Około 900 pracowników Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach przejdzie szkolenie, by umieć lepiej rozmawiać z rodzicami ciężko chorego dziecka, a także z samym małym pacjentem. Projekt zakłada przeszkolenie lekarzy, pielęgniarek, położnych, ratowników i opiekunów medycznych – wszystkich tych pracowników szpitala, którzy na co dzień mają kontakt z pacjentem lub jego opiekunem. W zajęciach będą więc również uczestniczyć rejestratorki i sekretarki medyczne, a także pracownicy radiologii.
- Nasz personel jest przygotowany do rozmów, czasem bardzo trudnych, z pacjentami i ich opiekunami. Zasady właściwej komunikacji warto jednak co jakiś czas przypominać, dlatego chcemy wyposażyć naszą załogę w wiedzę i umiejętności usystematyzowane i poszerzone. Prawidłowa komunikacja sprzyja leczeniu i pomaga dzieciom oraz ich opiekunom szybciej i łatwiej przejść przez pobyt w szpitalu - mówi Joanna Perlak-Piątek, psycholog w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach.
W programie szkolenia są elementy teorii komunikacji, główny nacisk położono jednak na praktyczną wiedzę i umiejętności. Podczas zajęć poruszane będą więc zagadnienia emocji i ich rozumienia, mowy ciała czy też najczęstszych błędów popełnianych w rozmowie o stanie zdrowia. - To często są drobne niedokładności, które mogą jednak wpłynąć na nastawienie do leczenia i szpitala. Matka, która kolejny raz zadaje to samo pytanie, nie powinna usłyszeć: „Już tyle razy pani to tłumaczyłam”. Znacznie bardziej na miejscu będzie natomiast „Rozumiem, że bardzo się pani martwi o córeczkę, dlatego wyjaśnię ponownie…” - mówi Joanna Perlak-Piątek.
Bardzo istotny jest sposób rozmowy i przekazywania trudnych informacji rodzicom chorych dzieci. - Inaczej rozmawia się z rodzicem, który czuje się zagrożony, a inaczej z tym, który ma poczucie krzywdy. Jeszcze inny sposób rozmowy warto przyjąć w kontakcie z rodzicem, który ciężką chorobę dziecka traktuje jako wyzwanie – wyjaśnia Joanna Perlak-Piątek.
Ważną częścią zajęć jest też przypomnienie i praktyczne omówienie praw pacjenta. - Bez ich przestrzegania nie ma mowy nie tylko o dobrej komunikacji, ale i o skutecznym szpitalnym leczeniu. To m. in. prawo pacjenta do informacji, leczenia bólu, poszanowania intymności i godności czy obecności osoby bliskiej - mówi Małgorzata Herian, radca prawny w GCZD.
Nie przeocz
- Nasze szkolenie nosi podtytuł: „Jak w procesie leczenia budować mosty zamiast murów”. Chodzi bowiem nie tylko o odpowiednie przekazywanie informacji, ale także o budowanie wzajemnych relacji opartych na zrozumieniu, empatii i zaufaniu. Ważne jest nie tylko to co mówimy, ale i jak mówimy do naszych pacjentów i ich bliskich. Ważna jest interakcja, dostrojenie się do potrzeb i możliwości odbioru rozmówcy oraz stwarzanie odpowiednich warunków do rozmowy. Dobra komunikacja jest podstawą efektywnego leczenia - podkreśla psycholog dr Justyna Dubiel, pełnomocnik ds. praw pacjenta w GCZD.
Szkolenia z komunikacji rozpoczęły się w GCZD w zeszłym tygodniu. Szpital do wakacji planuje przeszkolić cały personel mający kontakt z pacjentami i ich opiekunami. Jesienią planowane są kolejne zajęcia, które będą koncentrować się na wybranych aspektach komunikacji. W placówce będzie też wprowadzana reguła, że każdy nowy pracownik będzie obowiązkowo przechodził szkolenie z zakresu komunikacji.
Od początku marca w szpitalu funkcjonuje zespół ds. komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Zadaniem zespołu, w skład którego wchodzą psychologowie i prawnicy, jest pomoc personelowi szpitala w trudnych sytuacjach związanych z komunikacją z pacjentami i opiekunami, a także wspieranie dzieci i ich opiekunów, jeśli sytuacja tego wymaga. Członkowi zespołu są stale dostępni - bezpośrednio lub online.
Zobacz koniecznie
Musisz to wiedzieć
Jakie są najczęstsze przyczyny biegunki u dorosłych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?