Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice Airport otrzymało 50 mln złotych unijnego dofinansowania do projektu budowy wezła paliwowo-towarowego

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Budowę bazy paliw i węzła kolejowego do jej obsługi już kilka lat temu zapowiadał Artur Tomasik, prezes zarządu GTL S.A. Wizualizację inwestycji mogliśmy zobaczyć w lipcu 2022 rokuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowę bazy paliw i węzła kolejowego do jej obsługi już kilka lat temu zapowiadał Artur Tomasik, prezes zarządu GTL S.A. Wizualizację inwestycji mogliśmy zobaczyć w lipcu 2022 rokuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Katowice Airport/fot.Arkladiusz Gola
Unia Europejska zdecydowała o przyznaniu Portowi Lotniczemu „Katowice” w Pyrzowicach 50 milionów złotych dotacji na jedną z najważniejszych dla tego miejsca inwestycji. To warta w sumie 95 milionów złotych budowa węzła transportowo-paliwowego przy lotnisku, zapowiadana przez szefa Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego od wielu lat. Plany szef GTL-u przedstawił już w ubiegłym roku.

Wykonali projekt inwestycji w czasie pandemii

O planach rozwoju lotniska mówił w lipcu 2022 roku, podczas otwarcia hangaru technicznego Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., zarządzającego śląskim portem lotniczym. W planach była nie tylko baza paliwowa ale i dalsza rozbudowa terminali.

INFRASTRUKTURA, BUDOWA DRÓG, KOLEJ, LOTNISKO, ZOBACZ KONIECZNIE

- Mamy już przygotowany projekt koncepcyjny nowego terminala cargo. Będzie miał około 10 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Zamierzamy rozpocząć inwestycję w przyszłym roku – mówił Artur Tomasik. - Kolejna ważna inwestycja, którą ze względu na covid przesunęliśmy to budowa nowej bazy paliw, z możliwością transportu paliwa poprzez składy kolejowe. Mamy już pozwolenie na budowę, jest wizualizacja. Czekamy na pieniądze – mówił wówczas prezes.

Unia Europejska dofinansowała budowę bazy paliw na lotnisku w Pyrzowicach

Dziś już wiadomo, że znajdą się dodatkowe unijne pieniądze na sfinansowanie tego projektu. Artur Tomasik, potwierdził to podczas rozmowy w Radiu Katowice.

- Stawiamy na ten segment rynku, dlatego też chcemy rozbudowywać infrastrukturę. To będzie bardzo złożony projekt: budowa multimodalnego węzła transportowego do obsługi towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową – mówił w tym tygodniu prezes zarządu GTL. S.A.

Nie tylko baza paliw i infrastruktura transportowa, władze GTL przygotowują też projekty kolejnych inwestycji w porcie lotniczym. W planach jest bowiem jeszcze jedna, największa inwestycja, na którą z pewnością potrzeba będzie bardzo dużo pieniędzy. To rozbudowa terminalu pasażerskiego A. jest konieczna, bo z roku na rok wzrasta liczba pasażerów korzystających z terminali lotniczych. Obecne obiekty mają określoną przepustowość. Plany nowego, zintegrowanego terminalu także powstawały podczas pandemii

- To jest projekt, przygotowujący nasz port do przepustowości rzędu 12-15 milionów pasażerów rocznie. Gdyby nie COVID, osiem milionów pasażerów mielibyśmy już w następnym roku. W przyszłości w Pyrzowicach będzie jeden zintegrowany terminal, który zastąpi terminal A. To będzie terminal na 80 tysięcy metrów kwadratowych. W pierwszym etapie planujemy wybudować powierzchnię 50 tysięcy metrów kwadratowych. Za jakieś sześć, siedem lat, właśnie taki obiekt powinien się pojawić w Pyrzowicach. Taka przyszłość czeka nasze lotnisko - mówił Tomasik.

Inwestycje trwają także tuż przy Katowice Airport. Powstaje tu peron kolejowy do nowej linii, którą pasażerowie będą mogli dojechać do lotniska. Tę inwestycję przy lotnisku realizują PKP PLK S.A.Dzięki budowie linii kolejowej do lotniska stanie się też możliwy transport paliwa drogą kolejową. Budowę takiej infrastruktury także uwzględniono w dofinansowanym przez Unię Europejską projekcie.

Pyrzowickie lotnisko należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa, która wywoła największy kryzys w historii branży lotniczej, w latach 2020-2021 zahamowała prognozowany wzrost przewozów pasażerskich. W 2020 roku z siatki połączeń Katowice Airport skorzystało 1,44 mln podróżnych, a w 2021 roku 2,32 mln. Miniony rok stał pod znakiem odbudowy przewozów pasażerskich, w Pyrzowicach odnotowano 4,42 mln pasażerów.
Prognoza na 2023 rok zakłada obsłużenie ponad 5 mln podróżnych, co będzie najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach komercyjnego cargo.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera