Katastrofa kolejowa w Szczekocinach. Są zabici. 60 osób rannych [ZOBACZ MAPĘ]

PS, MIW
Katastrofa kolejowa w Szczekocinach. O godz. 20.57 zderzyły się i wykoleiły dwa pociągi pospieszne relacji Przemyśl-Warszawa i Warszawa Wschodnia - Kraków. Około 50 osób jest rannych. Akcja ratownicza trwa. Według naocznego świadka, są ofiary śmiertelne.

AKTUALIZACJA:
KONIEC AKCJI RATOWNICZEJ. 15 OFIAR ŚMIERTELNYCH. ZOBACZ UNIKATOWE ZDJĘCIA

Do wypadku doszło w Szczekocinach w powiecie zawierciańskim. Pociągi wykoleiły się po zderzeniu - dwa wagony i lokomotywa wywróciły się, a trzy wagony pozostały na torach, lecz są zniszczone. Pociąg wyjechał z Przemyśla o godz. 14.46, a w Warszawie miał być o godz. 22.49.

Zobacz zdjęcia z akcji ratowniczej na miejscu katastrofy kolejowej
Wojewoda śląski: Jest sześć ofiar śmiertelnych

Do wypadku doszło o godzinie 20.57 w Chałupkach - niewielkiej miejscowości pod Szczekocinami. Jadący z Przemyśla do Warszawy Wschodniej pociąg TLK zderzył się z jadącym z Warszawy Wschodniej do Krakowa składem Interregio. Jak informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik Polskich Linii Kolejowych, na tym odcinku prowadzą dwa tory, ale jeden z nich aktualnie jest wyłączony z ruchu.
- Powodem są prace remontowe - wyjaśnia Siemieniec.

Zobacz relację na żywo z miejsca katastrofy kolejowej w Szczekocinach

Z pierwszym wiadomości wiadomo, że dwa pociągi jadące z obu stron zderzyły się na jednym torze, bo drugi był wyłączony z ruchu. Dlaczego znalazły się na nim w tym samym czasie? To wyjaśni komisja. Na miejsce leci minister transportu oraz wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk.

- Wagony są zmiażdżone. Jest mnóstwo rannych i są niestety też ofiary śmiertelne - mówi naoczny świadek w TVN24. - Pociąg mógł jechać około 120 km/h i nagle zaczął szybko hamować. Poczułem uderzenie i następne, jakbyśmy się obijali. Jechałem w ostatnim wagonie.

Według niego, jeden z wagonów jest niemal przecięty na pół. Tam jest najwięcej ofiar.

- Mamy potwierdzenie ofiar śmiertelnych. Na razie nie wiemy, ile i z których pociągów - mówi Andrzej Świeboda z policji w Zawierciu.

- W tym momencie mówimy już o kilku ofiarach śmiertelnych. Już wiadomo, że jest to jedna z największych katastrof tego typu - powiedział Sławomir Nowak, minister transportu.

- Na miejscu zadysponowaliśmy 30 zastępów straży pożarnej, lecz wciąż wzywamy nowe, bo sytuacja jest poważna. Musimy jak najszybciej udzielić pomocy wszystkim potrzebującym - mówi Jarosław Wojtasik, rzecznik komendanta Straży Pożarnej w Katowicach.

- Wysłaliśmy 11 karetek i dwie sanitarki przewozowe. Nie możemy wysłać wszystkich karetek, bo musimy zabezpieczyć cały region - powiedział Artur Borowicz, dyrektor Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach.

Na miejscu wypadku pracują ekipy ratunkowe - około 200 osób. Ranni przewożeni są do szpitali w Zawierciu i Sosnowcu. Na miejsce jadą kolejne ekipy.

Na miejsce wysłane są autokary, mające zabrać osoby, którym udało się wyjść z katastrofy cało. Wszyscy zdrowi będą przewiezieni do pobliskiej szkoły.

Jak podaje RMF FM na miejscu jest policja, straż pożarna i lekarze. Na miejsce zostali wysłani też funkcjonariusze SOK w Krakowa, Kielc, Włoszczowy, Sędziszowa i Częstochowy.

- Podjęliśmy decyzję o zadysponowaniu dwóch śmigłowców. W każdej chwili jesteśmy gotowi do akcji. Śmigłowce lecą już do lotniska w Pyrzowicach z Warszawy i Wrocławia. W odwodzie mamy jeszcze samolot ratowniczy - powiedział Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

PODOBNY WYPADEK:
Czołowe zderzenie Ekspresu "Sawa" z Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej z pociągiem pospiesznym "Giewont" z Częstochowy do Zakopanego w dniu 25 lutego 1994 roku około godziny 16:15 w pobliżu stacji Starzyny koło Szczekocin.

W wyniku tego wypadku - potencjalnie bardzo groźnego ze względu na prędkości, z jaką w momencie kolizji jechały oba pociągi - ekspresowy 67,5 km/h, pospieszny 63 km/h - zginęła jedna osoba (maszynista "Giewonta"), a siedmiu pasażerów i obsługa pociągu ekspresowego odniosło obrażenia. Stosunkowo niewielkie skutki tego wypadku należy zapewne zawdzięczać m.in. dysproporcji masy i różnic konstrukcyjnych obu pociągów - pociąg pospieszny obsługiwany był nie mającym ciężkiej, masywnej lokomotywy elektrycznym zespołem trakcyjnym ED72-002, co spowodowało, że siła uderzenia wyrzuciła jego dwa pierwsze człony (ED72 jest jednostką czteroczłonową) nad lokomotywę "Sawy" a skutki katastrofy były dla pociągu ekspresowego stosunkowo niewielkie (zmiażdżona kabina elektrowozu EP09-003). Katastrofa ta wydarzyła się jednak nie na samej CMK, lecz na leżącym tuż obok niej posterunku odgałęźnym Starzyny, leżącym na odcinku łączącym CMK z linią kolejową Kielce - Kraków.

PORÓWNAJ Z:
12 sierpnia ubiegłego roku w miejscowości Baby niedaleko Piotrkowa Trybunalskiego wykoleił się pociąg relacji Warszawa - Katowice. Zginęła jedna osoba (52-letni mieszkaniec Częstochowy), ponad 80 zostało rannych. Kilka dni później zarzut "sprowadzenia katastrofy w ruchu kolejowym, której następstwem była śmierć dwóch osób oraz doznanie obrażeń ciała różnego stopnia przez szereg innych osób" usłyszał maszynista (42-letni katowiczanin)- według śledczych miał on jechać 3 razy szybciej aniżeli powinien.

Czytaj więcej o katastrofie w miejscowości Baby

* CZYTAJ KONIECZNIE:
*A JEDNAK POLSKIE OBOZY ISTNIAŁY. MOŻE NIE KONCENTRACYJNE I NIE ZAGŁADY, ALE JEDNAK. TUŻ PO WOJNIE ZMARŁO W NICH TYSIĄCE LUDZI, ZATRZYMANYCH JAKO "ELEMENT NIEPEWNY". ZOBACZ FILM I PODYSKUTUJ
*PRZEZ 100 DNI LICZYLIŚMY NA PO, ŻE SPEŁNI OBIETNICE I PORADZI SOBIE Z USTAWĄ METROPOLITALNĄ. ALE POLITYCY ZAPOMNIELI, CO NAM OBIECALI

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera


*ALE FUTURYSTYKA! Zobacz jak będą wyglądać Katowice w 2015 roku. WIZUALIZACJE
*Niesamowicie GORĄCE DZIEWCZYNY na mroźne dni. Zobacz FOTKI Queen Śląska i Zagłębia

Wideo

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pola

Co za kretyn za przeproszeniem pisał ten tekst?
,,Są zabici" - może ofiary?
Czemu pastwicie się nad śmiercią ??

R
Roman

Wyrazy wspüolczucia dla Rodzin ofiar , oraz szybkiego powrotu do zdrowia poszkodowanym.
Chcialbym podkreslic zdecydowana i spontaniczna reakcje i pomoc mieszkancow okolicznych miejscowosci. Tak jak bylo poinformowane , spontanicznie do pracy zglaszali sie lekarze,pielegniarki, sluzby medyczne,strazacy , policjanci i inni,
Wszystkim im dzieki. podkreslam tez doskonala prace Slaskiego Sztabu Kryzysowego.
Polacy w sytuacjach pilnych, zagrozenia zycia,kleski potrafia byc spontaniczni, opielunczy czy pomocni.
Zastanawia mnie tylko stwierdzenie ze braly udzial 2 ( Dwa !) smiglowcw ratownicze.
Na terenie podmoklym gdzie karetki niejednokrotnie w bliska odleglosc nie mogly podjechac sciagnieto tylko 2 smiglowce.Inna sprawa , a skad mieli wiecej wziasc ?
Zastanawia mnie bezradnosc Wojska ?Nie widzialem zadnej reakcji wojska , w udzielaniu pomocy.
Wojsko posiada Sluzby medyczne , sprzet , smiglowce. Mysle ze wojsko dobrze funkcjonuje ale na papierze.
Widac w tej sprawie nieudolnosc Rzadu i Ministra Obrony Narodowej.
Przyjechal pan Tusk, Komorowski i paru ministrow,chyba zeby tylko pokazac sie w celach propagandowych.
Nikt z nich w wywiadach nie zauwazyl braku sluzb medycznych wojska.kazdy z nich udawal zainteresowanie.Zreszta Tusk pokazal juz Polakom zainteresowanie tragedia narodowa , po spotkaniu z putinem 10.04.2010.

m
marika

Glebokie wyrazy wspolczucia dla ofiar katastrofy kolejowej .Podziekowania serdeczne dla ludzi ,ktorzy ratowali i pomagali wydobywac ludzi ze zmiazdzonych wagonow.Jestescie wielcy ,brawo .

a
aaa

Jak dostali ci z tupolewa to i ci moga, tacy sami ludzie. W kraju niby kazdy jest rowny.

To co beda odszkodowania?

W
Wiedeński Malarz

jeden z przedstawicieli tego narodu głosił w latach trzydziestych pogląd, że Polacy nadają się jedynie do prostych prac fizycznych... i jak widać coraz więcej Polaków zaczyna w to wierzyć. Możliwe, że za kilka lat Polacy sami będą zamykać politechniki i prześladować profesorów - gdy będą już całkowicie przekonani o słuszności twierdzeń wspomnianego Niemca (czy może raczej Austriaka).

k
klima

schizofreników po marszu w "obronie" jednego radia co to niby katolicki glos do domu przynosi. No to przeczytajcie - sami chrześcijanie, JEDEN JAD, NIENAWIŚĆ. Ale też beznadzioejna głupota, naiwność, brak wiedzy, chamstwo, tępota, brak szacunku do człowieka, brak pochylenia się nad śmiercią.
SKANDAL
SZKODA SŁÓW

p
pkp

mają do katastrofy?

J
Jan

oby Polska - Zastanawiam się jak można być takim krytynem. Wytrzeźwiej wreszcie pajacu, a najlepiej przestań ćpać.

t
tiktak

ale pewnie gdyby tam nie poleciał,to znowu wszyscy by psioczyli,że ma w du*** katastrofę i się obija na Wiejskiej,albo weekenduje. Więc się ludzie zastanówcie,czego Wy chcecie.

K
Kaczyński

Jak u Młynarskiego.

kto

bledy cie draznia nie czytaj

K
Klos

Powiem tak, PKP powinno być w 90 % objęte prywatyzacją, ponieważ jest to najbogatsze przedsiębiorstwo w Polsce, lecz administracja oraz prezesi są synami marnotrawnymi. Należałoby zaprosić z Niemiec DB a w krótkim czasie zrobią porządek, zaczną oczywiście od władz a skończą na małych stacyjkach. Wszystkich nieprzydatnych wyślą do pośrednictwa pracy a zatrudnią osoby z kwalifikacjami. A wtedy koleje będą kolejami z prawdziwego zdarzenia.

3gr

to cytat - b.k.

d
dr

Co chcesz od Tuska (nie jestem jego zwolennikiem) zastanów się kto, kiedy i na czyje zalecenie podzielił KOLEJ na spółki?. Może nie byłoby to takie złe ale nie w RP, to się udało w GB(pamiętasz Margaret Thatcher?)tam sprywatyzowano 70% kolei i jeździ jak cholera.
Na dworzec Waterloo w Londynie wjeżdża kilkanaście pociągów w ciągu 1 minuty i oni panują nad tym panują ale Uwaga bilety są drogie !!!.

b
breslauer55

Brawo rząd, zarządy kolejarzy, ich związki zawodowe i kto tam jeszcze dołożył rękę do rozpieprzeniz PKP zresztą zgodnie z dyrektywą unijną nakazującą oddzielenie infrastruktury ( tory, itp ) od przewozów. Jest teraz 18 spółek i każda nic nie robi i zwala swe wpadki na pozostałych 17. Tylko tak dalej. Jak zrobią autostrady to nikt nie będzie jeździł pociągami. A jak zrobią szlaki wodne to nawet towary będą przewożone barkami, a nie wagonami. Zwłaszcza towary sypkie. TUSK WEŹ SIĘ WRESZCIE DO ROBOTY I ZA PRAWDZIWE PROBLEMY, A ODPIEPSZ SIĘ OD NASZEGO WIEKU EMERYTALNEGO. NISKIE EMERYTURY SAME ZMUSZĄ NAS DO PRACY AŻ DO ŚMIERCI

Dodaj ogłoszenie