1,6 mln pasażerów odprawił w Pyrzowicach w 2016 roku Wizz Air, ponad połowę wszystkich, jacy skorzystali z portu. To największy przewoźnik na tym lotnisku. W tym roku chce sprzedać od nas i do nas 2,1 mln biletów. Jak? Nie tylko ogłaszając nowe trasy (m.in. od 18 czerwca różowe samoloty polecą z Katowice Airport do Splitu w Chorwacji), ale też zmieniając samoloty. Na większe, rzecz jasna.
Obecnie te tanie linie mają sześć baz operacyjnych w Polsce: w Warszawie, Katowicach, Gdańsku, Lublinie, Poznaniu i Wrocławiu, a w nich 22 samoloty. W Pyrzowicach - sześć, ostatni pojawił się w marcu. Wszystkie to airbusy A320. W tym roku trzy takie maszyny mają zastąpić airbusy A321. W sumie do 2024 roku takich samolotów (leasing od firmy z Chin) linie mają mieć 140.
Pierwszy we flocie Wizz Air pojawił się w listopadzie 2015, a w zeszłym roku było ich już dziewięć. A321 ma 44,5 m długości, rozpiętość skrzydeł to prawie 38 m, zaś wysoki jest na prawie 12 m. Na pokładzie zmieści 230 pasażerów oraz 7 członków załogi. Obecnie wykorzystywany w Pyrzowicach A320 mieści 180 osób. A 50 miejsc w jednym samolocie więcej oznacza w skali roku nawet aż o 200 tysięcy miejsc więcej.
Dokąd polecimy? – Prawdopodobnie A321 będą obsługiwać najdłuższe trasy – zapowiedział już w maju 2016, podczas prezentacji samolotu w Pyrzowicach József Váradi, prezes Wizz Air.
Ale jest bardzo prawdopodobne, że A321 poleci do Londynu Luton. W zeszłym roku na trasie, która jest perłą w koronie Wizz Aira w Katowicach (i na każdym polskim lotnisku właściwie) przewiózł aż 317 tysięcy pasażerów. Drugie londyńskie lotnisko, Stansted i linia Ryanair, miały wynik 131 tysięcy osób.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Lotnisko w Pyrzowicach: Już ponad milion pasażerów od początku roku. Maj 2017 jest rekordowy
A skoro trasy mają być najdłuższe, to Wizz Air „puści” pewnie nowe maszyny do Dubaju (6 godzin lotu, najdłuższa trasa Wizz Air z Pyrzowic), bo zasięg A321 wynosi 6330 km. Jeśli chodzi o długość tras regularnych z Pyrzowic, zaraz za Dubajem jest Reykjavik (5 godzin lotu).
Nowe airbusy różnią się też nieco wnętrzem od A320. Jest w nich więcej miejsca na nogi (choć odczucia pasażerów są różne), większe są schowki na bagaże. Fotele są zaś niebieskie z różowymi obszyciami, a nie fioletowo-szare.
Choć początkowo w Polsce pierwszy taki samolot miał trafić do bazy w Warszawie, a drugi do Katowic (już na początku roku), to jednak przed nami, od wiosny 2017, korzystają z niego pasażerowie, odlatujący z Gdańska. M.in. na trasie do Londynu właśnie.
Obecnie największy samolot pasażerski latający regularnie z i do Pyrzowic to boeing 767, którym biuro TUI zabiera turystów na Dominikanę.
Pomieści 285 osób. Ryanair lata od nas boeingami 737, które pomieszczą nieco ponad 180 osób. Natomiast nasz narodowy przewoźnik, LOT, lata do Warszawy embraerem 170, który na pokład może zabrać 70 osób. Od początku roku w Pyrzowicach odprawiono już 1,1 mln pasażerów. Do końca 2017 ma ich być w sumie 4,7 miliona. Od kilku lat jesteśmy czwartym lotniskiem w Polsce, jeśli chodzi o liczbę pasażerów, a drugim - jeśli chodzi o loty czarterowe (po Warszawie).
ZOBACZ WIDEO: Airbus A380. Tak wygląda największy pasażerski samolot świata
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?