Katowiczanie podzieleni ws. przebiegu Tramwaju Odrodzenie. Zdecyduje studium ZDJĘCIA + WIDEO

Justyna PrzybytekZaktualizowano 
Tramwaj Odrodzenie. Konferencja prasowa Marcina Krupy J. Przybytek
Katowiczanie nie zdecydowali, w jakim przebiegu chcą nowej linii tramwajowej, którą magistrat wraz z Tramwajami Śląskimi chce poprowadzić od pętli w Brynowie do nowo planowanej pętli Kostuchna. Ankiety przeprowadzone przez miasto nie dały jednoznacznej odpowiedzi, które z wariantów mieszkańcy popierają w zdecydowanej większości, każdy z nich ma zwolenników i przeciwników.

Katowiczanie nie zdecydowali, w jakim przebiegu chcą nowej linii tramwajowej, którą magistrat wraz z Tramwajami Śląskimi chce poprowadzić od pętli w Brynowie do nowo planowanej pętli Kostuchna. Ankiety przeprowadzone przez miasto nie dały jednoznacznej odpowiedzi, które z wariantów mieszkańcy popierają w zdecydowanej większości, każdy z nich ma zwolenników i przeciwników.

- Zdania są podzielone i nie można jednoznacznie wybrać ze społecznych analiz, który z wariantów jest najbardziej oczekiwany i najlepszy. Wszystkie mają plusy i minusy, dlatego te materiały zostaną przekazane do Tramwajów Śląskich i trafią do osób wykonujących studium przedprojektowe dla tej linii – mówił w środę na pętli tramwajowej w Brynowie Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Budowę nowej linii tramwajowej, tzw. Tramwaju Odrodzenie, na południe Katowic, miasto ogłosiło pod koniec stycznia. W kwietniu odbyły się spotkania z mieszkańcami w sprawie proponowanych przez miasto wariantów przebiegu nowej linii oraz przeprowadzono badania ankietowe. Łącznie ankiet zebrano 729, w tym 431 podczas spotkań, zaś 298 spłynęło do Urzędu Miasta drogą elektroniczną. 79 proc. spośród nich wypełnili mieszkańcy Ochojca i Piotrowic. Jednak mieszkańcy tylko w 556 ankietach opowiedzieli się za wyborem konkretnego wariantu. Aż 25 proc. katowiczan, którzy wzięli głos w tej dyskusji budowy tramwaju na południe nie chce.

Przypomnijmy, że linia ma zostać pociągnięta od pętli w Brynowie ulicą Rzepakową, następnie wariantowo wzdłuż ulicy Kolejowej a następnie wzdłuż istniejącej linii kolejowej, z przekroczeniem jej i dalej w kierunku ul. Szenwalda (wariant 1), albo a przedłużeniu ulicy Rzepakowej, z przekroczeniem linii kolejowej i dalej na tyłach marketu E.Leclerc a następnie obrzeżem terenów leśnych w kierunku Szenwalda (wariant 2). 

W sprawie tych dwóch wariantów głosy podzieliły się niemal po równo, z nieznaczną przewagą dla wariantu 2.

Dalej nie ma wątpliwości, bo proponowana trasa jest jedna – linia ma biec od ul. Szenwalda terenami leśnymi do ul. Ziołowej w rejonie Górnośląskiego Centrum Medycznego. 

Następne warianty wywoływały znacznie więcej kontrowersji zwłaszcza podczas spotkań z mieszkańcami i jak się okazało podzieliły też tych, którzy wypełnili tramwajowe ankiety. Część chce tramwaju bliżej centrum Ochojca, część chce szybkiego – obrzeżami rezerwatu. W wariantach 3, 3a i 3b linia od ulicy Ziołowej miałaby biec między zabudowaniami Ochojca i w zależności od opcji ulicami Jaworową albo Spółdzielczości. Na te warianty zagłosowało łącznie 286 mieszkańców, ale najwięcej było za opcją, w której linia ma zostać pociągnięta ulicą Spółdzielczości. Niemal tyle samo osób – 298 - zagłosowało jednak za alternatywnym rozwiązaniem tzw. zielonym, w którym linia poprowadzona jest ulicą Koników Polnych i Radockiego, albo obrzeżami rezerwatu Ochojec, tyle że więcej głosów było za tym drugim rozwiązaniem, nazywanym „leśnym”.

- Otrzymaliśmy także protest podpisany przez 650 mieszkańców wobec propozycji, w której tramwaj miałby jechać przez ulicę Radockiego (czyli wobec wariantu 4b – przyp. Red.) – zaznaczał podczas konferencji prasowej Marcin Krupa.

Ostatni fragment linii do niedawna był tylko w jednym wariancie, miał zostać poprowadzony wzdłuż ulicy Bażantów. - Bierzemy jeszcze pod uwagę opcję poprowadzenie linii nie wzdłuż ulicy Bażantów, a wyprowadzenia jej tak, aby biegła równolegle do Radockiego i później skręcała w kierunku punktu przesiadkowego przy osiedlu Bażantów. To rozwiązanie pozwoli na obsłużenie większej części osiedla Odrodzenia – dopowiadał Krupa.

Jak zastrzegł prezydent opinie mieszkańców, choć nie wynika z nich, który wariant powinien być realizowany, zostaną wzięte pod uwagę przy przygotowywaniu studium przedprojektowego. Bolesław Knapik, dyrektor inwestycyjny Tramwajów Śląskich zapowiada, że dokument będzie gotowy do końca lipca. To on da odpowiedź, ile będzie kosztowała budowa Tramwaju Odrodzenie w poszczególnych wariantach, który będzie najdroższy w realizacji oraz utrzymaniu, a także który najłatwiejszy w realizacji.

Przypomnijmy: plan jest taki, aby wagony na linii Tramwaju Odrodzenie między pętlą w Brynowie a pętlą w Kostuchnie (powstać ma przy niej centrum przesiadkowe z parkingiem) jeździły co sześć minut, przepustowość linii to ok. 2500 osób, planowany czas przejazdu z pętli Kostuchna do pętli Brynów, w wariancie najszybszym – 9 minut, w najwolniejszym – 14 minut. Cały nowy odcinek ma mieć w zależności od wariantu 4,5, albo 5,5 kilometra długości, będzie na nim od sześciu do dziewięciu przystanków.

Szacunkowa wartość inwestycji to 110 mln zł, 63 proc. kosztów ma stanowić dofinansowanie z pieniędzy unijnych.


*Tragedia na drodze. Kierowca busa wjechał w rowerzystów. Matka i dziecko nie żyją
*Tak wygląda certyfikowany dom pasywny w Bielsku-Białej. Ogrzewanie to tylko 400 zł rocznie
*Przepisy drogowe od 18 maja 2015: 50 km/h + odebranie prawa jazdy
*Ostatnia tona węgla w Sosnowcu. Górnicy żegnają kopalnię Kazimierz-Juliusz ZDJĘCIA + WIDEO
*Śląsk Plus. Górny Śląsk jest piękny ZDJĘCIA INTERAKTYWNE

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Reden

Teraz już wiadomo. Tramwaj ma wozić klientów Galerii Echo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3