O budowie torów w tym miejscu mówiło się od dawna. Tramwaje Śląskie SA podkreślają, że nowa linia nie tylko połączy dwie wykorzystywane dzisiaj nitki biegnące ulicą Gliwicką i wzdłuż ulicy Chorzowskiej, ale pozwoli również na inne rozwiązania.
W przypadku awarii w rejonie Spodka czy odbywających się przy nim imprez muzycznych i sportowych, podczas których ruch jest zawieszany, tramwaje w rejon dworca kolejowego i rynku będą mogły dotrzeć właśnie torami przy ul. Grundmana.
Tory w tym miejscu to nie nowość. Zresztą do dziś w miejscu, w którym powstanie nowa linia tramwajowa, spotkać można stare podkłady kolejowe. Jeszcze pod koniec lat dziewięćdziesiątych biegła tędy linia łącząca towarową część katowickiego dworca z hutą Baildon, kopalnią Gottwald i stacją towarową Katowice Wełnowiec.
Nie przeocz
Linia ma być dwutorowa i po obu stronach zapewniać połączenie w każdą stronę, tzn. tramwaje będą mogły jechać zarówno z rejonu Załęża przez Grundmana w kierunku ronda, jak i z Chorzowa przez Grundmana w kierunku placu Wolności. Na nowej trasie pojawić się mają dwa przystanki.
- Jeden przy kompleksie biurowców, drugi przy skrzyżowaniu z ulicą Gliwicką - wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Zobacz koniecznie
Jednym z najbardziej skomplikowanych momentów budowy nowej trasy będzie konieczność wykonania wiaduktu nad Drogową Trasą Średnicową. Kiedy budowano drogę, myślano też już o tramwaju. Pozostawiono nawet filary dla potencjalnego wiaduktu. Dzisiaj jednak tramwajarze zastanawiają się, czy wytrzymają one konieczne obciążenia.
Na razie nie wiadomo, które linie mogłyby na stałe kursować przez ul. Grundmana. Tramwajarze już się jednak do tego przymierzają. Z drugiej strony wiadomo, że linie nr 6 i 19 z Bytomia do Katowic jeżdżą tą samą trasą, więc jedną z nich można by skierować właśnie tędy. Ostateczną decyzję podejmie jednak Zarząd Transportu Metropolitalnego.
Jeśli przetarg uda się ogłosić i rozstrzygnąć bez problemów, wówczas prace budowlane mogłyby się rozpocząć jeszcze w tym roku. Tak czy inaczej będzie to pierwsza nowa linia tramwajowa w Katowicach od 1994 roku, gdy oddano do użytku nowe torowisko wzdłuż Drogowej Trasy Średnicowej, które zastąpiło dotychczasowe na ul. Gliwickiej między Bracką a Wiśniową.
Po fali likwidacji linii i torowisk w śląskich i zagłębiowskich miastach to też druga całkowicie nowa budowana linia tramwajowa. Pierwsza powstaje od kilku miesięcy w Sosnowcu, gdzie przedłużana jest trasa linii nr 15 w dzielnicy Zagórze.
Musisz to wiedzieć
Bądź na bieżąco i obserwuj
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?