18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Jestem górnikiem. Rozumiem Śląsk: Kopalnia Guido się promuje, kopalnia srebra nie [WIDEO]

Krzysztof Szendzielorz
Jeden z billboardów promujących zabytkową kopalnię Guido w Zabrzu. Podoba Wam się? Kopalnia Guido
Jestem górnikiem. Rozumiem Śląsk - pod takim hasłem rozpoczęła się promocja kopalni Guido w Zabrzu. Towarzyszą jej billboardy i spot. O takiej kampanii o wiele starsza Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach może pomarzyć. Dlaczego? ZOBACZ ZDJĘCIA I WIDEO

Jestem górnikiem. Rozumiem Śląsk: to najnowsza kampania promocyjna kopalni Guido w Zabrzu.

Promocyjne hasło Guido wypowiadają osoby w różnym wieku i różnych zawodów: dziewczynka, starsza pani z pieskiem, strażak.

ZOBACZ FILM PROMOCYJNY KOPALNI GUIDO:

- Chodzi nam o to, aby z jednej strony bazować na naturalnym skojarzeniu Śląska i górnictwa, od którego nie powinniśmy uciekać, a z drugiej pokazać, jak różne są oblicza tego zawodu i jak mylne mamy nieraz o nim wyobrażenie. W ten sposób pragniemy przybliżyć specyfikę regionu, pozwolić ją zrozumieć nam samym i osobom spoza Śląska - wyjaśnia Andrzej Mitek, specjalista ds. kontaktów społecznych w kopalni Guido.KLIKNIJ I POZNAJ KOPALNIE GUIDO:
* KOPALNAI GUIDO STREFA K8, CZYLI PODZIEMNE MIASTO - ZDJĘCIA
* NOWA KOLEJKA I HALA KONCERTOWA W GUIDO - ZDJĘCIA I WIDEO

Czy reklama zabrzańskiego zabytku techniki podoba się ekspertom, czy utrwala wizerunek Śląska jako krainy kopalń i górnictwa?

Dr hab. Piotr Wróblewski, socjolog kultury z Uniwersytetu Śląskiego, nie widzi w tym nic niestosownego.

- Przecież faktycznie jest tak, że na Górnym Śląsku wciąż jest czynnych wiele kopalń, nawet mówi się o tym, że część wyrobisk zamkniętych będzie znów eksploatowanych - zauważa. - Natomiast promowanie kopalni Guido poprzez hasło "Jestem górnikiem. Rozumiem Śląsk" pokazuje, że z jednej strony jesteśmy dumni z naszej tradycji górniczej. Z drugiej strony, poprzez zaangażowanie w kampanię różnych osób, pokazywane jest inne oblicze tego górnictwa - dodaje.

Kopalnia Guido jako obiekt muzealny i turystyczny zdecydowanie lepiej promuje się w ostatnich latach od najstarszego tego typu zabytku techniki w regionie, czyli Zabytkowej Kopalni Srebra.
Obiekt, razem ze Sztolnią Czarnego Pstrąga, jest unikatowy i trwają starania, by wpisać go na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W Tarnowskich Górach jednak kampanii promujących zabytek nie ma. A może by się przydała, bo w porównaniu z latami 90. ubiegłego wieku znacząco spadła tu liczba zwiedzających. Wtedy w ciągu roku odwiedzało ją nawet ponad 100 tys. osób. Teraz jest ich o 40 tys. mniej.

KLIKNIJ I POZNAJ KOPALNIĘ SREBRA W TARNOWSKICH GÓRACH:
KOPALNIA SREBRA Z MULTIMEDIAMI - ZOBACZ ZDJĘCIA

Zdaniem Zbigniewa Markowskiego, tarnogórskiego dziennikarza, znawcy mediów i wykładowcy akademickiego, nie w promocji tkwi główny problem kopalni srebra. Markowski pytał swoich studentów, czy odwiedzili ten obiekt. Większość się zgłosiła. Jednak na pytanie, czy znów przyjadą, mówili, że nie. Tarnogórska kopalnia oferuje niewiele atrakcji dodatkowych.

- Miejsce jest warte tyle, ile w nim życia. Jeśli jest impreza, ludzie przyjdą. Jeśli będziemy biernie czekać, nie możemy na wiele liczyć - mówi Markowski. Przypomina, że na Śląsku mamy największy w kraju rynek turystyki wewnętrznej - prawie 5 mln ludzi.

- Oni chcą wyskoczyć gdzieś na kilka godzin z rodziną pod warunkiem, że coś się będzie działo - mówi.

Podkreśla, że nowa kampania promocyjna "Jestem Górnikiem..." to dowód na to, że w Guido coś się dzieje, ma ofertę.

- Nie chcemy z naszych zabytków techniki robić Disneylandu, co przydarzyło się na przykład kopalni w Wieliczce - mówi Marek Kandzia, prezes Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej, które opiekuje się kopalnią srebra i sztolnią. - Nie chcemy zakłócać ruchu turystycznego i nie będziemy fałszować obrazu dawnego górnictwa kruszcowego. Chcemy zachować klimat i nastrój miejsca. Zwiedzenie kopalni raz w życiu widocznie wystarczy - dodaje.

Przyznaje jednak, że w kopalni należy poszerzyć ofertę edukacyjną i nad tym stowarzyszenie będzie pracowało.

CZY KOPALNIA GUIDO I KOPALNIA SREBRA POWINNY RYWALIZOWAĆ? KTÓRA KOPALNIA BARDZIEJ CI SIĘ PODOBA JAKO MIEJSCE TURYSTYCZNE? NAPISZ KOMENTARZ



*PROGNOZA POGODY NA 19-30 WRZEŚNIA 2013
*GALERIA KATOWICKA OTWARTA: CZY WARTO DO NIEJ PÓJŚĆ? RECENZJA I ZDJĘCIA]
*Horror w Chorzowie: Dzwonię zgrobu! Uwolnijcie mnie! [NAGRANIE + ZDJĘCIA]
*Najlepsze prezenty na DZIEŃ CHŁOPAKA 30 WRZEŚNIA 2013

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3