Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice rozkopane. Do rynku dołączy Korfantego i 3 Maja

Justyna Przybytek
Jeśli myśleliście, że rynek i centrum Katowic są już dość rozkopane, a przemieszczanie się po stolicy województwa bywa wystarczającym utrapieniem, to poczekajcie do jesieni. Tym razem urzędnicy, tramwajarze i budowlańcy szykują katowiczanom, i nie tylko im, trudny test cierpliwości. Do trwającej właśnie przebudowy rynku dołączy przebudowa torów na alei Korfantego i zaraz potem ulicy 3 Maja.

Utrudnienia szykują się zwłaszcza na tej ostatniej. 3 Maja regularnie pojawia się w zestawieniu najdroższych ulic handlowych na świecie i jak wynika z ubiegłorocznego raportu Cushman&Wakefield, jednej z pięciu najdroższych w Polsce. Niebawem być może nadal będzie w czołówce najdroższych ulic w kraju, na pewno zaś będzie jedną z bardziej rozkopanych. Ruszy od lat zapowiadana przebudowa. W planie jest modernizacja sieci kanalizacyjnej, torowiska, jezdni i chodników na całym jej 640-metrowym odcinku od rynku do placu Wolności.

Jak przeprowadzić remont i skoordynować go z trwającymi pracami przy przebudowie rynku oraz budową na placu Szewczyka, tak, aby nie zablokować ruchu w centrum stolicy województwa, radzą urzędnicy, przedstawiciele Tramwajów Śląskich, KZK GOP i firm zaangażowanych w poszczególne inwestycje. Jak dotąd nie uradzili. Daniel Muc, rzecznik przebudowy rynku, zapowiada, że magistrat o zmianach w komunikacji publicznej, czyli trasach i rozkładach jazdy tramwajów i autobusów, oraz w ruchu kołowym, poinformuje we wrześniu.

A zmiany będą ogromne. Kilkanaście dni przed wbiciem pierwszej łopaty w 3 Maja ma się rozpocząć przebudowa torowiska na Korfantego na osi rondo - rynek. Torowisko będzie modernizowane w ramach pierwszego etapu przebudowy katowickiego rynku i ma - wedle planów - być gotowe z końcem tego roku. To optymistyczna prognoza. Pierwszy etap przebudowy już jest opóźniony. W lipcu miała zakończyć się przebudowa św. Jana, a roboty nadal trwają, tak samo jak budowa torowiska na rynku. Powód opóźnień? Na św. Jana sieci teletechniczne, które odnaleziono pod ziemią, a których w tych miejscach być nie powinno. A na rynku kanalizacja. Budowlańcy wyprzedzając roboty na Korfantego już zbadali, czy i tu pod ziemią zastaną niespodzianki. Okazało się, że owszem. W trzech miejscach, w których sprawdzali, odnaleźli światłowody, których wedle map geodezyjnych być tam nie powinno.

Mimo to roboty ruszą i na al. Korfantego, i na 3 Maja, czyli na dwóch ulicach prowadzących do rynku. Będą przebiegały równolegle do trwającej przebudowy węzła wschodniego. Węzeł, czyli skrzyżowanie ul. św. Jana i Dworcowej, będzie prowadził do podziemnych parkingów i tunelu pod dworcem i galerią handlową budowanymi na placu Szewczyka.

Galimatias? Dodajcie do całości statystyki. Każdego dnia przez centrum Katowic przejeżdża ok. 60 tys. kierowców. Jeszcze więcej osób korzysta tu z komunikacji publicznej - przez rynek przejeżdża kilkanaście linii tramwajowych, a w jego okolicach - kursując m.in. przez al. Korfantego - zatrzymuje się kilkadziesiąt linii autobusowych.

Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w DZIENNIKZACHODNI.PL/PIANO



*Pamietacie zabawki z PRL? ZOBACZCIE ZDJĘCIA
*Gdzie jeździliśmy kiedyś na weekend? ZOBACZ ZDJĘCIA ARCHIWALNE
*KONKURS FOTOLATO 2012: Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!