem bezpośrednim. Przedsiębiorca musi mieć wcześniejszą zgodę na kontakt telefoniczny – nie tylko jeśli chce przedstawić swoją ofertę, ale także gdy chce ją tylko zapowiedzieć lub wybadać potrzeby klientów. Takiej zgody nie może uzyskać na początku rozmowy telefonicznej – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Zgoda konsumenta na otrzymywanie informacji handlowych powinna być wyraźna i jednoznaczna. Musisz wiedzieć komu jej udzielasz, w jakim celu i jakie formy kontaktu (np. sms, telefon) obejmuje. W każdej chwili możesz ją wycofać.

Postępowanie UOKiK może się zakończyć nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej – do 10 proc. jego obrotów.

Warto wiedzieć, że jeszcze przed wejściem w życie przepisów RODO znowelizowana w 2014 roku ustawa Prawo telekomunikacyjne nakazywała telemarketerom uzyskanie od nas zgody, by dzwonić i próbować coś sprzedać. Artykuł 172 ustawy – Prawo telekomunikacyjne (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 243 ze zm. – dalej: p.t.) w żaden sposób ich nie różnicuje. Zgodnie z nim zakazane jest „używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących do celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę”.

Wyjaśnienie, że nasz numer ma z książki telefonicznej albo że wylosował go „system” nie ma tu nic do rzeczy. Ale telefoniczny marketing wciąż ma się dobrze.

RODO też nie rozwiązuje problemu. Pomoże w przypadku, gdy telemarketer dzwoni, choć wcześniej zgłosiliśmy w tej sprawie sprzeciw.

Telemarketerzy tymczasem zaczynają stosować różne wybiegi. Teraz na pytanie o to, skąd mają nasz numer telefonu, słyszymy, że połączenia dokonuje zupełnie inny podmiot, a więc o przetwarzaniu danych w tym wypadku nie ma mowy. A jaki to podmiot? Nie powiedzą, bo tego zabrania.. RODO.

Często też telemarketer wyłącza się natychmiast po odebraniu połączenia. Liczy na to, że oddzwonimy - i wiele osób tak właśnie robi. No, a skoro sami dzwonimy, to nie ma mowy o nękaniu.

Osoba, która dzwoni z firmy A zapytana o to, skąd ma numer telefonu i inne dane, odpowiada, że ich nie ma, a więc ich nie przetwarza i nie administruje nimi. Połączenie wykonuje i przełącza firma B, a jaka?

Pamiętajmy, że mamy prawo uzyskania informacji o tym, czy osoba, która do nas dzwoni przetwarza nasze dane, czy nimi administruje. Nawet jeśli wyraziliśmy zgodę na taki kontakt, możemy żądać usunięcia naszych danych osobowych z bazy albo zgłosić sprzeciw co do dalszego ich przetwarzania.

Jeśli mamy z tym problem, możemy prosić o pomoc:

  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów: tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka; e-mail: porady@dlakonsumentow.pl
  • Oddziały Federacji Konsumentów.
  • Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Antyterroryści na lotnisku w Pyrzowicach

Otwarcie Galerii Libero w Katowicach

Wideo

Materiał oryginalny: Jak walczyć z niechcianym telemarketingiem? Telemarketerzy nic sobie nie robią z RODO. UOKiK wszczyna postępowanie - Dziennik Zachodni

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
R
Ringo

Sprawy nielegalnego przetwarzania naszych danych osobowych można również zgłaszac do Urzędu Ochrony Danych Osobowych - infolinia 606-950-000 od godz. 10-13, lub mailowo kancelaria@uodo.gov.pl

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3