Katowice. Prawie 900 pracowników w Katowicach przejdzie szkolenie. Będą się uczyć, jak rozmawiać z rodzicami ciężko chorego dziecka

OPRAC.:
Katarzyna Kapusta-Gruchlik
Katarzyna Kapusta-Gruchlik
Udostępnij:
Jak rozmawiać z rodzicem dziecka ciężko chorego? Co można powiedzieć dorosłemu, a co maluchowi? Co to znaczy prawo pacjenta do informacji? To tylko niektóre tematy szkoleń z zakresu komunikacji, które rozpoczęły się w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach. W sumie szkolenie przejdzie około 900 pracowników, którzy mają kontakt z pacjentem.

Około 900 pracowników Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach przejdzie szkolenie, by umieć lepiej rozmawiać z rodzicami ciężko chorego dziecka, a także z samym małym pacjentem. Projekt zakłada przeszkolenie lekarzy, pielęgniarek, położnych, ratowników i opiekunów medycznych – wszystkich tych pracowników szpitala, którzy na co dzień mają kontakt z pacjentem lub jego opiekunem. W zajęciach będą więc również uczestniczyć rejestratorki i sekretarki medyczne, a także pracownicy radiologii.

- Nasz personel jest przygotowany do rozmów, czasem bardzo trudnych, z pacjentami i ich opiekunami. Zasady właściwej komunikacji warto jednak co jakiś czas przypominać, dlatego chcemy wyposażyć naszą załogę w wiedzę i umiejętności usystematyzowane i poszerzone. Prawidłowa komunikacja sprzyja leczeniu i pomaga dzieciom oraz ich opiekunom szybciej i łatwiej przejść przez pobyt w szpitalu - mówi Joanna Perlak-Piątek, psycholog w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach.

W programie szkolenia są elementy teorii komunikacji, główny nacisk położono jednak na praktyczną wiedzę i umiejętności. Podczas zajęć poruszane będą więc zagadnienia emocji i ich rozumienia, mowy ciała czy też najczęstszych błędów popełnianych w rozmowie o stanie zdrowia. - To często są drobne niedokładności, które mogą jednak wpłynąć na nastawienie do leczenia i szpitala. Matka, która kolejny raz zadaje to samo pytanie, nie powinna usłyszeć: „Już tyle razy pani to tłumaczyłam”. Znacznie bardziej na miejscu będzie natomiast „Rozumiem, że bardzo się pani martwi o córeczkę, dlatego wyjaśnię ponownie…” - mówi Joanna Perlak-Piątek.

Bardzo istotny jest sposób rozmowy i przekazywania trudnych informacji rodzicom chorych dzieci. - Inaczej rozmawia się z rodzicem, który czuje się zagrożony, a inaczej z tym, który ma poczucie krzywdy. Jeszcze inny sposób rozmowy warto przyjąć w kontakcie z rodzicem, który ciężką chorobę dziecka traktuje jako wyzwanie – wyjaśnia Joanna Perlak-Piątek.

Ważną częścią zajęć jest też przypomnienie i praktyczne omówienie praw pacjenta. - Bez ich przestrzegania nie ma mowy nie tylko o dobrej komunikacji, ale i o skutecznym szpitalnym leczeniu. To m. in. prawo pacjenta do informacji, leczenia bólu, poszanowania intymności i godności czy obecności osoby bliskiej - mówi Małgorzata Herian, radca prawny w GCZD.

Nie przeocz

- Nasze szkolenie nosi podtytuł: „Jak w procesie leczenia budować mosty zamiast murów”. Chodzi bowiem nie tylko o odpowiednie przekazywanie informacji, ale także o budowanie wzajemnych relacji opartych na zrozumieniu, empatii i zaufaniu. Ważne jest nie tylko to co mówimy, ale i jak mówimy do naszych pacjentów i ich bliskich. Ważna jest interakcja, dostrojenie się do potrzeb i możliwości odbioru rozmówcy oraz stwarzanie odpowiednich warunków do rozmowy. Dobra komunikacja jest podstawą efektywnego leczenia - podkreśla psycholog dr Justyna Dubiel, pełnomocnik ds. praw pacjenta w GCZD.

Szkolenia z komunikacji rozpoczęły się w GCZD w zeszłym tygodniu. Szpital do wakacji planuje przeszkolić cały personel mający kontakt z pacjentami i ich opiekunami. Jesienią planowane są kolejne zajęcia, które będą koncentrować się na wybranych aspektach komunikacji. W placówce będzie też wprowadzana reguła, że każdy nowy pracownik będzie obowiązkowo przechodził szkolenie z zakresu komunikacji.

Od początku marca w szpitalu funkcjonuje zespół ds. komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Zadaniem zespołu, w skład którego wchodzą psychologowie i prawnicy, jest pomoc personelowi szpitala w trudnych sytuacjach związanych z komunikacją z pacjentami i opiekunami, a także wspieranie dzieci i ich opiekunów, jeśli sytuacja tego wymaga. Członkowi zespołu są stale dostępni - bezpośrednio lub online.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Małpia ospa może być użyta jako broń biologiczna

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie