Katowice. Podpisano 6 umów na realizację programu Kolej Plus w województwie śląskim o wartości 1,5 miliarda złotych

Marcin Śliwa
Marcin Śliwa
Wartość kolejowych inwestycji w województwie śląskim to ponad 1,5 miliarda złotych.
Wartość kolejowych inwestycji w województwie śląskim to ponad 1,5 miliarda złotych. arc
Wielka inwestycja w transport kolejowy na Śląsku. W poniedziałek 5 grudnia w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach podpisano 6 umów na realizację Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku. Realizatorami programu finansowanego z budżetu państwa będą samorządy i Polskie Linie Kolejowe S.A.. Wartość kolejowych inwestycji w województwie śląskim to ponad 1,5 miliarda złotych.

Inwestycje warte 1,5 miliarda złotych w ramach programu Kolej Plus

W sali marmurowej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach spotkali się dziś parlamentarzyści i samorządowcy, aby podpisać ze spółką PLK umowy na inwestycje w infrastrukturę kolejową warte ponad 1,5 miliarda złotych.

- To projekty na niebagatelną kwotę miliarda pięciuset milionów złotych. Beneficjentów, realizatorów jest sześciu, ale dzięki temu milion osób będzie miał dostęp do odnowionej lub wybudowanej od nowa infrastruktury kolejowej - mówi Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski. - Dziękuję parlamentarzystom za ich aktywny udział i panu Kazimierzowi Karolczakowi za integrację samorządów w tym zakresie - dodaje.

Celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe dla miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

- Taki dzień jak dzisiaj, to w mojej pracy duże święto. Założenia programu Kolej Plus zostały ogłoszone to pojawiły się głosy, że samorządowcy do niego nie staną - mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. - Okazało się, że są samorządy szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego, które interesuje rozwój kolei - dodaje.

Przypomnijmy, program Kolej Plus jest finansowany w 85% ze środków rządowych, a pozostałe 15% to wkład poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. W niektórych przypadkach samorządy decydowały się zwiększyć udział swoich środków do 23%, aby znaleźć się w puli podmiotów pewnych udziału w rządowym programie.

Projekty, które ostaną zrealizowane w województwie śląskim w ramach programu Kolej Plus

W sumie w województwie śląskim w ramach programu "Kolej Plus" zrealizowanych zostanie 7 umów. Pierwszą, na budowę linii łączącej Katowice i Jastrzębie Zdrój podpisano już w listopadzie. W poniedziałek 5 grudnia podpisano pozostałe 6 umów, których łączna wartość wynosi ponad 1,5 mld złotych. Wśród nich znalazły się następujące inwestycje:

  • Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy - Katowice Murcki - Katowice Ligota linią kolejową nr 142.
  • Odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice - Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice - Gliwice - Pyskowice Miasto.
  • Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych.
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg.

Według wstępnych założeń do końca 2028 roku linie mają być oddane do eksploatacji. Do udziału w programie Kolej Plus w całej Polsce wpłynęło w sumie ponad 100 wniosków. Pierwotnie na jego realizacje planowano przeznaczyć 6,5 mld złotych, z czego 5,5 mld miało pochodzić z budżetu państwa, a miliard to wkład własny jednostek samorządu terytorialnego. Ostatecznie, ze względu na spore zainteresowanie programem, rząd dwukrotnie zwiększył kwotę przeznaczoną na ten cel do 11,5 mld złotych, którą uzupełnią 2 mld wkładu beneficjentów. W ten sposób w całym kraju zrealizowane zostaną 34 projektu, w ramach których powstanie 1200 km linii kolejowych.

Samorządowcy chwalą rządowy projekt

Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego wiążą duże nadzieje z inwestycjami, które będą realizowane w województwie śląskim w ramach programu Kolej Plus. Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia przekonywał, że program doskonale sprawdzi się w jego mieście - Bytom jest miastem o ustalonej, zabytkowej zabudowie, dlatego odbudowa istniejących już połączeń jest szczególnie ważna - zauważa Mariusz Wołosz. - Po wykonaniu tego zadania, wszyscy ci którzy pracują w Metropolii, będą mogli swobodnie i szybko się przemieszać - dodaje.

W podobnym tonie wypowiedział się także Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.

- Te projekty, są mądre, roztropne i logiczne, dlatego że wykorzystujemy w siedemdziesięciu procentach to, co już istnieje. Wykorzystujemy pewne nawyki transportowe i przyzwyczajenia komunikacyjne naszych mieszkańców. Wykorzystujemy ślady transportowe, ma to duże znaczenie w dzisiejszych czasach, kiedy nowa inwestycja jest okupiona dużym ryzykiem - zauważa Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.

To wyczekiwana inwestycja także dla mieszkańców Rudy Śląskiej.

- Transport szynowy ma wielką przyszłość, to alternatywa wobec tego, co dzieje się w Metropolii - mówi Michał Pierończyk, prezydent Rudy Śląskiej. - To wielkie zadanie, ale mam nadzieję, że to dopiero pierwszy krok, bo pewne miejsca trzeba jeszcze pospinać. Dla nas ważne jest to, że otwieramy południowe dzielnice miasta, gdzie mieszka kilkadziesiąt tysięcy osób, na transport kolejowy. Nie wszyscy będą musieli jechać na stację Chebzie i Ruda. To ważne i strategiczne posunięcie dla miasta - przekonuje.

W niektórych przypadkach, będzie to nie tylko usprawnienie komunikacji, ale też powrót po wielu latach do transportu kolejowego.

- Dla Pyskowic do powrót do przeszłości i zarazem skok w przyszłość - mówi Adam Wójcik, burmistrz Pyskowic. - Kłaniam się wszystkim, którzy wierzyli od początku w ideę powrotu kolei do Pyskowic - dodaje.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Stanisław Żaryn o ruchach prorosyjskich

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie