Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice: budowa Tramwaju na południe mocno się opóźni. Ruszyły kolejne konsultacje

lota
Wraca temat budowy nowej linii tramwajowej w Katowicach, czyli tzw. Tramwaju na południe. W poniedziałek rozpoczęły się konsultacje społeczne tzw. raportu oddziaływania na środowisko dla tego projektu. Jednak do realizacji inwestycji wciąż daleko, w planie są kolejne spotkania z mieszkańcami, nadal trwają też prace projektowe nowej linii. To już pewne, że rozpoczęcie budowy mocno się opóźni

Nowa linia tramwajowa w Katowicach

Rozpoczęcie konsultacji tzw. raportu oddziaływania na środowisko dla budowy Tramwaju na południe, które prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach, to jak twierdzą przedstawiciele miasta „zwieńczenie kilkudziesięciu miesięcy pracy zespołu osób i firm zewnętrznych zaangażowanych w ten projekt”.

- W tym czasie prowadzone były rozmowy z mieszkańcami, wieloma właścicielami nieruchomości znajdujących się na trasie i w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej inwestycji. W ramach tych prac przeprowadzono m.in. 12-miesięczne obserwacje i inwentaryzacje przyrodnicze – wylicza Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.

Trasa nowej linii tramwajowej została zmieniona

W efekcie spotkań oraz rozmów z mieszkańcami zmodyfikowano trasę nowej linii tramwajowej. Zasadniczych zmian jest kilka. Jedną z najważniejszych jest jej przebieg na końcowym fragmencie: torowisko na dłuższym odcinku, niż w pierwotnym planie, zostanie poprowadzone wzdłuż ulicy Bażantów.

- Ponadto ograniczenia terenowe spowodowały, że zaplanowana pierwotnie pętla do nawracania zostanie zastąpiona tzw. trójkątem torowym. Równocześnie zdecydowano o rozbudowie przystanku przy ulicy Radockiego, który w przyszłości będzie miejscem spinającym dodatkowe linie autobusowe kursujące po osiedlu Odrodzenia oraz po terenach mieszkaniowych na południe od ulicy Bażantów – dodają przedstawiciele Urzędu Miasta.

Budowa niezależnie od kosztów

Pociągnięcie nowej linii tramwajowej na południe Katowic wedle szacunków sprzed kilku lat ma kosztować 110 mln zł, a sporą część tej kwoty ma stanowić dofinansowanie unijne. Wiadomo już jednak, że finalny koszt budowy może być znacznie wyższy.

– Analizy spółki Tramwaje Śląskie wskazują, że inwestycja w obecnym kształcie będzie kluczowym elementem poprawiającym skomunikowanie południowych dzielnic z resztą Katowic. Dlatego prezydent Marcin Krupa podjął decyzję, że zostanie ona zrealizowana niezależnie od ostatecznej skali niezbędnego zaangażowania finansowego ze strony miasta – zapewnia wiceprezydent Bogumił Sobula.

Kiedy zatem ruszy budowa? Nie wiadomo. Konsultacje raportu oddziaływania na środowisko potrwają do 1 kwietnia, ale w planie są też kolejne spotkania z mieszkańcami.

Tramwaj na południe ma spory poślizg

- Przed zakończeniem prac projektowych planujemy zrealizować jeszcze spotkania, w trakcie których dyskutować będziemy o szczegółowych rozwiązaniach, takich jak sposób zagospodarowania przystanków, czy rodzaj parkingów i stacji rowerowych – zapowiada Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu UM w Katowicach.

Pewne jest, że terminu ukończenia budowy, który pierwotnie wyznaczono na czwarty kwartał 2020 roku, nie uda się utrzymać. - Ten termin zostanie przesunięty, ponieważ w trakcie prac nad raportem zdecydowano, że pomimo możliwości prawnych wynikających z regulacji tzw. spec ustawy drogowej, Urząd Miasta będzie prowadził rozmowy i zmierzał do kompromisu z właścicielami możliwie największej liczby nieruchomości – tłumaczą przedstawiciele magistratu.

Opóźnienie może wynieść nawet rok, ale nowy harmonogram prac i termin ukończenia budowy zostaną ogłoszono dopiero po uzyskaniu decyzji środowiskowej. Dopiero z decyzją i gotowym projektem miasto będzie ogłaszało przetarg na rozpoczęcie budowy.

Nowa linia będzie miała ok. 5 km

Przypomnijmy, że tzw. Tramwaj na południe, to nowa linia tramwajowa planowana między pętlą w Brynowie a planowanym przy osiedlu Bażantowo centrum przesiadkowym „Kostuchna”. Długość linii to około 5 km. Powstanie przy niej sześć przystanków, w tym trzy mają umożliwiać bezpośrednie przesiadki na autobus. Średni czas podróży tramwajem z Kostuchny do Rynku ma wynieść w godzinach szczytu ok. 20-24 minuty.

Wzdłuż linii powstać ma ścieżka rowerowa oraz droga. Budowa tej drugiej nie zostanie zrealizowana – jak zapewniają urzędnicy - przed 2030 rokiem.

Dodajmy, że o budowie nowej linii tramwajowej w Katowicach mówi się już od 2015 roku. Inwestycję będą realizowały wspólnie miasto oraz Tramwaje Śląskie. Jeśli dojdzie do skutku będzie to pierwsza rozbudowa linii tramwajowej w Katowicach od 1947 roku.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

500 Plus od pierwszego dziecka i "13" dla emerytów

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo