Jakie warzywa sezonowe jeść w październiku? Te warzywa zaleca Ministerstwo Zdrowia

OPRAC.:
Agata Wodzień
Agata Wodzień
Najwięcej cennych składników znajduje się w surowych warzywach i owocach, przypomina Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. Jakie warzywa jeść jesienią? Oto lista zalecanych --->
Najwięcej cennych składników znajduje się w surowych warzywach i owocach, przypomina Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej. Jakie warzywa jeść jesienią? Oto lista zalecanych --->pixabay.com
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Jakie sezonowe warzywa jeść w październiku? Główny Inspektorat Sanitarny przypomina, że odpowiednia dieta jest jednym z elementów, który może zapobiegać grypie i chronić nas jesienią. To właśnie w jesienno-zimowych miesiącach obserwuje się zwiększoną zachorowalność na grypę. Jakie warzywa powinny trafić na nasz talerz w październiku, by wspierać odporność?

Naszą odporność poza ruchem i dobrym snem buduje również właściwa dieta. "Owoce i warzywa stanowią podstawę zbilansowanej diety, są bogatym źródłem witamin i składników mineralnych. Warto sięgać zwłaszcza po owoce i warzywa sezonowe", wskazuje Główny Inspektorat Sanitarny, który wspólnie z Ministerem Zdrowia przygotował wykaz odpowiednich warzyw.

Jakie warzywa sezonowe jeść w październiku, by wzmacniać odporność?

Posiłki powinny być regularne, pełnowartościowe i zróżnicowane - jasna sprawa. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia oraz rekomendacji Instytutu Żywności i Żywienia powinniśmy jeść minimum 400 g owoców i warzyw dziennie w co najmniej 5 porcjach. Najlepiej, by większość stanowiły warzywa (ok. 3/4).

Te warzywa do jedzenia jesienią zaleca GIS oraz resort zdrowia:

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej: Warzywa i owoce są źródłem witamin, składników mineralnych oraz bioaktywnych związków takich jak np.: antocyjany, flawonoidy, izoflawony. Składniki te m.in. stymulują układ immunologiczny, mają działanie antyoksydacyjne, chronią DNA komórek, regulują działanie hormonów.

To też może Cię zainteresować

Warzywa i owoce to ważne źródło m.in.

  • potasu,
  • błonnika pokarmowego,
  • kwasu foliowego,
  • witaminy A oraz C.

Włączenie warzyw i owoców do diety prowadzi do obniżenia ciśnienia, ustabilizowania poziomu cukru we krwi, wspomaga prace układu trawiennego, sercowo-naczyniowego oraz układu nerwowego.

Jak wzmocnić swoją odporność? Kilka porad NCEŻ:

  • do każdego posiłku jedz warzywa lub owoce;
  • codzienne jedz warzywa bogate w witaminę C (kapusta, papryka, kalafior, brokuły, truskawki, porzeczki, natka pietruszki, pomarańcze, kiwi);
  • codziennie spożywaj fermentowane produkty mleczne (jogurty naturalne, kefiry, maślanki), włączaj do swojej diety kiszonki;
  • włączaj do jadłospisu produkty bogate w witaminę D (tłuste ryby morskie, jaja)
  • jedź produkty zbożowe pełnoziarniste (pieczywo razowe, grube kasze, makaron razowy)
  • jedz posiłki regularnie, nie zapominaj o śniadaniu;
  • stosuj urozmaiconą dietę.

Zbiory warzyw 2021 z polskich upraw

Rzeczoznawcy Głównego Urzędu Statystycznego ocenili pod koniec września produkcję warzyw gruntowych na blisko 3,9 mln t, a to ok. 2% mniej w porównaniu z rokiem poprzednim. Ile ostatecznie rolnicy zbiorą ze swoich pól, będzie zależało od warunków pogodowych na ostatnim etapie wegetacji. To oraz nasilenie chorób grzybowych i żerowanie szkodników będzie kluczowe zwłaszcza dla późnych odmian.

"Biorąc pod uwagę aktualną sytuację pogodową, przewiduje się nieznaczne pogłębienie spadku produkcji większości podstawowych gatunków warzyw gruntowych w stosunku do poprzedniego sezonu", podał GUS.

Szacowane zbiory poszczególnych warzyw w 2021 roku:

  • kapusta - ponad 0,7 mln t,
  • kalafiory - nieznacznie powyżej 142 tys. t,
  • cebula - 628 tys. t.
  • marchew - 638 tys. t,
  • buraki - 239 tys. t,
  • pomidory - ok. 157 tys. t,
  • ogórki - niespełna 120 tys. ton.

Łączną produkcję pozostałych gatunków warzyw szacuje się na ok. 1,2 mln ton. Największy udział w tej grupie mają dynie, a także pietruszka i selery korzeniowe.

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Materiał oryginalny: Jakie warzywa sezonowe jeść w październiku? Te warzywa zaleca Ministerstwo Zdrowia - Strefa Agro

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie