Katowice. III Forum "Pracuj w Kulturze". NOSPR gościł zarządzających instytucjami kultury z całej Polski

Mateusz Zarembowicz
Mateusz Zarembowicz
Udostępnij:
Trzecia edycja Forum Pracuj w Kulturze została zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury tym razem w katowickim NOSPR. Uczestnicy konferencji dyskutowali m.in. o procesach zarządzania zasobami ludzkimi, otwartości na wdrażanie zmian w tej dziedzinie oraz wykorzystywania narzędzi i usług HR w sektorze kultury.

W czwartek, 19 maja w katowickim NOSPR, odbyła się trzecia edycja konferencji "Pracuj w Kulturze". Uczestnikami wydarzenia byli zarządzający instytucjami kultury z całej Polski. W programie tegorocznego Forum znalazły się tematy dotyczące zarządzania zespołem, współpracy pomiędzy innymi instytucjami i artystami, czy wreszcie metod poszukiwania właściwych pracowników i prowadzania procesów rekrutacji. Był również czas na rozmowy kuluarowe, które jak podkreślał w naszej rozmowie dyrektor NCK, prof. Rafał Wiśniewski, są nie do przecenienia, jeżeli chodzi o wymianę doświadczeń i nawiązywania kontaktów inspirujących uczestników konferencji do nowych wyzwań w dziedzinie, którą się zajmują.

Pan profesor Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury. Dzień dobry panie profesorze, reprezentuje pan najlepszą instytucję wspierającą kulturę w Grupie Wyszehradzkiej.

Dzień dobry, dziękuję za te miłe słowa, rzeczywiście w zeszłym roku ministrowie kultury państw Grupy Wyszehradzkiej przyznali Narodowemu Centrum Kultury międzynarodową nagrodę Grupy V4. Jesteśmy dumni, że to wyróżnienie po kilku latach ponownie trafił do polskiej instytucji kultury. Zostaliśmy uhonorowani za organizację Festiwalu Muzyki Europy Środkowo - Wschodniej Eufonie, który promuje dziedzictwo kulturowe i artystyczne naszego regionu. W ostatniej edycji festiwalu wzięło udział niemal pół tysiąca artystów z różnych zakątków świata. Gościliśmy artystów z Europy Środkowo-Wschodniej, z krajów bałkańskich a także z tak odległych państw jak Stany Zjednoczone czy Japonia. Chcę jednak podkreślić, że nasze liczne przedsięwzięcia artystyczne podejmujemy z myślą o artystach i publiczności, a nie dla nagród, choć te oczywiście cieszą.

Spotykamy się w katowickim NOSPR przy okazji 3 edycji Forum Pracuj w Kulturze, to konferencja dla osób zarządzających instytucjami kultury. Jaki jest cel tego spotkania i co daje uczestnictwo w nim osobom na co dzień decydującym o kształcie wydarzeń kulturalnych w jednostkach im podległych?

Rzeczywiście to już trzecie Forum, zaczęliśmy dwa lata temu w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W ubiegłym roku konferencja odbywała się w lubelskim Akademickim Centrum Kultury i Mediów UMCS „Chatka Żaka” a w tym roku pojawiliśmy się w pięknej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Podczas tego wydarzenia menedżerowie i osoby zarządzające zasobami ludzkimi w instytucjach kultury korzystają z wykładów i warsztatów, które mają ich wspomóc w codziennej pracy. Dzięki takim spotkaniom nawiązują się też bardzo interesujące relacje zawodowe, które często skutkują wspólnymi przedsięwzięciami. Kluczowe jest uświadomienie sobie, że- pracodawcy i pracownicy nie stoją po dwóch stronach barykady, ale wspólnie tworzą instytucje kultury i realizują działania na rzecz szerokiego grona odbiorców To bardzo istotne, by towarzyszyły nam dobre emocje podczas pracy, ale równie ważne jest właściwe podejście do pracowników tych instytucji, by mogli realizować swoje zadania, poświęcać się swoim pasjom, a przy okazji by te wszystkie wspólne działania były zgodne z celami i misją instytucji, z którymi są związani.

To bardzo interesujące podejście, specyfika pracy w kulturze różni się od pracy w przedsiębiorstwach nastawionych przede wszystkim na maksymalizację zysków i poprawianie wyników finansowych. Pracownicy instytucji kultury bardzo często realizują swoje misje, chcą być częścią procesów twórczych zachodzących w ich otoczeniu.

W procesie upowszechniania treści kulturowych zawsze na początku i na końcu jest człowiek, który występuje w roli zarówno twórcy, jak również odbiorcy. Emocje związane z kulturą bardzo często przeżywamy w grupie - koncerty, wernisaże, przedstawienia teatralne to wydarzenia publiczne, w których bardzo często uczestniczymy z bliskimi, przyjaciółmi czy rodziną. Po zakończeniu wydarzenia artystycznego spotykamy się i rozmawiamy o wrażeniach i emocjach, które nam towarzyszyły. Ta „konsumpcja” kultury odbywa się społecznie – w interakcji z innymi ludźmi i to jest chyba najistotniejsze.

