Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest przetarg na "Bugajską bis" w Częstochowie. To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w naszym mieście

Katarzyna Stacherczak
Katarzyna Stacherczak
Jest przetarg na "Bugajską bis" w Częstochowie. To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w naszym mieście
Jest przetarg na "Bugajską bis" w Częstochowie. To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w naszym mieście UM Cz-wa
Przetarg na budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie został już ogłoszony. Dzięki tej inwestycji powstanie bezkolizyjny zjazd w kierunku Kielc i pobliskiego Olsztyna. Miejski Zarząd Drów w Częstochowie czeka na oferty wraz z dokumentacją do 13 czerwca.

250 mln zł na budowę nowej drogi

Pieniądze na tak zwaną Bugajską bis mają pochodzić z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. W sumie ma to być 250 mln złotych. Ze wstępnych szacunków wynika, że inwestycja może jednak kosztować znacznie więcej. Ile? Tego na razie nie wiadomo.

- Rzeczywista kwota realizacji przedsięwzięcia - przygotowania projektu na bazie posiadanej przez MZD koncepcji oraz prac budowlanych - zostanie określona w drodze przetargu - mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy częstochowskiego magistratu.

Inwestycja będzie jedną z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców Częstochowy. Gdy myślimy o skrzyżowaniu dawnej "gierkówki" z ulicą Bugajską w Częstochowie nic poza niekończącymi się korkami w tym miejscu, nie przychodzi nam do głowy. Sam skręt w lewo w kierunku Olsztyna to jedno. Kilkaset metrów dalej znajduje się przejazd kolejowy - przejeżdżają tam między innymi pociągi z i do Katowic. Ruch kolejowy jest spory, szlabany są zamknięte, więc znowu swoje trzeba odstać.

Korki na dawnej gierkówce w tym miejscu tworzyły się nie tylko w kierunku Katowic, ale i w kierunku Łodzi. Dlatego też już od dawna przymierzano się do stworzenia tak zwanej Bugajskiej bis. W ramach prac ma powstać zupełnie nowa droga wylotowa w kierunku Olsztyna, a także dwupoziomowy węzeł przy alei Wojska Polskiego. Do tego wiadukt nad torami PKP i most nad Wartą.

Będzie węzeł łączący gierkówkę z DK 46

W ramach inwestycji zaplanowano budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego (DK 91) wraz z nowym przebiegiem DK 46 w Częstochowie. Za jej sprawą Częstochowa zyska nową "wylotówkę" w kierunku Jury Krakowsko-Częstochowskiej, a także województwa świętokrzyskiego. Dzięki niej ma poprawić się układ komunikacyjny w mieście i zostać wyprowadzony ruch z najbardziej obleganych fragmentów miejskich dróg. Chodzi między innymi o aleję Pokoju, czy ulicę Legionów. W ramach prac ma powstać tak zwana południowa obwodnica Częstochowy.

Zakres robót jest ogromny. Prace obejmują m.in.:

  • budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego DK-91 (dawniej DK-1) z drogą krajową DK-46,
  • przebudowę fragmentu alei Wojska Polskiego,
  • budowę nowego odcinka DK-46 od granic miasta z gminą Olsztyn do projektowanego węzła drogowego z DK-91 (DK-1) z dostosowaniem do możliwości dobudowy drugiej jezdni DK-46 na odcinku pomiędzy DK-91 (DK-1) a przedłużeniem ul. Korfantego,
  • budowę ulicy Smolnej,
  • budowę mostu nad Wartą oraz wiaduktu nad linią kolejową,
  • przebudowę istniejącego obiektu mostowego nad torem bocznicowym dawnej Huty Częstochowa,
  • budowę dróg i skrzyżowań obsługujących teren położony wzdłuż projektowanego połączenia po zamknięciu istniejącego przejazdu drogowego przez linię kolejową relacji Częstochowa – Katowice,
  • budowę ciągów pieszych, dróg rowerowych i zatok autobusowych,
  • budowę dróg dla pieszych i rowerów do projektowanego przejścia podziemnego pod linią kolejową w miejscu obecnego przejazdu kolejowego w ul. Bugajskiej,
  • budowę dróg rowerowych w ciągu DK-91 (DK-1) na przebudowywanym odcinku,
  • budowę stanowiska do ważenia pojazdów z parkingiem i monitoringiem na wlocie do miasta,
  • budowę drogowej stacji pomiarowej i meteo w ciągu DK-91 (DK-1),
  • budowę oświetlenia ulicznego w ciągu DK-91 (DK-1),
  • oraz budowę nowego oświetlenia w nowym przebiegu DK-46.

Tranzyt wyjedzie z miasta, powstanie droga do terenów inwestycyjnych

Inwestycja miałaby być jednym z elementów kompleksowej przebudowy drogi krajowej DK 46 w granicach Częstochowy. Jej celem jest udrożnienie DK 46 i możliwie najszybsze wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej. Z samej tylko firmy Guardian Glass każdego dnia wjeżdża i wyjeżdża ok. 200 ciężarówek, które generują dodatkowy ruch przez miasto. Ma też pozwolić na łatwiejszy dostęp do terenów inwestycyjnych zlokalizowanych na obszarze byłej Huty Częstochowa, w tym Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. z DK-91 (dawniej DK-1), a także autostradą A-1.

Budowa nowego węzła jest funkcjonalnie związana z budową połączenia drogowego ul. Wojciecha Korfantego z ul. Bugajską, która ruszyła w październiku ubiegłego roku. Realizacja obu tych inwestycji pozwoli na wygodny dojazd do strefy przemysłowej na Kucelinie zarówno z DK-46 od strony wschodniej, jak i z DK-91 od południa (przez nowy fragment drogi).

MZD czeka na oferty wraz z dokumentacją do 13 czerwca. Wadium wynosi 5 mln zł. Wyłoniony wykonawca na realizację inwestycji będzie mieć maksymalnie 4 lata od dnia zawarcia umowy.

Nie przeocz

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera