Miasto Jastrzębie-Zdrój, stowarzyszenie „EBI Association” oraz OpiekaNOVA, zapraszają seniorów do udziału w projekcie „Bezpiecznie we własnym domu – nowoczesne technologie w usługach opiekuńczych dla seniorów i osób nie w pełni samodzielnych z podregionu rybnickiego” współfinansowanym przez Unię Europejską. Projekt będzie realizowany do 31 maja 2019 roku.
O co w tym wszystkim chodzi? Projekt jest przeznaczony dla 290 osób nie w pełni samodzielnych (głównie seniorów) z podregionu rybnickiego, których aktywność jest ograniczona do własnego domu z uwagi na podeszły wiek, niepełnosprawność czy stan zdrowia.
- Osoby te otrzymają urządzenia teleinformatyczne (bransoletkę lub wisiorek) pozwalające na 24-godzinny kontakt z pracownikami Centrum Alarmowego, którzy pomogą podopiecznym w przypadku zaistnienia zagrożenia dla ich życia i zdrowia, ale także w przypadku podwyższonego stresu, lęku czy samotności - mówi Katarzyna Wołczańska z jastrzębskiego urzędu miasta.
Teleopiekun przeanalizuje sytuację, wesprze psychologicznie podopiecznego i w razie potrzeby skontaktuje się ze służbami ratunkowymi lub stworzoną w projekcie siecią pomocową (sąsiadami, opiekunami, rodziną podopiecznego lub pielęgniarką).
Informacje o projekcie oraz formularze zgłoszeniowe można uzyskać w biurze projektu przy ul. Armii Krajowej 25 oraz w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu-Zdroju. Osoba kontaktowa w sprawie projektu: Anna Kuśnierz tel. 32 47 06 077, [email protected].
Kto może wziąć udział w projekcie?
- seniorzy (60+)
- osoby niesamodzielne w min. jednej czynności dnia codziennego
- osoby o zagrażającym życiu stanie zdrowia, w którym możliwe są nagłe np. ataki, wstrząsy, itp.
- osoby niepełnosprawne
- osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej lub kwalifikujące się do takich świadczeń
Jak w praktyce wygląda system teleopieki?
Podopieczny w domu nosi niewielkie urządzenie na nadgarstku lub na szyi. Jest ono wyposażone w jeden guzik umożliwiający wezwanie pomocy. Dodatkowo w mieszkaniu zamontowany jest nadajnik, który pozwala na to, by system działał w całym domu.
- Wciśnięcie guzika w razie wypadku powoduje natychmiastowe połączenie się z teleopiekunem. Bez względu na porę dnia lub nocy w Centrum Alarmowym czekają na wezwania doświadczeni w pracy z seniorami opiekunowie, psycholodzy, asystenci - tłumaczą w magistracie.
Teleopiekun, czyli wykwalifikowany pracownik centrum, ocenia sytuację i zawiadamia osoby podane do kontaktu, np. sąsiadkę, syna, wnuczkę, a w razie konieczności – wzywa pogotowie. Pozostaje w kontakcie do momentu udzielenia pierwszej pomocy lub rozwiązania problemu.
W urzędzie miasta przytaczają badania, które wskazują, że 70% upadków w domach, ludzi powyżej 65. roku życia zdarza się podczas kąpieli w łazience, gdy dostęp do telefonu jest niemożliwy. Ponad 40% osób powyżej 65. roku życia po upadku nie może się samodzielnie podnieść, a więc także dotrzeć do telefonu, aby wezwać pomoc. Ponad połowa osób w chwili zagrożenia i stresu nie potrafi wybrać właściwego numeru telefonicznego do służb ratunkowych.
Takie urządzenie byłoby więc w stanie nie tylko pomóc, ale też niejednokrotnie uratować życie seniora. Wybrane osoby korzystają z systemu za darmo, właśnie dzięki unijnemu dofinansowaniu.
ZOBACZ KONIECZNIE: NASZA RAMÓWKA
DZISIAJ POLECAMY PROGRAM KATARZYNY KAPUSTY Z CYKLU TU BYŁAM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?