Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Katowice zamawiają osiem autobusów miejskich z napędem gazowym CNG

PAP
PAP
UM Katowice
Osiem zasilanych gazem CNG autobusów miejskich zamawia Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach (PKM) – przekazała w środę rzeczniczka katowickiego magistratu Sandra Hajduk. Będą to wozy z kolejnym, po tradycyjnym, hybrydowym i elektrycznym, typem zasilania. – Tym razem chcemy uzupełnić nasz tabor o pojazdy zasilane gazem. Ostatnie miesiące pokazują, że nie możemy być pewni cen żadnych paliw, dlatego staramy się, aby flota katowickich autobusów była różnorodna pod względem napędu – wyjaśnił, cytowany przez Hajduk, prezydent Katowic Marcin Krupa.

Katowickie autobusy zasili gaz CNG

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, 12-metrowe pojazdy będą zasilane gazem CNG, którego głównym składnikiem jest metan; będą miały też możliwość zasilania biometanem – czyli biogazem oczyszczonym i uzdatnionym do jakości wysokometanowego gazu ziemnego. Napęd powinien mieć moc co najmniej 200 kilowatów i spełniać wymagania normy Euro 6.

Wymagany zasięg to 450 km na liniach komunikacji miejskiej; przy czym musi zostać zapewniona możliwość rozruchu i eksploatacji w temperaturze do -30°C, a instalacja CNG musi być zabezpieczona przed zamarzaniem. Konieczny jest system zdalnej diagnozy stanu technicznego i parametrów pracy.

Istotna jest liczba miejsc w pojazdach

Wymagane wyposażenie to m.in. co najmniej 25 miejsc siedzących, w tym 6 dostępnych z poziomu podłogi oraz co najmniej 4 specjalne, bezstopniowe wejścia, system zliczania pasażerów, monitoring z ośmioma kamerami, ładowarki USB i bezprzewodowy internet, system informacji pasażerskiej i klimatyzacja kabiny kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej.

Oferty w przetargu katowickiego PKM można składać do 22 grudnia br. W ocenie pod uwagę będą brane właściwości techniczno-eksploatacyjne oraz cena. Wybrany wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy na realizację umowy po jej podpisaniu.

Dominują autobusy hybrydowe

Pod koniec lutego br. minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda informował o przyznaniu łącznie 25 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dla PKM-ów z Katowic i Gliwic do zakupu 25 nowych autobusów miejskich. Projekt katowicki dotyczy 8 pojazdów zasilanych gazem CNG (za 10,4 mln zł; w tym 6,5 mln zł z POIiŚ), a gliwicki - 17 hybrydowych (za 29,76 mln zł przy dotacji 18,5 mln zł).

Autobusy hybrydowe dominują wśród ostatnich zakupów największych samorządowych przewoźników w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Wiosną br. sosnowieckie PKM zamówiło u Solarisa 16 nowych autobusów o napędzie hybrydowym z ładowaniem typu plug-in. PKM Gliwice odebrało 15 takich wozów pod koniec ub. roku.

Autobusy CNG będą kolejnymi nowymi pojazdami katowickiego PKM. W sierpniu br. firma zamówiła, korzystając z unijnej dotacji, 22 autobusy miejskie z napędem hybrydowym - 5 przegubowych oraz 17 jednoczłonowych. Wartość inwestycji to ok. 50 mln zł, przy 20 mln zł dofinansowania. Wybrano oferty Volvo, pojazdy powinny zostać dostarczone do jesieni 2023 r.

Katowickie PKM otrzymało dofinansowanie zakupu 22 nowych pojazdów autobusów hybrydowych z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 wiosną br. (projekt na 43 mln zł z dotacją 20 mln zł.)

Napęd konwencjonalny to kolejne z rozwiązań

W lutym br. katowickie PKM odebrało natomiast pięć 18-metrowych autobusów z napędem konwencjonalnym (diesel spełniający normę EURO-6) Solarisa, zamówionych w 2020 r. W tamtym roku spółka zamówiła również u Solarisa 10 nowych autobusów elektrycznych: pięć 18-metrowych przegubowych oraz pięć12-metrowych jednoczłonowych.

Aby wymienić ponad połowę swego taboru, katowickie PKM przygotowało w poprzednich latach dwa unijne projekty: jeden w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi został dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił w poprzednich latach m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i jeszcze 10 pojazdów elektrycznych (pięć przegubowych i pięć krótkich). Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik przeprowadził zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym.

Do Katowic trafią też autobusy elektryczne

Ponadto do PKM Katowice trafi jedna czwarta łącznej puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Organizacja 41 samorządów otrzymała do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II (pozostałe wozy z przetargu Metropolii trafią do PKM-ów Gliwice, Sosnowiec i Świerklaniec).

Według informacji PKM Katowice tabor tego jednego z największych w GZM, należącego do trzech miast (Katowice - 86,43 proc. udziałów, Siemianowice Śląskie - 8,39 proc., Chorzów - 3,86 proc.) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (1,32 proc.), przewoźnika liczy ok. 250 pojazdów.(PAP)

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera