Jaka dieta najlepsza na nadciśnienie tętnicze? 17 maja: światowy dzień nadciśnienia tętniczego

ŁZaktualizowano 
Polska Press
Nadciśnienie to choroba cywilizacyjna. W Polsce choruje a nadciśnienie około 1,7 mln osób - w różnym wieku. Nadciśnienie tętnicze to choroba układu krążenia, która charakteryzuje się stale podwyższonymi wartościami ciśnienia krwi. Taki stan prowadzi do uszkodzenia tętnic, a to w konsekwencji może spowodować zawał serca, udar mózgu, niewydolność nerek i układu krążenia. Leczenie nadciśnienia to przede wszystkim odpowiednio skomponowana dieta oraz indywidualnie dobrane przez lekarza leki.

Szacuje się, że na nadciśnienie tętnicze cierpi już ok 10,5 mln Polaków. Niestety prawie połowa z nich jest niezdiagnozowana.

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie?

Ciśnienie tętnicze związane jest z pracą serca - z jego kurczeniem się i rozkurczaniem. W momencie, gdy serce jest w fazie rozkurczu, ciśnienie jest niższe, w fazie skurczu ciśnienie jest wyższe.
Oto normy ciśnienia tętniczego

  • 120/80 mm Hg ciśnienie optymalne
  • 120–129/80-84 mm Hg ciśnienie normalne
  • 130–139/85-89 mm Hg prawidłowe wysokie ciśnienie
  • 140-159/90-99 mm Hg lekkie nadciśnienie
  • 160-179/100-109 mm Hg umiarkowane nadciśnienie
  • 180/110 mm Hg i ostre nadciśnienie.

Jak wykryć nadciśnienie tętnicze

Leczenie nadciśnienia to odpowiednio skomponowana dieta oraz indywidualnie dobrane przez lekarza leki. Jaka dieta? Naukowcy potwierdzają, że dieta DASH pomaga uregulować ciśnienie tętnicze i tym samym wzmacnia układ krwionośny. Przy okazji Światowego Dnia Nadciśnienia Tętniczego poznajmy jej zasady.

Jaka dieta przy nadciśnieniu tętniczym. Co to jest DASH?

DASH to skrót pochodzący z języka angielskiego. W pełnej formie brzmi Dietary Approaches to Stop Hypertension, czyli podejście dietetyczne przeciwdziałające nadciśnieniu tętniczemu. Dieta DASH pomaga uregulować ciśnienie tętnicze i tym samym wzmacnia układ krwionośny. Ten sposób odżywiania został stworzony przez naukowców z amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwionośnego.
Pomaga obniżyć ciśnienie krwi dzięki spożywaniu produktów bogatych w składniki mineralne, takie jak

  • magnez,
  • potas
  • wapń,
  • kładzie nacisk na używanie jak najmniejszej ilości soli.

Dodatkowo, dieta

  • poprawia ogólny stan zdrowia,
  • wzmacnia układ krwionośny,
  • pomaga zbić poziom złego cholesterolu,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory, osteoporozę i cukrzycę.

Dzięki tak szerokiemu i skutecznemu działaniu w latach 2017-2018 dieta DASH została uznana dietą roku według tygodnika U.S. News & World Report.

Zasady i podstawowe składniki Diety DASH

Pierwszym krokiem do wprowadzenia diety DASH w życie jest wyeliminowanie z codziennego jadłospisu soli oraz produktów o jej wysokiej zawartości.
Podstawą diety powinny być przede wszystkim warzywa i owoce o niskiej zawartości sodu. To m. in. bakłażan, cukinia, zielona i czerwona papryka, dynia, banan, morela, jabłko, truskawka oraz owoce cytrusowe.
Stałym elementem jadłospisu są także produkty pełnoziarniste: pieczywo, brązowy ryż, kasze, czy makaron razowy.
Podczas stosowania tej diety wskazane jest również spożywanie nabiału o niskiej zawartości tłuszczu oraz chudych gatunków mięs.

Nadciśnienie – 10 produktów, które obniżają ciśnienie tętnic...

Zakazane produkty to przede wszystkim
białe pieczywo,
słodycze
oraz alkohol.

Choć dieta DASH wiąże się z wieloma wyrzeczeniami, wcale nie musi być nudna.
Bardzo ważne jest, by posiłki były nie tylko bogate w niezbędne składniki mineralne,
ale również smaczne i ciekawe. Istotny jest jednak wybór odpowiednich
i pełnowartościowych składników do przygotowania potraw oraz sposób ich przyrządzenia. Osoby, które mają problemy z nadciśnieniem tętniczym mogą np. zjeść gotowanego indyka w sosie jogurtowo-bazyliowym, pełnoziarnistym makaronem i sałatką ze świeżych pomidorów, zupę-krem z cukinii z dodatkiem pieczonego łososia, czy pełnoziarniste ciasto z truskawkami.

podpowiada Paulina Barros - specjalista dietetyk, kierownik ds. żywienia Maczfit.

Jak nadciśnienie wpływa na seks?

Zaskakująca wystawa STOP SMOG w Katowicach

Europejski Kongres Gospodarczy EEC Katowice

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kasia

Polecam wdrożyć do swej diety soki z warzyw i owoców wg. zaleceń terapiasokami.pl/nadcisnienie-soki. Szczególnie polecam sok warzywny na bazie buraka który obniża ciśnienie. Moja mama wyleczyła się takimi sokami. Warto pomyśleć też o zmianie diety i jakimś ruchu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3