Katowice: Ponad 70 aut i motocykli na świetnej wystawie "100 lat motoryzacji w Polsce" od 7 kwietnia do 10 maja 2018 w Szopienicach

Katarzyna Pachelska
Wystawa "100 lat Motoryzacji w Polsce" to pierwsza i jedyna w Polsce prezentacja ponad 70 samochodów i motocykli ukazujących w jednym miejscu historię motoryzacji w Polsce. W Muzeum Hutnictwa Cynku Walcownia w Katowicach, na ponad 2500 metrach kwadratowych, można będzie oglądać od 7 kwietnia do 10 maja 2018 roku nie tylko pojazdy wyprodukowane w Polsce, ale także zagraniczne, które miały olbrzymi wpływ na losy naszej motoryzacji. Materiały prasowe
"100 lat motoryzacji w Polsce" - żaden miłośnik motoryzacji nie może przegapić tej wystawy! Od piątku 7 kwietnia do czwartku 10 maja 2018 roku w Szopienicach - w Muzeum Hutnictwa Cynku Walcownia będzie gościć wystawa pt. "100 lat motoryzacji w Polsce". Będzie można na niej obejrzeć ponad 70 samochodów i motocykli, i to nie tylko pojazdy wyprodukowane w Polsce, ale także zagraniczne, które miały olbrzymi wpływ na losy naszej motoryzacji.

Wystawa "100 lat Motoryzacji w Polsce" to pierwsza i jedyna w Polsce prezentacja ponad 70 samochodów i motocykli ukazujących w jednym miejscu historię motoryzacji w Polsce. W Muzeum Hutnictwa Cynku Walcownia w Katowicach, na ponad 2500 metrach kwadratowych, można będzie oglądać od 7 kwietnia do 10 maja 2018 roku nie tylko pojazdy wyprodukowane w Polsce, ale także zagraniczne, które miały olbrzymi wpływ na losy naszej motoryzacji.

Wystawa "100 lat Motoryzacji w Polsce"
Katowice Szopienice, Muzeum Hutnictwa Cynku Walcownia, ul. 11 Listopada 50 (wjazd od ul. Roździeńskiej 25)
Godziny zwiedzania:
Codziennie od 10:00 do 18:00
Ceny biletów:
Osoby dorosłe: 25 zł / os.
Dzieci* i młodzież ucząca się do 18-tego roku życia: 18.00 zł / os.
Bilet rodzinny (2+2): 70.00 zł / 4 os.**
*Dzieci do lat 3 – nieodpłatnie
**Bilet rodzinny – 2 dorosłych + 2 dzieci w wieku od 3 do 18 lat
Dojazd:
Tramwaje: 14, 15, 20
Z przystanku Katowice Szopienice Roździeńska można dojść pieszo w ok. 5 minut, kierując się w stronę budynków Rockwell Automation oraz ING.
Autobusy: 44, 72, 74, 108, 109, 695, 906N, 920
Z przystanku Szopienice Bednorza można dojść w ok. 10 minut kierując się w stronę skrzyżowania z ul. Rozdzieńską oraz wiaduktu kolejowego.
Koleje Śląskie: S1 Częstochowa – Gliwice, S4 Sosnowiec – Tychy, S8 Relacja Oświęcim – Lubliniec
Z przystanku Katowice Szopienice Południowe można dojść pieszo w ok. 15 minut kierując się w stronę MOSiR ul. 11 Listopada

Pojazdy pochodzą ze zbiorów Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie, Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska, Muzeum Motoryzacji w Topaczu oraz od prywatnych kolekcjonerów. To wyjątkowa okazja by zobaczyć wszystkie te pojazdy naraz w jednym miejscu i w takim zestawie.

Katowice: Stare motocykle i samochody na wystawie "100 lat m...

Ambicją organizatorów jest pokazanie dziejów motoryzacji w Polsce w możliwie szerokim kontekście społecznym, politycznym i kulturowym. Na wystawie zaprezentowane zostaną pojazdy rodzimego przemysłu motoryzacyjnego, projektowane i budowane przez polskie zespoły inżynierów, projektantów i rzemieślników, ale także pojazdy powstające za granicą, odgrywające szczególną rolę w historii naszej motoryzacji.

Ekspozycja podzielona jest na pięć części:

  • Motoryzacja w Niepodległej,
  • II Wojna Światowa,
  • Odbudowa,
  • Mała Stabilizacja,
  • Lata 70. i 80.

MOTORYZACJA W NIEPODLEGŁEJ (1918-1939)
Okres tworzenia fundamentów polskiej motoryzacji w szczególnym momencie odradzania się państwa po 123 latach niewoli. Odwiedzający będą mieli okazję zobaczyć m.in. legendarne motocykle Sokół 600 i Sokół 1000, czy pierwszy – seryjnie produkowany samochód w Polsce czyli Polskiego Fiata 508 III Junak.

II WOJNA ŚWIATOWA (1939-1945)
W tej części zaprezentowane zostaną pojazdy wykorzystywane przez żołnierzy polskich na wszystkich frontach II Wojny Światowej – m.in. amerykańskie motocykle wojskowe Harley-Davidson WLA i INDIAN Chief 340 Military, czy ciężarówki GAZ
i DODGE.

ODBUDOWA (1945-1960)
Okres odbudowy ze zniszczeń II Wojny Światowej. Czas narodzin polskiej legendy – Warszawy M20, ale także szeregu prototypów – m.in. Smyka, Meduzy i Mikrusa. Zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć pochodzące z lat 50-tych unikatowe egzemplarze polskich mikrosamochodów oraz drezynę kolejową WARSZAWA M20 z 1956.

MAŁA STABILIZACJA (1960-1970)
Okres stabilizowania się nie tylko sytuacji politycznej w Polsce, ale także okres stabilizowania się przemysłu motoryzacyjnego. Na linie produkcyjne i polskie drogi trafiają Syreny, Komary i Junaki.

ŻEBY POLSKA ROSŁA W SIŁĘ, A LUDZIE ŻYLI DOSTATNIEJ (1970-1989)
Ostatnie dwie dekady PRL-u to okres nie tylko niekończących się kolejek, ale także czas kiedy na polskich szosach królowały kredensy (polskie Fiaty 125p), a każdy mały chłopiec marzył o Borewiczu na welurze (FSO Polonez), a statystyczny Kowalski wyruszał na podbój Bułgarii (tzw. Złotych Piasków) Fiatem 126p i przyczepą Niewiadów.

Eksponaty:
MOTOCYKLE:

  1. PODKOWA 98
  2. SHL Villers
  3. Sokół 125
  4. Sokół 1000
  5. Sokół 1000
  6. Sokół 600
  7. Harley – Davidson F
  8. Harley – Davidson C “Lwowiak”
  9. M72
  10. Harley-Davidson WLA
  11. Indian Chief 340 Military
  12. WFM 125 M06
  13. Skuter Osa M52
  14. SHL 175 M11
  15. Junak M07
  16. Junak M10
  17. Junak B-20
  18. ROMET 50-T-1
  19. JAWA 50
  20. ROMET M750
  21. ROMET OGAR 205
  22. WIERHOWINA
  23. ROMET CHART 210
  24. ROMET KADET M780
  25. ROMET OGAR 205
  26. ROMET POLO M760
  27. KOMAR 232

SAMOCHODY:

  1. Polski Fiat 508 III
  2. GAZ 51
  3. GMC CCKW 353
  4. Jeep Willys
  5. Syrena 100
  6. Warszawa M-20
  7. Warszawa M-20 DREZYNA
  8. Syrena Bosto
  9. Skoda Octavia
  10. ZAZ 968A (ZAPOROŻEC)
  11. MZ (Milicja Obywatelska)
  12. Tarpan 523
  13. Żuk 15C
  14. Żuk pożarniczy
  15. Nysa 522 T
  16. Smyk (prototyp)
  17. Mikrus
  18. Meduza (prototyp)
  19. Warszawa 223 (prototyp)
  20. FIAT 125p
  21. Syrena 110
  22. Warszawa 210
  23. Syrena 105
  24. Beskid 106 (prototyp)
  25. WARS (prototyp)
  26. Fiat 125p 4×4 (prototyp)
  27. Polonez TRUCK
  28. Polonez
  29. Fiat 126p

INNE:
URSUS C45 (ciągnik rolniczy)

W każdy weekend organizowany będzie tzw. „rozruch maszyn” czyli uruchamianie i przejazdy najbardziej charakterystycznych pojazdów dla danej epoki. Wśród zaproszonych prelegentów są między innymi specjaliści od historii, ale też ludzie mający bezpośredni wpływ na losy polskiej motoryzacji, czy wybitni kierowcy rajdowi, którzy dokonywali cudów na samochodach produkowanych w czasach PRL.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie