Na ulicy św. Jana powstanie centrum przesiadkowe
Katowice planują budowę kolejnego centrum przesiadkowego - węzła „św. Jana”. Miasto właśnie ogłosiło przetarg na zaprojektowanie węzła. Kontrakt na projekt ma opiewać na niespełna 140 tys. zł. Termin opracowania i dostarczenia dokumentacji, wraz ze złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę, to dziewięć miesięcy od daty podpisania umowy. Oferty w przetargu można składać do 12 lutego.
Węzeł św. Jana powstanie pod wiaduktem kolejowym na ulicy św. Jana
Węzeł ma powstać w rejonie wiaduktu kolejowego i skrzyżowania ulic św. Jana - Wojewódzka – Dworcowa. W ramach tej inwestycji planowana jest przebudowa wiaduktu kolejowego, w tym poszerzenie przekroju wiaduktu od strony zachodniej i zmiana przekroju poprzecznego wraz ze zmianą ilości i umiejscowieniem podpór.
Peron tramwajowy pod wiaduktem kolejowym
Na tym oczywiście nie koniec. Pod wiaduktem powstać miałby przystanek autobusowo – tramwajowy wzdłuż istniejącego torowiska tramwajowego. Peron miałby długość około 44 metrów (to wystarczająco dla peronu tramwajowego i dwóch peronów autobusowych).
- Układ torowiska tramwajowego pozostaje zgodny ze stanem obecnym. W przęśle wschodnim (tym od stron kinoteatru Rialto) zaprojektowano jezdnię (o szerokości 3,5 m) oraz ścieżkę rowerową ( o szerokości 2,0 m) wpisującą się w istniejący ciąg rowerowy pomiędzy ulicami Kochanowskiego a Pocztową. W przęśle zachodnim zaprojektowano jezdnię o szerokości 4,5 m oraz chodnik o szerokości 5,7 m. Daną szerokość chodnika uzyskano poprzez odsunięcie przyczółka wiaduktu w stronę zachodnią – czytamy w koncepcji CP „św. Jana”, przygotowanej przez Pracownię Projektową Alignment.
Tak ma wyglądać Węzeł św. Jana
69-metrowy tunel łączący dworzec PKP z węzłem przesiadkowym
Co to oznacza w praktyce? Widzimy na wizualizacjach centrum przesiadkowego. Po przebudowie wiaduktu i układu drogowego pod nim, ruch w kierunku ul. Kościuszki i Dworcowej odbywa się po węższych niż obecnie jezdniach (zamiast dwóch pasów ruchu mamy po jednym), natomiast między jezdniami znajduje się peron autobusowo – tramwajowy. Wciąż po obu stronach drogi mamy chodniki, a ścieżkę rowerową po stronie kinoteatru Rialto.
Co ciekawe budowa węzła na ulicy św. Jana zakłada również wybudowanie tunelu pod peronem czwartym, którego wylot zaplanowano przy zachodnim przyczółku wiaduktu kolejowego. Długość tunelu miałaby wynieść aż 69 metrów, a szerokość to 5,85 metra.
- Tunel ten jest łącznikiem pomiędzy istniejącym tunelem pod peronem 4 a ulicą Św. Jana. Przy połączeniu z chodnikiem zaprojektowano skosy naprowadzające do tunelu – czytamy w koncepcji.
W Katowicach trwa budowa trzech centrów przesiadkowych
Dodajmy, że jak dotąd w Katowicach otwarto jedno centrum przesiadkowe – w Ligocie – natomiast trwa budowa trzech kolejnych: w Brynowie, Zawodziu oraz przy ulicy Sądowej. CP Ligota umożliwia przesiadki z autobusów i samochodów na pociąg. CP Brynów i Zwodzie będą umożliwiały przesiadki z samochodów na autobus lub tramwaj. Natomiast CP przy Sądowej będzie węzłem autobusowym i ma umożliwiać przesiadki z autobusów lokalnych na linie dalekobieżne jeżdżące na trasach krajowych i międzynarodowych.
Centrum Przesiadkowe Sądowa w budowie. Budynek dworca prawie gotowy ZDJĘCIA
Przebudowa Dworcowej i Tylnej Mariackiej ruszy jeszcze w tym roku WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Czy Katowice nadaja się do mieszkania? Panel dyskusyjny DZ
TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?