Jak wygląda ścieżka zakupowa klienta? Który z jej etapów jest szczególnie istotny?

Materiał informacyjny
Aby sklep internetowy mógł osiągać wysokie wyniki sprzedażowe, powinien w jak największym stopniu ułatwić, uprościć i skrócić użytkownikom ich ścieżkę zakupową. W artykule wyjaśniamy to pojęcie, wskazujemy jego znaczenie w e-commerce, a także wyodrębniamy kluczowe etapy.

Co to jest ścieżka zakupowa? Na czym polega?

Ścieżka zakupowa to droga, jaką klient przechodzi do momentu sfinalizowania transakcji. Cykl ten może składać się z kilku różnych etapów i trwać od paru minut nawet do wielu miesięcy. Zwykle ścieżka zakupowa jest najdłuższa w przypadku kosztownych produktów, takich jak np. meble czy elektronika.

Właściciel sklepu internetowego powinien odpowiednio dobrać narzędzia marketingowe do ścieżki zakupowej oraz zoptymalizować pliki produktowe. Jest to niezbędne, aby osiągać wysoką konwersję i minimalizować częstotliwość porzucania koszyków.

Etapy ścieżki zakupowej

Wymieniamy i krótko opisujemy najważniejsze etapy ścieżki zakupowej. Nie zawsze każdy z nich musi wystąpić – np. kiedy klient decyduje się na spontaniczny zakup pod wpływem emocji.

Świadomość potrzeby

To etap, w którym klient nie wie jeszcze, na jaki konkretnie produkt się zdecyduje. Ma jedynie świadomość potrzeby, która za pomocą tego produktu powinna być spełniona za (np. pragnienie wyróżnienia się z tłumu czy podążenia za najnowszą modą może być spełnione poprzez kupno nowych butów).

Rozważanie zakupu

Aby zaspokoić potrzebę czy rozwiązać swój problem, użytkownik zaczyna poszukiwać produktów, które spełnią jego oczekiwania. Przegląda je pod kątem interesujących go parametrów. Na tym etapie korzysta z różnych źródeł informacji, takich jak np. porównywarki cen, wyszukiwarka Google czy strony z recenzjami produktów i opiniami.

Przejście na stronę sklepu

Kiedy użytkownik wybierze już kilka interesujących go produktów, będzie musiał dokonać wyboru miejsca, w którym dokona zakupu. Ważnym etapem jest moment, kiedy znajdzie się już na stronie sklepu internetowego. Może szybko ją opuścić, jeżeli ma nieprzyjazny UI, tj. np. długo się wczytuje, jest nieczytelna czy mało intuicyjna.

Dodanie produktu do koszyka

Ten etap jest szczególnie istotny, ponieważ klient niemal finalizuje już transakcję. Zapoznał się wcześniej z cechami produktu czy jego ceną, więc jest zdecydowany na zakup. Może jednak porzucić koszyk, jeżeli spostrzeże, że składanie zamówienia trwa zbyt długo czy jest niewygodne. Do porzucenia koszyka mogą skłonić go również nieaktualne lub niepełne informacje.

Działania posprzedażowe

Jeśli klient kupi już określony produkt, może wtedy poszukiwać artykułów z nim powiązanych – np. po zakupie garnituru chce dobrać do niego eleganckie obuwie czy krawat. Warto wtedy skierować do niego kampanię remarketingową.

Twój plik produktowy – aktualny na każdym etapie!

Aby ograniczyć do minimum częstotliwość porzucania koszyków i zwiększyć konwersję w sklepie online, warto zadbać o pliki produktowe. Powinny być one odpowiednio zoptymalizowane oraz zawierać zawsze aktualne informacje, np. o takich atrybutach jak cena produktu, koszty i sposoby dostawy, metody płatności, dostępne kolory czy liczba sztuk pozostałych na magazynie. Dzięki temu dbamy o zaufanie klienta, który czuje się traktowany poważnie i chętnie wraca do sklepu.

W systemie Feedink można wygodnie zarządzać plikami produktowymi oraz integrować je z różnymi kanałami marketingowymi. Dzięki temu informacje o produktach będą zawsze aktualne oraz dopasowane do oczekiwań klientów.

Dodaj ogłoszenie