MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Katowice mają trzy elektryczne autobusy. Docelowo będzie ich dziesięć ZDJĘCIA

LOTA
Autobusy elektryczne w Katowicach
Autobusy elektryczne w Katowicach LOTA
Katowice mają pierwszy elektryczne autobusy. To trzy przegubowe solarisy. Jeden z nich wyjechał dziś w pierwszą testową trasę, od jutra będzie już kursował w rozkładzie linii 910. Docelowo PKM Katowice będzie miał dziesięć „elektryków”.

Spółka PKM Katowice kupiła w sumie dziesięć autobusów elektrycznych. Pięć przegubowych dostarczy Solaris, pięć krótkich – Ursus.

Zobaczcie zdjęcia nowych autobusów:

Pierwsze trzy długie pojazdy już dotarły do bazy PKM przy ulicy Mickiewicza. Każdy z nich kosztował po ok. 2,6 mln zł. Dostawa dwóch kolejnych planowana jest w lutym, a krótkich przed końcem pierwszej połowy tego roku. Co istotne, to pierwsze elektryczne autobusy we flocie katowickiego przewoźnika.

Elektryczne autobusy będą jeździły po centrum Katowic

- Będą jeździły w szczególności w centrum miasta, czyli tam gdzie mamy najgorsze warunki pracy dla autobusów z silnikiem tradycyjnym ze względu na krótkie trasy, liczne postoje, ale też korki – tłumaczył Marcin Krupa, prezydent Katowic (PKM to spółka miejska). Podkreślał też, że pojazdy przyczynią się do redukcji hałasu oraz mniejszej emisji spalin.

Autobusy elektryczne - pierwszy wprowadzony do ruchu i kolejne - będą jeździły na linii 910, która obejmuje centrum i osiedle Paderewskiego. Natomiast testy pojazdów mają się odbywać również na dłuższych trasach linii 657 i 689.

Zasięg autobusów to około 70 kilometrów. Ładowane będą w bazie przy ulicy Mickiewicza. Plan jest taki, aby spędzały w trasie około czterech godzin, następnie były ładowane, i znów wyjeżdżały w trasy na cztery godziny.

"Elektryki" będą ładowane przy Mickiewicza

- Autobusy wyposażone są w akumulatory trakcyjne o pojemności 120 kWh, co pozwoli na pokonanie dystansu około 70 km w przypadku autobusu przegubowego. Czas potrzebny do pełnego naładowania baterii to około 90 minut przy pomocy ładowarki mobilnej oraz około 40 minut w przypadku super szybkiej ładowarki pantografowej. PKM Katowice wybrał rozwiązanie oparte o tzw. pantograf odwrócony co oznacza, iż nasze autobusy wyposażone są w tzw. szyny odbierakowe, co z kolei pozwala na obniżenie ich masy, a tym samym zwiększenie pojemności pasażerskiej – wyjaśnia Helena Ulanowska, prezes PKM Katowice.

Czy podróżni odczują różnicę, gdy wsiądą do autobusu elektrycznego? Marcin Korczak, kierowca na linii 910, który będzie jeździł „elektrykiem” nie ma wątpliwości, że tak.

- Jest duża różnica w komforcie jazdy, nie ma szarpań, a autobus jeździ bardzo cicho. A jeśli chodzi o moc, to jest taka sama jak w normalnym autobusie – oceniał.

PKM Katowice ma obecnie 254 autobusy

Łącznie we flocie PKM Katowice są obecnie 254 autobusy. Średni wiek pojazdów to sześć lat, ale prawie połowa została zakupiona na przestrzeni ostatnich trzech lat. W sumie w tym czasie największa spółka przewozowa w Katowicach zakupiła 90 autobusów spełniających normę emisji spalin EURO 6 oraz wspomniane dziesięć elektrycznych. Pojazdy tradycyjne zakupiono w ramach unijnego projektu, którego realizacja kosztowała około 100 mln zł, w tym aż 85 mln zł stanowiło dofinansowanie. Natomiast zakup „elektryków” jest realizowany w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w tym przypadku dofinansowanie wyniosło 11,26 zł.

Udogodnienia w autobusach elektrycznych w Katowicach

  • funkcja „przyklęku” uruchamiana przez kierowcę w czasie postoju autobusu pozwalająca na obniżenie stopni wejściowych o co najmniej 60 mm,
  • bezstopniowe wejście w drzwiach pasażerskich, podłoga płaska, bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu pokryta wykładziną antypoślizgową,
  • siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie, miękko tapicerowane, o podwyższonej odporności na akty wandalizmu,
  • zabudowana, ręcznie rozkładana rampa najazdowa do obsługi wózków inwalidzkich lub dziecięcych przy II drzwiach,
  • krawędzie stopni wejściowych oznaczone jaskrawym, żółtym kolorem,
  • światło przeznaczone do oświetlenia stopni drzwi oraz doświetlenia chodnika,
  • wszystkie drzwi dwuskrzydłowe otwierane do wewnątrz autobusu, posiadające poręcze dla pasażerów,
  • przyciski umieszczone na pionowych uchwytach (słupkach) oznakowane w sposób umożliwiający odczyt dla osób słabowidzących,
  • system informacji pasażerskiej mający zapewnić emisję komunikatów zapowiedzi przystanków w formie dźwiękowej oraz graficznej wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu,
  • klimatyzacja dwustrefowa przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Choroby zakaźne - oni pamiętają! Film Śląskiej Izby Lekarskiej

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo