Jedna z najpopularniejszych chorób cywilizacyjnych. Co warto wiedzieć o diecie przy osteoporozie?

OPRAC.: MB
Tempo demineralizacji kości zwiększa się po 30. roku życia, dlatego również w tym okresie należy dbać o dostarczanie wszystkich substancji odżywczych w codziennej diecie.
Tempo demineralizacji kości zwiększa się po 30. roku życia, dlatego również w tym okresie należy dbać o dostarczanie wszystkich substancji odżywczych w codziennej diecie. Seidler Slawomir/ Polska Press
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Ponad 2 miliony osób w Polsce choruje na osteoporozę, z czego zdecydowaną większość, bo aż 1,7 miliona stanowią kobiety. Do powstania choroby przyczyniają się głównie niedobory pokarmowe, a także nadmierne spożycie alkoholu, palenie tytoniu czy siedzący tryb życia. 20 października obchodzony jest Światowy Dzień Osteoporozy.

Jak tłumaczy ekspertka, szczytowa masa kostna kształtuje się do 20 roku życia, a w jego trzeciej dekadzie osiąga najwyższy parametr. - Dlatego tak ważne jest, aby w dzieciństwie i młodym wieku unikać niedoborów wapnia, fosforu, witaminy D, K i C – mówi Katarzyna Lichosik, konsultant dietetyczny TU Zdrowie.

Ekspertka wskazuje, że tempo demineralizacji kości zwiększa się po 30. roku życia, dlatego również w tym okresie należy dbać o dostarczanie wszystkich substancji odżywczych w codziennej diecie. - Nie pomoże to wprawdzie nadrobić lat straconych na niewłaściwe odżywianie, restrykcyjne diety czy głodówki, ale pozwoli zachować kości w lepszym stanie- dodaje.

Zarówno w profilaktyce, jak i przy zdiagnozowanej osteoporozie, ważna jest suplementacja wapnia i witaminy D, a także różnorodna dieta, na którą powinny składać się produkty mleczne, warzywa i owoce, a także ryby i ziarna bogate w witaminy i minerały.

- Niezwykle ważne dla kondycji kości są produkty bogate w wapń, czyli przede wszystkim mleko i jego produkty. Ważne jednak, aby w posiłkach nie łączyć ich z błonnikiem, bo ten może zahamować wchłanianie wapnia. Paradoksalnie więc owsianka na mleku, czy kanapka razowego chleba z twarożkiem nie będzie wskazana przy diecie osób z osteoporozą. Wapń dostarczony w towarzystwie błonnika zostanie bowiem za jego sprawą wydalony zanim wchłonie się do krwi – tłumaczy Lichosik. - Wskazane jest wypijanie dwóch do czterech szklanek dwuprocentowego pasteryzowanego mleka dziennie- dodaje.

Jednak należy pamiętać, że produkty mleczne nie są wskazane przy nietolerancji laktozy, bo wówczas nie tylko spowodują złe samopoczucie, ale także spowolnią lub uniemożliwią wchłanianie wapnia z mleka.

Mimo że przy osteoporozie wskazana jest bogata i różnorodna dieta, należy unikać produktów, które blokują wchłanianie wapnia. Wśród nich są na przykład warzywa bogate w szczawiany, czyli szczaw, buraki, botwina, rabarbar i szpinak.

- Większość zielonych roślin liściastych zawiera bardzo duże ilości wapnia, ale jednocześnie zawarte w nich szczawiany blokują jego wchłanianie. Jeśli więc zjemy szpinak z dodatkiem sera lub jogurtu, to za sprawią zawartych w nim szczawianów nie tylko nie wchłoniemy wapnia ze szpinaku, ale także z towarzyszących mu produktów mlecznych. I choć szpinak czy buraki są zdrowe, to zdecydowanie nie są wskazane dla osób z osteoporozą – ostrzega ekspertka.

Wrogiem kości jest również nadmierna ilość fosforu. Mimo że jest on, obok wapnia, ważnym budulcem kości, to brak równowagi pomiędzy wapniem a fosforem powoduje degenerację tkanki kostnej. - Fosfor sam w sobie nie jest zły, a jego stosunek do wapnia powinien w posiłkach wynosić 1:1. Jeśli jednak ta równowaga zostanie zachwiana i spożywamy go za dużo, staje się on wrogiem kości, bo blokuje wchłanianie wapnia- mówi Lichosik.

Kolejnymi produktami wpływającymi niekorzystnie na wchłanianie wapnia są napoje zawierające kofeinę, czyli kawa i herbata. Należy więc ograniczać ich spożycie przy stwierdzonej osteoporozie.

- Dieta osób z osteoporozą powinna być różnorodna i bogata we wszystkie składniki odżywcze. Wzorcowy talerz żywieniowy powinien w połowie składać się z warzyw lub owoców. Kolejną jego część w ¼ powinny stanowić produkty zbożowe, jak kasze, wypieki z mąki pełnoziarnistej czy makarony z mąki razowej. Na pozostałej ¼ części talerza powinny znaleźć się produkty białkowe, czyli mleko i produkty mleczne, mięso, ryby oraz rośliny strączkowe. Trzeba przy tym pamiętać, żeby nie przesadzać z białkiem zwierzęcym, bo jego nadmiar może prowadzić do osłabienia kości. Można je zastępować albo uzupełniać produktami z soi lub innych roślin strączkowych – podsumowuje Katarzyna Lichosik.

Osteoporoza należy do chorób dietozależnych, obok cukrzycy typu 2, dny moczanowej i nadciśnienia tętniczego. Ubezpieczeni w TU Zdrowie, u których zdiagnozowano te choroby, mogą przystąpić do programu zdrowotnego Mój Dietetyk, który ma wspomagać proces leczenia tych schorzeń.

Omikron dotarł do Europy

Wideo

Materiał oryginalny: Jedna z najpopularniejszych chorób cywilizacyjnych. Co warto wiedzieć o diecie przy osteoporozie? - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie