Prace przygotowawcze do budowy węzła przesiadkowego Zawodzie rozpoczęły się w grudniu.
- Wykonawca (konsorcjum firm ZUE S.A i Unibep S.A) przystąpił do inwentaryzacji, która obejmuje przegląd elewacji zewnętrznych oraz cześć wnętrz na budynkach: 1 Maja 158-158A, Łączna 2-4 oraz 1 Maja 162A. Dodatkowo rozpoczęła się inwentaryzacja mieszkań. W tym tygodniu inwentaryzowane będą mieszkania oraz budynki gospodarcze z adresu ul. Łączna nr dz. 210/5 – zapowiadają urzędnicy z Biura Prasowego Katowic.
Jednocześnie wykonawca lada dzień przystąpi do badań geologicznych, których przeprowadzenie jest konieczne przed rozpoczęciem zasadniczych prac budowlanych. Właśnie w związku z tymi badaniami od poniedziałku (22 stycznia) zmieni się organizacja ruchu tramwajowego w rejonie pętli.
- W pierwszym etapie wykonawca musi przeprowadzić dogłębne badania gruntu na terenie dzisiejszej pętli tramwajowej, co wiąże się m.in. z wykonaniem odwiertów. Następnie przewidziane są prace przy stabilizacji tego terenu. W związku z tym zmieni się organizacja ruchu części tramwajów – na razie bez wprowadzania zmian w organizacji ruchu dotyczące autobusów i kierowców samochodów – zapewnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Katowicach.
Zmiany w organizacji ruchu będą dotyczyły linii tramwajowych nr 7 i 36 oraz wybranych kursów na liniach 14, 15, 20 i 33, które zostaną skierowane do zajezdni tramwajowej w Zawodziu. Tym samym jadąc w kierunku centrum Katowic tramwaje będą obsługiwać przystanek „Zawodzie Pętla” zlokalizowany bezpośrednio przy ul. 1 Maja (obecnie obsługiwany przez m.in. linie tramwajowe nr: 14, 15 i 20).
– To w sumie niewielka zmiana, dotycząca przede wszystkim pasażerów, którzy rozpoczynają podróż linią 7 lub 36 na pętli Zawodzie, bo będą do tramwaju wsiadać na innym peronie. Zauważą ją także pasażerowie pojedynczych kursów linii jadących od strony Szopienic a kończących się dotąd na pętli, gdyż będą musieli wysiąść z wagonu jakieś 200 metrów wcześniej i przy przesiadce np. na autobus przejść ten krótki odcinek do przystanku autobusowego pieszo – mówi Andrzej Zowada rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.
Przypomnijmy, że węzeł przesiadkowy Zawodzie ma być gotowy w czwartym kwartale 2019 roku. W ramach inwestycji powstanie budynek dworca o powierzchni 365 m kw., który pomieści zaplecze socjalne dla kierowców i motorniczych, kiosk, punkt sprzedaży biletów i toalety, obok będą dwa parkingi naziemne dla 275 samochodów, wiaty dla 36 rowerów, wiaty peronowe, miejsca postojowe dla autobusów i punkty postoju Kiss&Ride.
Łącznie w Katowicach w najbliższych latach planowanych jest aż osiem węzłów przesiadkowych, cztery z nich – Zawodzie, Brynów, Sądowa, Ligota - powstaną w ciągu najbliższych dwóch lat.
Jako pierwszy - już w połowie tego roku - gotowy będzie węzeł przesiadkowy w Ligocie. Natomiast w przypadku węzła w Brynowie – kilka dni temu przekazano teren budowy wykonawcy, czyli konsorcjum firm którego liderem jest Warbud. Inwestycja ta zostanie zakończona w trzecim kwartale 2019 roku.
Na budowę węzła przy ulicy Sądowej wciąż trwa procedura przetargowa, w której ofertę złożyły cztery firmy
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego tyDZień
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?