Jastrzębie-Zdrój to największe miasto w Polsce bez kolei. I jest ryzyko, że... tak zostanie. Kontrowersje wokół przebiegu linii

Jacek BOMBOR
Jacek BOMBOR
Jastrzębie-Zdrój: największe miasto w Polsce bez kolei. Jest ryzyko, że tak zostanie
Jastrzębie-Zdrój: największe miasto w Polsce bez kolei. Jest ryzyko, że tak zostanie Pixabay
Gdy wszyscy już w Jastrzębiu czekali na szybką kolej w ramach olbrzymiego rządowego projektu, eksperci Centralnego Portu Komunikacyjnego przestraszyli się szkód górniczych i… pomijają miasto w projekcie!

Gdy wszyscy już w Jastrzębiu czekali na szybką kolej w ramach olbrzymiego rządowego projektu, eksperci Centralnego Portu Komunikacyjnego przestraszyli się szkód górniczych i… pomijają miasto w projekcie!

CPK: chcą kolej wzdłuż autostrady A1

Sprawa wyszła na jaw podczas ostatniego spotkania z Wiceministrem Infrastruktury i pełnomocnikiem rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcinem Horałą, gdzie został samorządowcom zaprezentowany ostateczny wariant przebiegu linii kolejowej. Według koncepcji ma on przebiegać od granicy Państwa w rejonie Godowa po stronie polskiej i Detmarowic po stronie czeskiej, w kierunku Jastrzębia-Zdroju, po zachodniej części miasta, do autostrady A1 i wzdłuż autostrady w kierunku Katowic.

Jastrzębie bez przystanku kolejowego?

Wcześniej Jastrzębie miało być ważnym węzłem przesiadkowym na trasie Ostrawa-Jastrzębie-Katowice. Tymczasem CKP skłania się teraz, by...w Jastrzębiu nie było przystanku kolejowego!
Co prawda mają powstać tory “dojazdowe” dla pociągów lokalnych. Jaki to ma przynieść efekt?
- Wynika z tego, że jastrzębianie chcący jechać do Katowic zmuszeni będą przesiąść się z kolei lokalnych (Koleje Śląskie) do pociągów InterRegio, InterCity, RegioExpress. Propozycja pominięcia Jastrzębia-Zdroju w kwestii przebiegu Dużych Kolei Prędkości i pojawienie się wariantu wzdłuż autostrady A1, o którym wcześniej nie było mowy, nie satysfakcjonuje mieszkańców naszego miasta, a także regionu – napisała w czwartek, 1 października do parlamentarzystów oburzona prezydent Jastrzębia-Zdroju, Anna Hetman.

Samorządy apelują do CPK o zmianę przebiegu

Popierają ją także włodarze gminy Godów, Mszany, Gorzyc, a także Świerklan.
- Zaproponowaliśmy możliwy przebieg Kolei Dużych Prędkości w naszych gminach, wskazując jak najmniej problemowe położenia KDP, uwzględniający propozycje wariantów proponowanych przez CPK. Pozytywnym elementem przedstawionej propozycji jest budowa węzła umożliwiającego ruch pociągów w kierunku Wodzisławia Śląskiego na linii od Chałupek do Wodzisławia Śląskiego i dalej w kierunku Rybnika, co daje możliwości realizacji sprawnej komunikacji kolejowej w naszym regionie – proponuje Anna Hetman.
Przypomina, że samorząd od wielu lat zabiega o bezpośrednie skomunikowanie miasta z Aglomeracją Górnośląską, a właśnie ekologiczne połączenie kolejowe umożliwiałoby to.

Pociągiem do Katowic jak najszybciej

- Zależy nam przede wszystkim na tym, by czas przejazdu do Katowic był jak najkrótszy, co nie będzie możliwe przy uwzględnieniu przesiadek. Wyrażamy negatywną opinię do proponowanego wariantu, omijającego Jastrzębie-Zdrój przy budowie tak strategicznego połączenia ze stolicą województwa śląskiego i Ostrawą. Zwracam się więc z prośbą o podjęcie wspólnych działań pozwalających na korzystne dla Jastrzębia-Zdroju rozstrzygnięcie przebiegu linii kolejowej przez CPK Kolei Dużych Prędkości i utworzenie w naszym mieście pierwszego od granicy polsko-czeskiej przystanku na trasie Ostrawa-Jastrzębie-Zdrój – apeluje prezydent Jastrzębia-Zdroju.
Jastrzębie, a także gminy Mszana, Godów, Gorzyce, uważają, że można pracować na wariancie linii nr 170 - Katowice-Jastrzębie-Zdrój – Granica RP-Ostrawa.
- Stanowisko Miasta Jastrzębie-Zdrój, Gminy Godów, Gminy Gorzyce i Gminy Mszana zagwarantuje optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170, minimalizując ewentualne negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania na trasie – napisali samorządowcy do Marcina Horały, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

Musisz to wiedzieć

Szybkie pociągi: nawet 250 km/h

O co chodzi w całym projekcie? O dogodne połączenie kolejowe pomiędzy Katowicami i Gliwicami a Jastrzębiem-Zdrojem, co miały zagwarantować nowe linie w sąsiedztwie tych miast, umożliwiające m.in. skierowanie do Jastrzębia-Zdroju pociągów dalekobieżnych z innych rejonów kraju. Dzięki ich budowie skróceniu ulegnie trasa pociągów w relacjach zawierających odcinek Katowice – Ostrawa, co – wraz z przewidywaną budową nowych linii po stronie czeskiej – przyczyni się do wzrostu konkurencyjności kolei w połączeniach międzynarodowych. Szybkie pociągi od granicy z Czechami, przez Godów, Jastrzębie, po Gliwice i Katowice. Mknące z prędkością 250 km na godzinę w dużych i 160 w mniejszych miejscowościach. To był plan Centralnego Portu Komunikacyjnego, w którym teraz pomijane jest Jastrzębie, a wariant wzdłuż autostrady A1 jest nie do zaakceptowania przez władze także sąsiednich gmin.

Nie przeocz

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Testy na Covid tańsze za granicą

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3