Katowice. Firma eSky - symbol sukcesu - ogłosiła zwolnienia grupowe. 16 lat temu była start-upem. Dziś zatrudnia 1000 osób na świecie

Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Centrala Grupy eSky znajduje się w Katowicach, w biurowcu Green Park przy al. Murckowskiej.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE ARC
Jedna z najciekawszych firm w Katowicach - Grupa eSky.pl, która wyrosła ze start-upu, a obecnie jest globalnym graczem, ogłosiła zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych. Z pracą w tym serwisie internetowym do rezerwacji podróży pożegnały się 94 osoby.

Jedną z zaledwie kilku firm w Katowicach, które zgłosiły jeszcze w marcu 2020 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Katowicach zamiar dokonania zwolnień grupowych była spółka eSky.

- Jedynie firma eSky.pl SA zgłosiła likwidację etatów w wyniku kryzysu COVID-19 w branży turystycznej - informuje Iwona Woźniak-Bagińska, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Katowicach.

Od start-upu do globalnej firmy zatrudniającej 1000 osób

eSky jest symbolem sukcesu. Firma, która wyrosła ze skromnego katowickiego start-upu i stała się globalnym graczem w branży serwisów internetowych do rezerwacji podróży (lotów, samochodów na wynajem, noclegów, ubezpieczeń). Założono ją 16 lat temu. Dzisiaj zatrudnia ok. 1000 osób na całym świecie. Centralę ma w Katowicach, w biurowcu przy al. Murckowskiej.

Czym zajmuje się eSky

Grupa eSky to zaawansowany serwis internetowy do rezerwacji podróży (OTA). Jeszcze pod koniec 2019 r. informowano, że Grupa jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej i wiodącym graczem na rynkach Ameryki Południowej. Autorska wyszukiwarka eSky Travel Search umożliwia podróżującym zakup biletów 950 linii lotniczych – zarówno regularnych, tanich oraz czarterowych, rezerwację noclegu w ponad 1,3 mln hoteli i apartamentów na całym świecie, wynajem samochodu, a także zakup ubezpieczenia podróżnego.

eSky od kilku lat z sukcesem prowadziła dynamiczną ekspansję międzynarodową. Pierwsze zagraniczne serwisy powstały w Bułgarii i Rumunii, kolejne - pod marką eDestinos na rynkach Ameryki Południowej. Pod koniec 2019 r. eSky oferowała usługi na blisko 50 światowych rynkach oraz planowała dalszy rozwój. Grupa eSky stale rozwijała własną technologię umożliwiającą ekspansję na nowe rynki i elastyczność we wprowadzaniu nowych produktów. eSky inwestowała w rozwiązania mobilne. Aplikacja mobilna została pobrana przez ponad 3,6 mln użytkowników.

Ogłoszono zamknięcie granic, i biznes zmalał do zera

Tak było do 13 marca 2020. Tego dnia (był to piątek) premier Morawiecki ogłosił zamknięcie granic Polski i zakaz lotów od 15 marca. Wtedy serwis eSky.pl przeżył oblężenie. Setki osób, które miały później wrócić samolotem do Polski, rzuciły się do przebukowania biletów, by zdążyć wrócić do kraju przed zamknięciem granic. - W sobotę 14 marca pracowaliśmy do północy, żeby pomóc naszym klientom wrócić do domu. W sumie z naszej pomocy skorzystało 3 tysiące osób - wspomina Deniz Rymkiewicz, PR Coordinator Grupy eSky.

Po tak gorących dwóch dniach ruch w serwisie zamarł, bo zamarło życie - biznesowe, i związane ze spędzaniem czasu w podróży.

Kryzys najszybciej dotknął branżę turystyczną

Kryzys ekonomiczny związany z pandemią koronawirusa najszybciej dotknął właśnie branżę turystyczną. Firma eSky bardzo szybko na niego zareagowała, ucinając liczbę etatów.

W Polsce eSky zatrudnia ponad 600 pracowników, z których aż 550 pracuje w centrali w Katowicach.
To łączna liczba pracowników, w tym freelancerów z różnych dziedzin, którzy współpracują z firmą eSky.pl.

Dlaczego spółka eSky zdecydowała się na zwolnienia grupowe?
- Od lutego 2020 r. każdy z podmiotów szeroko rozumianej branży turystycznej odczuł ekonomiczny wpływ koronawirusa. Przyczyną przeprowadzonych zwolnień grupowych jest kryzys w branży turystycznej, spowodowany pandemią COVID-19. Podjęte kroki i działania są oparte o standardy etyczne i regulacje prawne związane z tym procesem - mówi Deniz Rymkiewicz.

Nie przegap

Ile osób na jakich stanowiskach w sumie obejmą zwolnienia grupowe?
Struktura firmy jest zróżnicowana, dlatego redukcja zatrudnienia dotyczyła różnych stanowisk, co wynika z aktualnego zapotrzebowania firmy. Procedurą zwolnień grupowych objęto 94 pracowników - informuje rzecznik prasowy spółki.

Jak zakomunikowano decyzję o zwolnieniach pracownikom?
- Zgodnie z zaleceniami instytucji państwowych w zakresie ograniczenia kontaktów międzyludzkich do niezbędnego minimum, nie chcieliśmy narażać naszych pracowników na możliwość zakażenia się koronawirusem, dlatego od 16 marca 2020 r. firma w całości działa zdalnie - mówi Deniz Rymkiewicz, PR Coordinator Grupy eSky.

- Aktualnie jedyną codzienną formą komunikacji w firmie jest wideokonferencja. W ten sposób również zostały przeprowadzone rozmowy dotyczące zwolnień pracowniczych. Dodatkowo, podczas rozmów zostały wysłane dokumenty, zawierające certyfikowane podpisy elektroniczne, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Pracownicy mieli możliwość zadawania pytań i zostały im złożone stosowne wyjaśnienia, a także otrzymali informatory o prawach i obowiązkach pracodawcy oraz urzędów pracy. Nie była to dla nas komfortowa sytuacja, ale skutki COVID-19 zmusiły nas do takiego rozwiązania - dodaje Rymkiewicz.

Jak firma eSky pomaga tym pracownikom, których dotknęły zwolnienia?
Pracownicy objęci zwolnieniami, otrzymają odprawy wynikające z kodeksu pracy. Dodatkowo, dla osób objętych redukcją zatrudnienia, firma eSky.pl przeprowadzi szkolenia w zakresie aktywizacji zawodowej, które mają na celu ułatwienie poszukiwania nowej pracy. Szkolenia te odbędą się jeszcze w kwietniu.

Zobacz koniecznie

Wierzymy też, że ruch lotniczy wkrótce się odrodzi, co pozwoli na odbudowanie struktur firmy, z uwzględnieniem w pierwszej kolejności pracowników, objętych redukcją zatrudnienia - mówi z nadzieją Deniz Rymkiewicz z eSky.pl

Pracownicy eSky.pl chwalą firmę za transparentny sposób komunikacji zwolnień. - Na zwolnionych z eSky.pl specjalistów od IT na LinkedIn szybko rzucili się rekruterzy poszukujący pracowników - zauważa jeden z nich.
 

Bądź na bieżąco i obserwuj

Wysokie czynsze, niewielu klientów. Restauratorzy zamykają biznesy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3