Ostatnie dwa lata ze względu na pandemię to okres bardzo trudny dla instytucji kultury. Jak one sobie poradziły z tym czasem?

Okazało się, że czas pandemii, kiedy instytucje kultury musiały oswoić się, a nawet zadomowić w wirtualnej rzeczywistości, zaowocował wieloma nowatorskimi inicjatywami oraz praktycznymi rozwiązaniami w zakresie upowszechniania ofert kulturalnej. Wiele instytucji dostosowało swoją działalność do trudnej sytuacji i przeniosło ją do internetu. Dzięki temu mogliśmy dotrzeć do znacznie szerszej grupy odbiorców. Ten trudny okres został bardzo dobrze wykorzystany przez instytucje kultury w projektach realizowanych online oraz w działaniach hybrydowych.

Czy to będzie miało znaczenie w przypadku, gdy ewentualnie jesienią wystąpią kolejne obostrzenia?

Tak uważam, jesteśmy bardzo dobrze przygotowani na taki scenariusz i gdy taka sytuacja nastąpi, skorzystamy z już nabytych doświadczeń. Prowadziliśmy badania i mamy wiedzę dotyczącą zmiany przyzwyczajeń i preferencji odbiorców kultury. Spodziewamy się, że część z nich będzie oczekiwała wzorem ostatnich czasów - poszerzonej bezpłatnej oferty w internecie. Ostatnie lata bardzo dobrze przygotowały nas na taką możliwość. Menadżerowie kultury pokazali, że bardzo dobrze diagnozują te trendy i są gotowi na nowe wyzwania.

Panie profesorze, polski rząd za pośrednictwem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego promuje czytelnictwo i wspiera biblioteki publiczne. Częścią środków specjalnego, wieloletniego programu, którego budżet szacowany jest na ponad miliard złotych, zarządza Narodowe Centrum Kultury. W jaki sposób NCK wykorzystuje te fundusze?

W 2021 roku Pan prof. Piotr Gliński, Wiecpremier, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ogłosił Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 - 2025. Cały budżet, wraz z wkładem samorządowym, przekracza miliard złotych. Około połowa tej kwoty sfinansuje zakup nowości wydawniczych dla bibliotek publicznych. Pamiętajmy, że mamy w Polsce, licząc wraz z filiami, ponad 8 tysięcy bibliotek. Z tej puli zostaną też zakupione książki do bibliotek szkolnych, pedagogicznych i placówek wychowania przedszkolnego, które działają pod egidą Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Te środki zostaną również przeznaczone na inwestycje związane z dostosowaniem bibliotek i czytelni do współczesnych wymogów. Biblioteki są również instytucjami kultury, które realizują różnorakie działania kulturotwórcze, samodzielnie ale też we współpracy z domami i ośrodkami kultury.

Jakie działania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 przygotowało Narodowe Centrum Kultury?

Realizujemy między innymi konkurs dotacyjny "Blisko”adresowany do bibliotekarzy, którzy mogą dzięki niemu podnieść swoje kompetencje. Dofinansowujemy też ciekawe projekty służące promocji czytelnictwa na poziomie lokalnym. Celem Ministerstwa Kultury, Narodowego Centrum Kultury oraz pozostałych operatorów NPRCz 2.0, a więc: Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki jest wzmocnienie roli bibliotek jako lokalnych ośrodków życia społecznego, centrów dostępu do kultury i wiedzy oraz przekonanie jak największej liczby Polaków do systematycznego sięgania po lekturę. Wydaje mi się, że to jest inicjatywa ponad wszelkimi podziałami. Raczej nikt racjonalnie myślący nie kwestionuje idei czytelnictwa. Bardzo nas cieszy, że tak wiele osób i instytucji propaguje tę ideę. Zachęcanie do czytelnictwa przynosi wyłącznie dobre efekty – to są realne korzyści indywidualne i społeczne. Uczymy się przez całe życie, szkolimy się, podnosimy kwalifikacje, to wszystko odbywa się poprzez czytanie. Ponadto nie do przecenienia jest używanie w komunikacji pięknej polszczyzny - te umiejętności nabywa się również poprzez obcowanie z literaturą piękną.

Czytajmy nie tylko podczas wakacji, obcujmy z literaturą codziennie. Może wspólnie zakończymy takim apelem do czytelników? Uprzejmie dziękuję za rozmowę.

Niech każdy kto może zachęca do czytelnictwa. Nie sezonowego, czytajmy każdego dnia - przez 365 dni w roku. Czytajmy na głos, czytajmy swoim dzieciom, by od najmłodszych lat przyzwyczajać je do obcowania z literaturą. Czytajmy poezję na randkach i kupujmy książki. Jak mawiał klasyk - czytając żyjemy kilka razy.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie