"Jarosław" przywiózł ze Wschodu tiry

Beata Sypuła
Transport kolejowy jest szybszy od morskiego
Transport kolejowy jest szybszy od morskiego Fot. Materiały prasowe PKP
Do Euroterminalu w Sławkowie dotarł pociąg, który przywiózł 15 tirów z Ukrainy i Rosji

Czy doczekamy się regularnego przewożenia koleją co najmniej 250 milionów ton towarów, a Sławków przyjmować będzie 125 tysięcy kontenerów rocznie?

Wiosna przyniosła kolejną nadzieję, że Euroterminal będzie pełnił rolę, jakiej się spodziewają mieszkańcy Zagłębia. Właśnie zakończył się promocyjny przejazd pociągu wiozącego ze Wschodu tiry.
W Sławkowie znajduje się końcowy odcinek linii hutniczej szerokotorowej LHS, mający połączenie przez wschodnią granicę Polski z siecią szerokotorową na terenie Ukrainy i Rosji. Budowane przez spółkę CZH centrum logistyczne połączyć ma nasz kraj z całym Wschodem. Dzięki temu skróciłby się o połowę 30-dniowy czas transportu ładunków z Azji drogą morską. Idzie to z oporami. Jednak transport kombinowany nazwany "Jarosław" przebył bez przeszkód trasę Kijów-Sławków LHS.

- Pociąg przyjechał z Ukrainy do Hrubieszowa według rozkładu jazdy. Na platformach kolejowych transportowanych było 15 tirów - mówi Justyna Lipowska, rzeczniczka prasowa PKP LHS sp. z o.o.
Samochody z platform kolejowych zostały rozładowane w Euroterminalu, po czym "Jarosław" odjechał na Wschód.

W Sławkowie rozpoczął już działalność urząd celny oraz kilkanaście agencji celnych. Powstają magazyny, też za pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które mogłyby przejąć przywożony towar. Pociąg "Jarosław" jeździł od kwietnia 2003 r., ale po dwóch latach jego kursy zostały zawieszone, bo nie były opłacalne. Na przełomie marca i kwietnia 2009 r. uruchomiono promocyjny przejazd. To wynik prac nad realizacją projektu "tiry na tory" przez Ukrainę i Polskę. Spółka PKP LHS jest przygotowana technicznie do przewozu tirów. CZH SA z Katowic oferuje wynajem magazynów z rampami i dokami samochodowymi.

- Transport kombinowany ma przyszłość w przypadku zrównoważenia kosztów transportu kolejowego z drogowym. Obecnie koszty frachtu kolejowego powodują, że transport kombinowany przegrywa u nas z samochodowym - uważa Zbigniew Tracichleb, prezes spółki PKP LHS.
Przez Sławków może jechać na Wschód duńskie mięso, polskie mleko czy meble, a wracać gaz bądź kaspijska ropa.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie