Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice: rusza budowa węzła przesiadkowego w Zawodziu. Od poniedziałku pętla bez tramwajów WIZUALIZACJE

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Węzeł przesiadkowy Zawodzie w Katowicach
Węzeł przesiadkowy Zawodzie w Katowicach UM Katowice
Od poniedziałku tramwaje będą omijać pętlę tramwajową w Zawodziu. Zmiana w organizacji ruchu w tym rejonie związana jest z budową węzła przesiadkowego Zawodzie. Budowa ma kosztować 66,4 mln zł i potrwa 22 miesiące.

Prace przygotowawcze do budowy węzła przesiadkowego Zawodzie rozpoczęły się w grudniu.

- Wykonawca (konsorcjum firm ZUE S.A i Unibep S.A) przystąpił do inwentaryzacji, która obejmuje przegląd elewacji zewnętrznych oraz cześć wnętrz na budynkach: 1 Maja 158-158A, Łączna 2-4 oraz 1 Maja 162A. Dodatkowo rozpoczęła się inwentaryzacja mieszkań. W tym tygodniu inwentaryzowane będą mieszkania oraz budynki gospodarcze z adresu ul. Łączna nr dz. 210/5 – zapowiadają urzędnicy z Biura Prasowego Katowic.

Jednocześnie wykonawca lada dzień przystąpi do badań geologicznych, których przeprowadzenie jest konieczne przed rozpoczęciem zasadniczych prac budowlanych. Właśnie w związku z tymi badaniami od poniedziałku (22 stycznia) zmieni się organizacja ruchu tramwajowego w rejonie pętli.

- W pierwszym etapie wykonawca musi przeprowadzić dogłębne badania gruntu na terenie dzisiejszej pętli tramwajowej, co wiąże się m.in. z wykonaniem odwiertów. Następnie przewidziane są prace przy stabilizacji tego terenu. W związku z tym zmieni się organizacja ruchu części tramwajów – na razie bez wprowadzania zmian w organizacji ruchu dotyczące autobusów i kierowców samochodów – zapewnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.

Zmiany w organizacji ruchu będą dotyczyły linii tramwajowych nr 7 i 36 oraz wybranych kursów na liniach 14, 15, 20 i 33, które zostaną skierowane do zajezdni tramwajowej w Zawodziu. Tym samym jadąc w kierunku centrum Katowic tramwaje będą obsługiwać przystanek „Zawodzie Pętla” zlokalizowany bezpośrednio przy ul. 1 Maja (obecnie obsługiwany przez m.in. linie tramwajowe nr: 14, 15 i 20).

– To w sumie niewielka zmiana, dotycząca przede wszystkim pasażerów, którzy rozpoczynają podróż linią 7 lub 36 na pętli Zawodzie, bo będą do tramwaju wsiadać na innym peronie. Zauważą ją także pasażerowie pojedynczych kursów linii jadących od strony Szopienic a kończących się dotąd na pętli, gdyż będą musieli wysiąść z wagonu jakieś 200 metrów wcześniej i przy przesiadce np. na autobus przejść ten krótki odcinek do przystanku autobusowego pieszo – mówi Andrzej Zowada rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.

Przypomnijmy, że węzeł przesiadkowy Zawodzie ma być gotowy w czwartym kwartale 2019 roku. W ramach inwestycji powstanie budynek dworca o powierzchni 365 m kw., który pomieści zaplecze socjalne dla kierowców i motorniczych, kiosk, punkt sprzedaży biletów i toalety, obok będą dwa parkingi naziemne dla 275 samochodów, wiaty dla 36 rowerów, wiaty peronowe, miejsca postojowe dla autobusów i punkty postoju Kiss&Ride.

Łącznie w Katowicach w najbliższych latach planowanych jest aż osiem węzłów przesiadkowych, cztery z nich – Zawodzie, Brynów, Sądowa, Ligota - powstaną w ciągu najbliższych dwóch lat.

Jako pierwszy - już w połowie tego roku - gotowy będzie węzeł przesiadkowy w Ligocie. Natomiast w przypadku węzła w Brynowie – kilka dni temu przekazano teren budowy wykonawcy, czyli konsorcjum firm którego liderem jest Warbud. Inwestycja ta zostanie zakończona w trzecim kwartale 2019 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty