Katowice. Prawie 900 pracowników w Katowicach przejdzie szkolenie. Będą się uczyć, jak rozmawiać z rodzicami ciężko chorego dziecka

OPRAC.:
Katarzyna Kapusta-Gruchlik
Katarzyna Kapusta-Gruchlik
Jak rozmawiać z rodzicem dziecka ciężko chorego? Co można powiedzieć dorosłemu, a co maluchowi? Co to znaczy prawo pacjenta do informacji? To tylko niektóre tematy szkoleń z zakresu komunikacji, które rozpoczęły się w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach. W sumie szkolenie przejdzie około 900 pracowników, którzy mają kontakt z pacjentem.

Około 900 pracowników Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach przejdzie szkolenie, by umieć lepiej rozmawiać z rodzicami ciężko chorego dziecka, a także z samym małym pacjentem. Projekt zakłada przeszkolenie lekarzy, pielęgniarek, położnych, ratowników i opiekunów medycznych – wszystkich tych pracowników szpitala, którzy na co dzień mają kontakt z pacjentem lub jego opiekunem. W zajęciach będą więc również uczestniczyć rejestratorki i sekretarki medyczne, a także pracownicy radiologii.

- Nasz personel jest przygotowany do rozmów, czasem bardzo trudnych, z pacjentami i ich opiekunami. Zasady właściwej komunikacji warto jednak co jakiś czas przypominać, dlatego chcemy wyposażyć naszą załogę w wiedzę i umiejętności usystematyzowane i poszerzone. Prawidłowa komunikacja sprzyja leczeniu i pomaga dzieciom oraz ich opiekunom szybciej i łatwiej przejść przez pobyt w szpitalu - mówi Joanna Perlak-Piątek, psycholog w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach.

W programie szkolenia są elementy teorii komunikacji, główny nacisk położono jednak na praktyczną wiedzę i umiejętności. Podczas zajęć poruszane będą więc zagadnienia emocji i ich rozumienia, mowy ciała czy też najczęstszych błędów popełnianych w rozmowie o stanie zdrowia. - To często są drobne niedokładności, które mogą jednak wpłynąć na nastawienie do leczenia i szpitala. Matka, która kolejny raz zadaje to samo pytanie, nie powinna usłyszeć: „Już tyle razy pani to tłumaczyłam”. Znacznie bardziej na miejscu będzie natomiast „Rozumiem, że bardzo się pani martwi o córeczkę, dlatego wyjaśnię ponownie…” - mówi Joanna Perlak-Piątek.

Bardzo istotny jest sposób rozmowy i przekazywania trudnych informacji rodzicom chorych dzieci. - Inaczej rozmawia się z rodzicem, który czuje się zagrożony, a inaczej z tym, który ma poczucie krzywdy. Jeszcze inny sposób rozmowy warto przyjąć w kontakcie z rodzicem, który ciężką chorobę dziecka traktuje jako wyzwanie – wyjaśnia Joanna Perlak-Piątek.

Ważną częścią zajęć jest też przypomnienie i praktyczne omówienie praw pacjenta. - Bez ich przestrzegania nie ma mowy nie tylko o dobrej komunikacji, ale i o skutecznym szpitalnym leczeniu. To m. in. prawo pacjenta do informacji, leczenia bólu, poszanowania intymności i godności czy obecności osoby bliskiej - mówi Małgorzata Herian, radca prawny w GCZD.

Nie przeocz

- Nasze szkolenie nosi podtytuł: „Jak w procesie leczenia budować mosty zamiast murów”. Chodzi bowiem nie tylko o odpowiednie przekazywanie informacji, ale także o budowanie wzajemnych relacji opartych na zrozumieniu, empatii i zaufaniu. Ważne jest nie tylko to co mówimy, ale i jak mówimy do naszych pacjentów i ich bliskich. Ważna jest interakcja, dostrojenie się do potrzeb i możliwości odbioru rozmówcy oraz stwarzanie odpowiednich warunków do rozmowy. Dobra komunikacja jest podstawą efektywnego leczenia - podkreśla psycholog dr Justyna Dubiel, pełnomocnik ds. praw pacjenta w GCZD.

Szkolenia z komunikacji rozpoczęły się w GCZD w zeszłym tygodniu. Szpital do wakacji planuje przeszkolić cały personel mający kontakt z pacjentami i ich opiekunami. Jesienią planowane są kolejne zajęcia, które będą koncentrować się na wybranych aspektach komunikacji. W placówce będzie też wprowadzana reguła, że każdy nowy pracownik będzie obowiązkowo przechodził szkolenie z zakresu komunikacji.

Od początku marca w szpitalu funkcjonuje zespół ds. komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Zadaniem zespołu, w skład którego wchodzą psychologowie i prawnicy, jest pomoc personelowi szpitala w trudnych sytuacjach związanych z komunikacją z pacjentami i opiekunami, a także wspieranie dzieci i ich opiekunów, jeśli sytuacja tego wymaga. Członkowi zespołu są stale dostępni - bezpośrednio lub online.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

Od 15 maja bez maseczek, ale tylko na powietrzu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie