MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Katowice. Lotnisko w Pyrzowicach: Przez zmianę położenia bieguna magnetycznego Ziemi, trzeba było zmienić oznaczenia dróg startowych

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Zmiana oznakowania dróg startowych na lotnisku w Pyrzowicach odbyła się  z 5 na 6 października 2022 roku. Zmodyfikowano wszystkie oznaczenia poziome na nawierzchni pola manewrowego (droga startowa i drogi kołowania). Ponadto wymienione zostały piktogramy na ośmiu podświetlanych znakach poziomych oraz sześciu niepodświetlanych.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zmiana oznakowania dróg startowych na lotnisku w Pyrzowicach odbyła się z 5 na 6 października 2022 roku. Zmodyfikowano wszystkie oznaczenia poziome na nawierzchni pola manewrowego (droga startowa i drogi kołowania). Ponadto wymienione zostały piktogramy na ośmiu podświetlanych znakach poziomych oraz sześciu niepodświetlanych.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Wojciech Radwański
W cywilnej historii lotniska w Pyrzowicach takiej zmiany nie było jeszcze nigdy. Na skutek przesunięcia się bieguna magnetycznego Ziemi, trzeba było zmienić oznaczenia drogi startowej Katowice Airport. Korektę przeprowadzono kilka dni temu.

Biegun magnetyczny zmienia położenie, dla lotnisk to istotne

Biegun magnetyczny Ziemi zmienia swoje położenie. Naukowcy nie od dziś o tym wiedzą. Zmiany nie są może jakieś spektakularne, ale sam fakt, że mają miejsce zmusza służby lotniskowe do regularnych badań jego położenia.

INFRASTRUKTURA, BUDOWA DRÓG, KOLEJ, LOTNISKO, ZOBACZ KONIECZNIE

- Zgodnie z wytycznymi Międzynarodowej Agencji Lotnictwa Cywilnego mamy obowiązek przeprowadzać takie badania raz na pięć lat – mówi Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport.

Badania w 2017 roku nie wykazały dużych odchyleń w położeniu bieguna magnetycznego naszej planety, Jednak te z kwietnia tego roku, już owszem.
Stąd konieczność uwzględnienia tych zmian w oznaczeniu dróg startowych Portu Lotniczego im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach. Te oznaczenia to duże cyfry namalowane na początku drogi startowej. W przypadku Katowice Airport przez wiele lat na jej wschodnim końcu pasa widniały cyfry 2 i 7, a na zachodnim 0 i 9. Od 6 października nastąpiła zmiana – pas 27 zmienił oznaczenie na 26, a pas 09 na 08.

To pierwsza taka zmiana w historii pyrzowickiego lotniska

Jak twierdzi Piotr Adamczyk, tego typu zmiany związane z identyfikacją dróg startowych w Polsce są niezwykle rzadkie.

- Ostatnio takiej zmiany dokonano na poznańskim lotnisku Ławica w 2011 roku. W historii pyrzowickiego lotniska cywilnego nigdy jeszcze nie trzeba było wykonać takiej korekty – przyznaje rzecznik Katowice Airport.

Warto wspomnieć, że droga startowa w Pyrzowicach jest jedna, ale ma dwa pasy, czyli „dwa kierunki”. Samoloty mogą na niej podchodzić do lądowania albo od wschodu, albo od zachodu, podobnie ze startami. Każdy z pasów jest oznaczony dwucyfrowa nazwą. Ważne, by oznakowanie pokrywało się z autentycznym azymutem magnetycznym Ziemi. A ponieważ ten azymut ulega nieznacznym zmianom w związku z przesuwaniem się bieguna magnetycznego, konieczne są badania i systematyczne sprawdzanie tego, by na bieżąco podawać aktualne dane, które mają ułatwić naprowadzanie pilotów lądujących i startujących z Pyrzowic.

Lotnisko w Pyrzowicach w latach 90. i dziś to jak dwa różne ...

Droga startowa w Pyrzowicach, jak zresztą na większości polskich lotnisk jest zorientowana na linii wschód -zachód. Dlatego, że na naszym terenie większości, przez około 80 procent czasu wieje wiatr z zachodu. To ułatwia starty samolotom, które zwykle startują „pod wiatr”. Stąd większość startów na pyrzowickim lotnisku odbywa się z pasa nr 26 czyli w stronę Tarnowskich Gór, a lądowania są wykonywane w większości od strony Siewierza (08).
Jak się bada zgodność oznaczeń z biegunem magnetycznym ziemi? Badania te wykonują dla lotnisk uprawnieni geodeci.

Konieczne korekty na mapach lotniczych

Zmiana położenia bieguna wpłynęła nie tylko na zmianę oznaczeń pasa. Pyrzowickie lotnisko miało z tym sporo dodatkowej pracy.

- W ramach całej operacji zmodyfikowaliśmy wszystkie oznaczenia poziome znajdujące się na nawierzchni pola manewrowego (droga startowa i drogi kołowania). Za pomocą metody hydrodynamicznej (woda pod bardzo wysokim ciśnieniem) usunięte zostały cyfry 7 oraz 9, a w ich miejsce namalowano cyfry 6 oraz 8. Ponadto wymienione zostały piktogramy na ośmiu podświetlanych znakach poziomych oraz sześciu niepodświetlanych. Wcześniej zleciliśmy przygotowanie nowego pakietu map lotniska, który 6 października 2022 roku został opublikowany w AIP POLSKA – podkreśla Piotr Adamczyk.

AIP Polska to Zbiór Informacji Lotniczych (AIP – Aeronautical Information Publication). Jest publikowany i wydawany przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Studio Euro odc.4 - PO AUSTRII

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni