Katowice: nowy rynek w 2015 roku

Justyna Przybytek
arch. UM
Już w tym roku zamkną dla ruchu ul. Świętego Jana. Za rok czeka nas przebudowa torów na al. Korfantego.

Katowice zadłużą się na 100 mln zł w Banku Rozwoju Rady Europy, aby rozpocząć pierwszy etap przebudowy strefy Rondo- Rynek. Zgodę na kredyt prezydent Katowic Piotr Uszok dostał w środę od radnych.

Dzięki tej pożyczce na rynku nadal nie będzie jednak choćby jednej ławki, a wciąż będzie to węzeł tramwajowy. Nastąpi jednak reorganizacja ruchu. Bo pożyczka pozwoli na rozpoczęcie przebudowy torowiska. Jakie zmiany nas czekają?

W tym roku zamknięta zostanie ul. św. Jana. Nie będą nią przejeżdżały ani tramwaje, ani auta. Na całym jej odcinku zostanie przebudowane torowisko i jezdnia. Po zakończeniu robót tory będą biegły w dwóch kierunkach.

Podobne roboty będą też prowadzone na odcinku od św. Jana do kinoteatru Rialto. W tym czasie tramwaje między Brynowem a rynkiem będą kursowały wyłącznie ul. Pocztową, a na odcinku od Rialta do rynku - wahadłowo. Ulicą Pocztową będzie się odbywał też ruch kołowy, ale w przeciwną stronę niż obecnie - czyli z Dworcowej na rynek.

Dopiero, gdy na św. Jana roboty zostaną zakończone, prawdopodobnie w przyszłym roku, ruszy przebudowa na Pocztowej, stąd tory mają zniknąć całkowicie.

Następna w kolejności jest budowa tzw. węzła wschodniego dworca, czyli przebudowa ul. Dworcowej na odcinku od św. Jana do Pocztowej, aby samochody wjeżdżały z niej do podziemnego tunelu, który ma powstać pod dworcem kolejowym.

Prawdopodobnie też w przyszłym roku ruszy przebudowa torowiska na al. Korfantego oraz ul. Moniuszki. Moniuszki zostanie zresztą przedłużona i będzie łączyła się z ul. Piotra Skargi i Mickiewicza. Trzeba też naprawić podziemne koryto Rawy, które jest w fatalnym stanie.

Dopiero na samym końcu łańcuszka pod nazwą przebudowa centrum Katowic, jest przebudowa rynku.

Miasto ma już projekty budowlane na wszystkie etapy inwestycji. Urzędnicy będą się teraz starać o pozwolenia na budowę. Przebudowa ma kosztować 288 mln złotych. Termin? Mowa jest o 2015 roku, ale terminy przebudowy zmieniają się od 10 lat. I tym razem nie ma pewności, czy się uda, bo nie wiadomo, skąd wziąć brakujące 180 mln zł.

Jak powinien wyglądać rynek w Katowicach?

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zaleze
Wg ciebie teraz jeszcze powinni rozkopac druga strone miasta i zaczac budowac dworzec autobusowy? Wtedy pozstanie nam latanie helikopterami chyba. Dobrze ze buduja ale w miescie tez trzeba zyc.
1sstefan
Obiecano już wiele i wiele razy mnóstwo! Uszok ze swoją ferajną znany jest z obiecanek-cacanek i zwłok! Gdzie np obiecany dworzec komunikacji międzynarodowej na Rzepakowej (polecam obejrzeć sobie "to coś" na Sądowej? A co z dworcem PKS na Skargi? Itd, itp!!! Nie wierzę UM!!!!!!
Dodaj ogłoszenie