Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice. Osiem lat temu otwarto dworzec autobusowy i tunel pod placem Szewczyka. Zobaczcie, jak zmieniało się to miejsce!

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Katowice: plac Szewczyka w trakcie przebudowy. Burzenie starego dworca
Katowice: plac Szewczyka w trakcie przebudowy. Burzenie starego dworca Dziennik Zachodni
Osiem lat temu otwarto dworzec autobusowy i tunel pod placem Szewczyka. Budowa obu rozpoczęła się krótko po wyburzenia brutalistycznej hali dworca na początku 2011 roku. Nowy dworzec kolejowy otwarto w 2012 roku, a kilka miesięcy później – w 2013 – schowane pod ziemią dworzec autobusowy i tunel. A pamiętacie jeszcze, jak plac Szewczyka wyglądał przed tą gigantyczną przebudową?

Minęło osiem lat od otwarcia dworca autobusowego i tunelu pod placem Szewczyka

Dworzec autobusowy i tunel samochodowy pod placem Szewczyka otwarto w lutym 2013 roku. Kilka miesięcy wcześniej podróżnym udostępniono nową halę dworca, zaś kilka miesięcy później ruszyła Galeria Katowicka.

Nowy, podziemny dworzec autobusowy zastąpił przystanki, które przez lata były rozrzucone po całym placu Szewczyka (co ciekawe z placu dziennie było ok. 720 odjazdów), natomiast tunel – fragment ulicy Dworcowej biegnący między placem z przystankami a halą dworca PKP.

Nie przeocz

Plac zamknięto dla ruchu w grudniu 2010 roku, to wówczas zniknęły z niego autobusy, a zastępcze przystanki zlokalizowano w centrum Katowic. Pod koniec 2010 roku rozpoczęła się rozbiórka dworcowej estakady, a potem hali dworca PKP. Burzenie słynnych dworcowych kielichów – konstrukcję brutalistycznej hali tworzyło 16 żelbetowych filarów - trwało 21 dni. Natomiast budowa nowego – znacznie mniejszego - dworca zajęła 654 dni.

Zobacz archwalne zdjęcia Katowic

Burzenie starego dworca, który przez 38 lat stał w centrum Katowic, zajęło 21 dni

W 2011 roku, wkrótce po rozbiórce starej hali, plac Szewczyka zamienił się w 3,2 hektarowy plac budowy. W pierwszej kolejności rozpoczęła się trwająca siedem miesięcy realizacja sięgającej 20 metrów w głąb ziemi ściany szczelinowej okalającej i zabezpieczającej cały teren. Konstrukcję, w odpowiedniej pozycji w ziemi, utrzymywało 800 kotew gruntowych.

Wykopy pod fundamenty ruszyły dopiero w marcu 2011 roku. Wywieziono łącznie około 400 tys. metrów sześciennych ziemi, a do budowy całego kompleksu, który dziś stoi w tym miejscu, użyto 115 tys. metrów sześciennych betonu.

Ponad rok od rozpoczęcia budowy, w marcu 2012 roku, zrekonstruowany został pierwszy z dworcowych kielichów. Odtwarzanie wszystkich - wysokich na ok. 20 metrów – zajęło kilka miesięcy. W październiku 2012 otwarto nową halę dworca, zaś w lutym 2013 podziemny dworzec autobusowy i tunel.

Bytomskie podwórka w obiektywie Arkadiusza Goli, fotoreportera DZZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Bytom. Kamienice od frontu czyste i ładne, od podwórka widok...

Podziemny dworzec autobusowy i 300-metrowy tunel

Do dziś na podziemnym dworcu autobusowym jest dziesięć peronów wokół dużej wyspy dla pasażerów. Wyspa jest połączona ze znajdującą się kondygnację wyżej halą dworca kolejowego (są tu dwie klatki schodowe, schody ruchome oraz winda) oraz z poziomem -1 centrum handlowego. Co ciekawe na dworcu obowiązuje ruch lewostronny.

Zobacz koniecznie

Tunel ma 300 metrów. To z jednej strony droga dojazdowa do podziemnych parkingów Galerii Katowickiej, z drugiej przelotówka łącząca dwie części śródmieścia (wjazdy są od ulicy Słowackiego oraz Dworcowej). W obu kierunkach jest po jednym pasie ruchu, a dodatkowe pasy są zjazdowe na parkingi. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km na godzin.

I dworzec i tunel znajdują się na tym samym podziemnym poziomie (pod halą dworca PKP), do obu prowadzą te same węzły drogowe, ale oba oddziela betonowa ściana. W pierwszych miesiącach po otwarciu oba te miejsca sprawiały kierowcom nieco problemów. Część wjeżdżała zamiast do tunelu na dworzec autobusowy, a tam zaskakiwał ich ruch lewostronny. Zdarzało się też, że do tunelu wchodzili piesi.

Katowice: plac Szewczyka w trakcie przebudowy. Burzenie starego dworca

Katowice. Osiem lat temu otwarto dworzec autobusowy i tunel ...

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera