Karty typu payback, czyli jak wykorzystują nas sklepy

Sławomir Cichy
Największe sieci handlowe chętnie walczą z konkurencją programami lojalnościowymi
Największe sieci handlowe chętnie walczą z konkurencją programami lojalnościowymi piotr kamionka
Payback we wrześniu skończy 2 lata. Tyle czasu wystarczyło, by karty tego programu lojalnościowego znalazły się w portfelach 8 mln Polaków, z tego przynajmniej 20 proc. w naszym województwie. Autorzy programu chwalą się, że jego uczestnicy odebrali ponad 1,5 mln nagród.

- Duża liczba partnerów i ciągłe aktywności promocyjne, podczas których można zebrać punkty promocyjne i tym samym powiększyć znacznie stan swojego konta, sprawiają, że zbieranie punktów odbywa się bardzo szybko - mówi Piotr Lipiński, senior marketing & PR manager w firmie Loyalty Partner Polska, właściciel programu.

Czy rzeczywiście? Skala otrzymywanych punktów jest różna. Na stacji za 2 litry benzyny na karcie zyskujemy 3 punkty, w markecie każde wydane 2 zł wymieniane są na 1 punkt. Przyjmując więc średnio przelicznik 1 punkt za 2 zł, aby odebrać frytkownicę Philips kosztującą niespełna 200 zł - trzeba wydać blisko 40 tys. zł.

Ale inne podobne programy wcale nie są konkurencyjne. Oto markety Alma proponują w swoim programie lojalnościowym Klub Konesera jeden punkt za wydane 10 zł. Łatwo więc zauważyć, że męska koszula marki Lambert, która w sklepie kosztuje średnio 150 zł, jest do odbioru za darmo po zrobieniu w sieci zakupów za 8 400 zł. Nie inaczej jest w programie Vitay na stacjach Orlen. Każdy litr benzyny jest wyceniony na 6 punktów, więc żeby odebrać nawigację samochodową o wartości ok. 600 zł, trzeba kupić paliwa za prawie... 78 tysięcy zł.

- Mam kartę sieci Shell, ale korzystam z ich oferty tylko wtedy, gdy dla posiadaczy kart jest zniżka 10-20 gr na litrze paliwa i pod warunkiem, że po bonifikacie jest rzeczywiście taniej niż u konkurencji. Jeśli Shell jest droższy, nie mogą liczyć na moją lojalność - mówi Konrad Pośpiech z Katowic.

Inną strategię przyjęła Ikea. Posiadacze kart Family nie muszą niczego kupować, by mieć bonusy w firmowej restauracji, w tym kawę i herbatę w dowolnych ilościach gratis.

- To zachęca do odwiedzin sklepu. Bywamy więc tam z mężem często - przyznaje Anna Piech z Sosnowca i dodaje, że dzięki odkrywanym przez przypadek promocjom i bonifikatom umeblowała już całe mieszkanie.

Jakub Jamerko z biura prasowego Tesco, które ma swój program lojalnościowy pod nazwą Clubcart, mówi wprost. - Nasz program nie służy zbieraniu punktów. Tak naprawdę chodzi o dostosowanie naszej oferty do potrzeb klientów. Otrzymują kupony rabatowe na te towary, po które sięgają najczęściej - dodaje. A Piotr Lipiński z Paybacka dodaje: - Około 60 proc. punktów uczestnicy zdobywają w czasie promocji, więc nie trzeba wydawać dużo, by zebrać punkty i wymienić je na nagrody.

I chyba tu jest sedno sprawy. Chodzi o to, byśmy częściej odwiedzali sklepy i kupowali niekoniecznie to, na co mamy ochotę, ale to, co nam podsuną taniej.
Współpraca: Alicja Zboińska

Programy lojalnościowe służą do gromadzenia danych o klientach
Pamiętaj, że decydując się na udział w programie, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. A dzięki systemowi identyfikacji, np. poprzez karty chipowe albo magnetyczne, organizator poznaje Twoje przyzwyczajenia, preferencje oraz... zasobność portfela.

Programy lojalnościowe służą także przywiązaniu do danej marki.
Dzięki sztuczkom wykorzystującym socjotechnikę, sklepy mają szansę namówić Cię do zakupów towarów, których nie miałeś na liście. Rabatowy bon przysłany do domu jest silnym motywatorem do odwiedzin tego, a nie innego sklepu i skorzystania z "okazji".

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Pobierałeś zasiłki w czasie epidemii? To musisz wiedzieć

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3