Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice: Sześć firm chce budować węzeł przesiadkowy w Ligocie WIZUALIZACJE

Justyna Przybytek - Pawlik
Justyna Przybytek - Pawlik
Węzeł przesiadkowy w Ligocie
Węzeł przesiadkowy w Ligocie UM Katowice
Sześć firm złożyło w oferty w przetargu na budowę węzła przesiadkowego w Ligocie. To jeden z trzech węzłów przesiadkowych, których budowę w najbliższych latach planują Katowice.

Przetargi na realizację węzłów w Ligocie, Zawodziu i Brynowie. miasto ogłosiło w marcu i kwietniu. Węzeł w Ligocie będzie najtańszy, powstanie naprzeciw budynku dworca PKP. Jego budowa ma pochłonąć według szacunków katowickiego magistratu około 13 mln zł i potrwać do 18 miesięcy. Oferty w przetargu na jego realizację złożyło sześć firm, to m.in. firmy Skanska, Strabag, konsorcjum Balzoa, Budimex oraz Dombud. Różnica w cenie między najdroższą a najtańszą ofertą wynosi prawie 5 mln zł. I tak najtańsza opiewa na ok. 7,3 mln zł, najdroższa na ponad 12 mln zł.

Termin składania ofert minął 10 kwietnia. Wykonawcy jeszcze nie wybrano. - W tym momencie trwają jeszcze prace komisji przetargowej - wyjaśnia Krzysztof Kaczorowski z Biura Prasowego Urzędu Miasta w Katowicach.

Przypomnijmy, że przy węźle będzie parking naziemny ze 110 miejscami postojowymi. Wybudowana zostanie tu strefa obsługi podróżnych wraz z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania. Powstaną tu też strefa Kiss&Ride, parking dla rowerów i miejsca postojowe dla taksówek. Na terenie węzła mają się znaleźć też punkty informacji pasażerskiej, tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, a także tzw. urzędomat. Wykonawca węzła będzie ponadto zobowiązany do urządzenia zieleni i małej architektury. Przy węźle Ligota, w przeciwieństwie do węzłów Brynów i Zawodzie, nie powstanie budynek poczekalni dla podróżnych, tu taką funkcję ma pełnić gmach dworca PKP.

Oba pozostałe węzły będą zresztą dużo droższe w realizacji. Ten w Brynowie ma powstać za ponad 66,5 mln zł. Natomiast ten w Zawodziu za ok. 64 mln zł. Realizacja obu ma potrwać około 22 miesięcy. Przetargi na budowę obu mają zostać rozstrzygnięte jeszcze w maju.

Dodajmy, że na budowę wszystkich trzech miasto otrzymało dofinansowanie unijne w wysokości ponad 120 mln zł (co stanowi 85 proc. kosztów tych inwestycji). Węzły mają działać w systemie park&ride, to znaczy, że z biletem na komunikację miejską (w przypadku Ligoty także na pociąg) bezpłatnie zostawimy samochód na parkingu centrum przesiadkowego i będziemy mogli przesiąść się na tramwaj, autobus, albo pociąg.

W kolejnych latach katowicki magistrat planuje podobne inwestycje, węzeł Sądowa powstanie przy wjeździe do centrum, tu mają się również zatrzymywać autobusy komunikacji międzynarodowej. Następne mają powstać w Piotrowicach (w rejonie stacji kolejowej), Kostuchnie (przy ulicy Bażantowo, w ramach budowy nowej linii tramwajowej z Brynowa do Kostuchny) oraz przy ulicy Jana (przy wiadukcie kolejowym).

Zobacz najważniejsze informacje ostatnich dni w magazynie „Info z Polski”:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera