Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice Airport: ILS nie działa, ale gigantyczny Boeing 777 wylądował bez przeszkód [ZDJĘCIA]

Tomasz Klyta
Tak wielkiego samolotu dwusilnikowego lotnisko w Pyrzowicach jeszcze nie gościło. Od połowy przyszłego roku ma się to zmienić
Tak wielkiego samolotu dwusilnikowego lotnisko w Pyrzowicach jeszcze nie gościło. Od połowy przyszłego roku ma się to zmienić Tomasz Klyta
System ILS w Pyrzowicach nie działa. Mimo to port lotniczy notuje rekordy odpraw, a w ostatnią sobotę wylądował tam gigantyczny samolot pasażerski Boeing 777 ZOBACZ ZDJĘCIA

Katowice Airport:

Boeing 777-200ER linii lotniczych Japan Airlines, który w sobotę wylądował na lotnisku w Pyrzowicach, jest największym na świecie samolotem dwusilnikowym. Może zmieścić na swoim pokładzie ponad 300 pasażerów, a średnica jego silników wynosi 3,5 m. Przyleciał prosto z Japonii, przywożąc grupę turystów.

ZOBACZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z PRZYLOTU BOEINGA 777:
BOEING 777 SAMOLOT GIGANT PO RAZ PIERWSZY NA LOTNISKU KATOWICE AIRPORT

Dla lotniska w Pyrzowicach było to duże wydarzenie, bo śląski port lotniczy po raz pierwszy w swojej historii przyjął tego typu samolot.

- Japończycy byli u nas już kilkanaście dni wcześniej, żeby upewnić się, że boeing 777 może u nas bezpiecznie wylądować. Jego przyjęcie wymagało od nas dodatkowego wysiłku - przyznaje Cezary Orzech, rzecznik prasowy katowickiego lotniska.
Lądowanie powietrznego kolosa było również nie lada gratką dla spotterów. Wokół lotniska można było zobaczyć kilkuset pasjonatów lotnictwa z aparatami w rękach.

- Jest to wydarzenie bezprecedensowe, a dla spotterskiego środowiska wręcz elektryzujące - mówi podekscytowany Jacek Birnbach, spotter. - Boeing 777 jest dużo większy niż inne samoloty, które regularnie odwiedzają lotnisko w Pyrzowicach. I do tego ciekawszy, bo japońskich linii lotniczych. Największe wrażenie robi średnica silników - opowiada.

Samolot na zamówienie

Boeing 777 jest wyjątkowy z kilku powodów. Poza tym, że jest największym na świecie dwusilnikowcem, był również pierwszym samolotem, który powstał na szczegółowe zamówienie linii lotniczych.

- Kiedyś to producent po zbudowaniu samolotu szukał chętnego do zakupu. Poza tym boeing 777 obsługuje trasy o długości około 17 tys. kilometrów i do niego należy również rekord lotu bez międzylądowania. W eksperymentalnym locie przeleciał ponad 20 tys. kilometrów, czyli połowę długości równika. Mało tego, był jednym z pierwszych samolotów z wbudowanym elektronicznym systemem sterowania - wylicza Cezary Orzech.
Od początku czerwca na lotnisku w Pyrzowicach samoloty nie mogą korzystać z systemu ILS, czyli radiowego systemu nawigacyjnego, wspomagającego lądowanie w warunkach ograniczonej widoczności. Został wyłączony z powodu budowy nowego pasa startowego. W miejscu, gdzie stała jedna z anten, budowana jest droga kołowania, a prace mogły zakłócić jej działanie. Z tego powodu już kilkanaście lotów zostało przekierowanych na inne lotniska. Tylko na początku sierpnia trzeba było odesłać loty z Cypru i Turcji do Warszawy. Z kolei 25 lipca do innych portów lotniczych przekierowano aż 7 samolotów.

Co ciekawe, anteny wyłączonego w czerwcu systemu ILS zostały przeniesione w inne miejsce i są gotowe do użytku. Na przeszkodzie stoją jednak przepisy.

Potrzebna certyfikacja

- Po przeniesieniu urządzeń w inne miejsce muszą one przejść certyfikację - takie są wytyczne Urzędu Lotnictwa Cywilnego, których musimy przestrzegać. Certyfikacja powinna zakończyć się w połowie września - tłumaczy Cezary Orzech. - Można to porównać do sytuacji, kiedy kończy się okres ubezpieczenia samochodu. Pojazd jest sprawny i gotowy do użytku, ale nie powinno się nim wyjeżdżać na drogę - dodaje.

Paradoksalnie, problemy z systemem ILS nie mają w ogóle przełożenia na liczbę pasażerów odprawianych na lotnisku w Pyrzowicach. Tylko w okresie wakacyjnym port zanotował kilka dziennych rekordów odpraw. Ostatni był 15 lipca, kiedy obsłużono 15 tys. pasażerów. W tym roku katowickie lotnisko planuje pobić również rekord odprawionych pasażerów w skali roku. Szacuje się, że będzie ich ok. 2,7 mln. W zeszłym roku odprawiono ok. 2,5 mln pasażerów.

Duże nadzieje na kolejne rekordy odpraw są związane z nowym pasem startowym, który powinien zostać oddany do użytku w połowie przyszłego roku. Będzie dłuższy od obecnego o 400 metrów.

- Na pewno częściej będą u nas lądowały tak duże maszyny jak boeing 777. Liczymy również na większy ruch samolotów towarowych - zapowiada Cezary Orzech.


*Żądamy darmowej autostrady A4 [PODPISZ PETYCJĘ DO PREMIERA]
*Wypadek w Wilamowicach. 18-letnia Klaudyna nie żyje. Sprawca się nie przyznaje
*Gdzie jest burza? ZOBACZ mapę burzową i wskazania radaru burzowego
*Najlepsze baseny, aquaparki i kąpieliska w woj. śląskim [GŁOSUJ W PLEBISCYCIE]
*Energylandia w Zatorze, atrakcje, ceny, mapa oraz film z kamery Go Pro [WIDEO GO PRO]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera