Linia tramwajowa nr 38 kursująca na krótkiej trasie biegnącej ulicą Piekarską w Bytomiu to jedyna linia w Polsce, w obsłudze której na co dzień wykorzystywane są stare tramwaje typu N i pochodne. Po ogłoszeniu pierwszych obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa kursy zawieszono, bo w starym wozie trudno było wydzielić bezpieczną przestrzeń dla motorniczego, a poza tym trzeba też ręcznie otwierać drzwi, którymi wsiadają i wysiadają pasażerowie.
W czwartek 9 lipca tramwaje linii nr 38 znów pojawiły się na torach. Tym razem obok siebie stanęły stary wóz typu N, a także nowoczesny, przeznaczony do obsługi właśnie tej linii, wóz z najnowszej dostawy Tramwajów Śląskich, któremu nadano imię Kasia. Oba tramwaje na kilka minut stanęły obok siebie najpierw na końcu trasy, a potem przy kościele św. Trójcy, gdzie linia się zaczyna. Po krótkiej prezentacji stary wóz odjechał do zajezdni na Stroszku, a nowy rozpoczął normalne regularne kursy z pasażerami.
Zobacz koniecznie
- Ulica Piekarska to ważny ciąg komunikacyjny i ten tramwaj jest tutaj potrzebny. Wartością dodaną tej ulicy jest tramwaj typu N, ale ważne jest też, żeby jeździł tu tramwaj wygodny i przyjazny mieszkańcom, czyli tramwaj niskopodłogowy - mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia, który zapewnił, że tramwaj N będzie w dalszym ciągu pojawiał się na Piekarskiej, gdy zagrożenie epidemiologiczne minie.
Niebawem do nowego tramwaju dołączyć ma nowa... nawierzchnia. Toczą się już prace projektowe dotyczące remontu Piekarskiej. Modernizacja rozpocząć się ma w przyszłym roku.
Nowy tramwaj na Piekarskiej to efekt niedawnego zamówienia Tramwajów Śląskich realizowanego w poznańskim Modertransie. Jego częścią są dwa dwukierunkowe częściowo niskopodłogowe tramwaje przeznaczone właśnie do obsługi linii nr 38.
Musisz to wiedzieć
- Oprócz niskiej podłogi wagon jest klimatyzowany, posiada wi-fi i praktycznie wszystkie udogodnienia, których w dzisiejszych czasach oczekują nasi pasażerowie - mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu Tramwajów Śląskich SA. - Tradycja wymusza to, że wagon typu N z linii nr 38 nie zniknie. Ustalimy wspólnie z miastem i ZTM-em zasady, na jakich ten wagon będzie kursował - podkreśla prezes.
Niewykluczone, że w przyszłości zmieni się też trasa tramwaju nr 38 - oczywiście, na lepsze. Plan jest taki, żeby dzięki budowie łącznika torów na skrzyżowaniu Sądowej i Piekarskiej, a także odcinka od ul. Powstańców Warszawskich do Jagiellońskiej linia ta obsługiwała większą część centrum Bytomia. Wówczas naprzemiennie mogłyby jeździć nowoczesny tramwaj niskopodłogowy i zabytkowy wóz typu N. Decyzja w tej sprawie ma zapaść w sierpniu.
Bądź na bieżąco i obserwuj
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?