Katowice: ruchome schody na dworcu znów się zepsuły. Teraz już na dobre ZDJĘCIA

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Zepsute schody ruchome na dworcu kolejowym w Katowicach
Zepsute schody ruchome na dworcu kolejowym w Katowicach A. Gola/J. Przybytek
Udostępnij:
W nowej hali dworca kolejowego w Katowicach od kilku tygodni wyłączone z użytku są schody ruchome łączące halę z podziemnym dworcem autobusowym. Podróżni często z ciężkimi walizkami wspinają się do hali dworca po tradycyjnych, ale bardzo wysokich schodach. Do tego przejście jest tak wąskie, że ruch schodami musi odbywać się wahadłowo: jeśli ktoś wchodzi do góry, to nikt nie zejdzie.

Schody ruchome łączące halę dworca kolejowego z podziemnym dworcem autobusowym zaczęły się psuć już niedługo po tym, jak nowy dworzec oficjalnie otwarto. W końcu podróżni przywykli, bo do awarii dochodziło regularnie, ale na PKP nie zostawiali suchej nitki.

- To jest skandal. Piękny, nowoczesny dworzec i taka fuszerka – zgłaszali. Gdy awarie zaczęły się powtarzać telefonów w redakcji odbieraliśmy w tej sprawie coraz więcej. - Jak starszy człowiek ma się wydostać z dworca autobusowego? Tym bardziej jeśli na dworzec przyjechał z ciężkim bagażem – alarmowali.

Alternatywa jest, ale... Podziemny dworzec autobusowy z halą dworca kolejowego łączą również dwie windy, ale podróżni nie wiedzą, gdzie je znaleźć. Do tego korzystają z nich również kierowcy parkujący samochody na podziemnym parkingu pod placem Szewczyka, więc często są pełne. W efekcie podróżni nie mają wyboru i nieraz z ciężkimi walizkami wspinają się z dworca autobusowego do hali dworca po tradycyjnych, ale bardzo wysokich schodach. Do tego przejście jest tak wąskie, że ruch schodami musi odbywać się wahadłowo: jeśli ktoś wchodzi do góry, to nikt nie zejdzie.

Dlaczego nie działają schody ruchome na dworcu?

Od kilku tygodni problem narasta, bo schody ruchome zepsuły się na dobre. - Zostały wyłączone przez firmę serwisującą z powodu zużycia eksploatacyjnego łańcuchów nośnych stopni – wyjaśnia Katarzyna Grzduk, z Wydziału Prasowego PKP. Jak tłumaczy, schody są bardziej podatne na awarie, bo dworzec działa całodobowo. - I również w takim trybie działają urządzenia – dopowiada.

Jednak na zasadnicze pytanie, kiedy schody ruchome na dworcu znów będą działać, w PKP odpowiedzi nie znają. - Chcielibyśmy ostatecznie rozwiązać ten problem. Obecnie analizowane są różne rozwiązania – odpowiada wymijająco Grzduk.

Przypomnijmy, że nowa hala dworca PKP została otwarta 28 października 2012 roku. Powstała w miejscu wyburzonego gmachu, który na placu Szewczyka istniał od lat 70-tych. Budowa trwała blisko dwa lata, a cała przebudowa placu Szewczyka, na którym powstała również Galeria Katowicka, a pod nią podziemny parking i dworzec autobusowy, oszacowana została na 240 mln euro. Nowa hala dworca kolejowego ma około 6000 m kw., rozciąga się między 16 odtworzonymi żelbetowymi kielichami. Znajdziemy w niej kilkadziesiąt punktów handlowych i gastronomicznych, są tu też kasy, punkty informacyjne Kolei Śląskich, Intercity i KZK GOP oraz toalety.

Jak dotąd w hali dworca najczęściej psuły się właśnie ruchome schody, ale zniszczeniu ulegały również dizajnerskie metalowe siedziska dla podróżnych, trzeba też było wymieniać płytki na schodach prowadzących z holu głównego do tunelu pod peronami.

Tych przestępczyń szuka policja. Poznajecie? Oto nazwiska

Podwyżki w Biedronce, Lidlu, Auchan. Ile zarabiają?

KLIKNIJ PONIŻEJ I POBIERZ
500 ZŁ NA DZIECKO WNIOSKI + FORMULARZE

KLIKNIJ W OBRAZ I ZOBACZ JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIĆ WNIOSEK W PROGRAMIE RODZINA 500 PLUS

Wielka woda 1997. Zobacz niezwykły dokument multimedialny, który przygotowaliśmy z okazji 20-rocznicy wydarzeń z lipca 1997 roku. Archiwalne filmy, zdjęcie i teksty. Zachęcamy, by oglądać w trybie pełnoekranowym komputera.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Inflacja przyhamuje na jesieni

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja
Stary dworzec popsute na amen schody i zule spiacy nowy dworzec i bez zmian a tlumaczenia PKP to czysty zart
H
Hanys
Na starym dworcu też były takie schody. Z tym że nigdy w zyciu nie widziałem by działały. Oddawaly wtedy urok starego dworca i nie wolno ich było naprawiać. Więc nasuwa się pytanie po co nowy dworzec skoro za 20 lat będzie wyglądał tak samo jak ten stary (który nigdy nie miał remontu)?
x
xXx
Można wywoskować, że ktoś kto projektował halę dworca i wybierał schody nie spodziewał się, że dworzec będzie działał całodobowo. Rzeczywiście niespodzianka, bo który dworzec na świecie działa całodobowo?? Chyba tylko ten w Katowicach.
M
Miro
wyobraźcie sobie, że takie tłumaczenie:
"schody są bardziej podatne na awarie, bo dworzec działa całodobowo. - I również w takim trybie działają urządzenia"
puszcza w świat wydział prasowy np. dworca kolejowego w Berlinie czy lotniska we Frankfurcie, czy nawet galerii handlowej. To byłby jego ostatni dzień pracy, a następnej nie dostałby nawet przy sprzątaniu Lidla. Bardziej, niż bełkot pani niedorzecznik interesuje mnie:
- kto zamówił te schody? N
- na jakiej podstawie wybrano ten, a nie inny model?
- co to za "firma serwisująca", która nie ma części zamiennych?!
Totalny polszajs.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie