Kiedy autostradą A1 pojedziemy do Czech? Termin w sierpniu nieaktualny [NOWE FOTO]

Arkadiusz Biernat
Prace na feralnym moście autostradowym A1 w Mszanie (MA 532) trwają w najlepsze. Sprawdziliśmy to. Robotnicy uwijają się w pocie czoła, jednak co z tego, skoro dzisiaj nikt nie jest w stanie określić, kiedy dokładnie wiadukt zostanie dopuszczony do ruchu.

W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewniają, że właśnie jest realizowany skomplikowany program naprawczy.
- W ostatnim czasie wykonany został kabel próbny. Dalsze prace przy wykonaniu sprężenia zewnętrznego mogą toczyć się bez przeszkód, co potwierdza prawidłowość przyjętych założeń w programie naprawczym - mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA. Wcześniej w obiekcie wypełniane były tzw. puste kable kanałowe w jednym z przęseł obiektu MA 532. Mimo że zima ustąpiła i prace ruszają z kopyta, to i tak zapowiadanie konkretnej daty jego otwarcia jest ryzykowne.

Według zaleceń śląskiego inspektora nadzoru budowlanego w Katowicach, poprawki mają zostać naniesione do sierpnia 2013 roku. Jednak to nie oznacza, że tym samym odcinkiem A1 z Gliwic dojedziemy do Czech (bez objazdu drogami wojewódzkimi).
- Decyzja ta nie wyznacza terminu oddania do użytku mostu MA 532 - dodaje Prusak. Katowicki oddział GDDKiA zakłada, że kierowcy jeszcze w tym roku będą mogli korzystać z tego odcinka autostrady A1. Jednak wszystko diametralnie się zmieni, jeśli Alpine Bau nie zdąży naprawić mostu do końca sierpnia 2013 roku. Choć nikt o tym głośno nie mówi, wtedy możliwy jest poważny poślizg.

Nie kiedy, ale czy w ogóle feralny most zostanie oddany do użytku, pytają lokalni samorządowcy oraz mieszkańcy. W tej sprawie w ostatnich tygodniach wójt Mszany, Mirosław Szymanek, interweniował w Warszawie u sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

- Dochodziło do nas coraz więcej niepokojących sygnałów o nasilającym się konflikcie między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a wykonawcą - firmą Alpine Bau. Najgorsze, co w obecnej sytuacji mogłoby się zdarzyć, to ogłoszenie przez firmę upadłości lub wyrzucenie jej z budowy. Wtedy dokończenie autostrady przeciągnęłoby się o kolejne lata. Do tego nie możemy dopuścić. Dlatego nakreśliłem ten problem w Warszawie - przyznaje Mirosław Szymanek.

GDDKiA nie wyklucza w razie poważnych komplikacji zmiany wykonawcy. Jednocześnie zapewniając, że jest to ostateczność. - Warunki kontraktu dopuszczają możliwość wykonania robót na kontrakcie przez innego wykonawcę, jednakże wolą GDDKiA jest zakończenie wszystkich robót przez firmę Alpine Bau - uspokajano nas pod koniec lutego w GDDKiA.
Przypomnijmy, cały odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki miał być gotowy w sierpniu 2010 r., ale w grudniu 2009 r. GDDKiA wypowiedziała kontrakt firmie Alpine Bau, podając jako powód niewielkie zaawansowanie robót. W przetargu na dokończenie inwestycji wybrano ponownie Alpine Bau (wartość kontraktu 555 mln zł).

Jednak i tym razem nie obeszło się bez problemów. W kwietniu 2012 roku, po awariach na obiekcie, śląski inspektor nadzoru budowlanego nakazał wstrzymać prace na moście A1 w Mszanie. Dwa miesiące później (w czerwcu) zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, co wymagało korekt w projektach i dodatkowych robót. Termin zakończenia prac naprawczych wyznaczył na 31 sierpnia 2013 roku.

Od listopada otwarty został odcinek A1 Mszana-Gorzyczki, Od Świerklan kierowcy są prowadzeni 10-kilometrowym objazdem drogami wojewódzkimi (aż do węzła za feralnym mostem w Mszanie).

Opóźnienia przy budowie trasy ekspresowej S 69:

Do 1 czerwca zakończona ma być budowa drogi ekspresowej S 69 między Żywcem i węzłem Mikuszowice w Bielsku-Białej. To wynik porozumienia, które zawarła GDDKiA oraz firma Polimex-Mostostal, główny wykonawca tej inwestycji. Inwestycja miała być już zakończona w listopadzie 2012 r. W kulminacyjnym momencie na budowie pracować ma powyżej 1500 osób. AREK


*Kutz: Autonomia okazała się oszustwem. Ślązakom należy się status mniejszości etnicznej [WYWIAD RZEKA]
*TYLKO W DZ: Niesamowite zdjęcia górników i kopalń z XIX w. Maxa Steckla
*Cygańskie wesele w Rudzie Śl. On - 21 lat, ona 16 lat. ZOBACZ ZDJĘCIA Z ZABAWY
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
OSTRAVAK

...to chachar ;)

A
Adam

jw.

A
Adam

Blednie: "Kiedy autostradą A1 pojedziemy do Czech?"
Poprawnie: Kiedy autostrada A1 polaczy nareszcie obie czesci naszego Hajmatu ??

W
Wiktor

Nawet w obliczu śmierci ludzkiej to warcholstwo nie powstrzymało swój pęd.Pamietacie jak potraktowano ratowników niemieckich którzy przybyli z pomocą podczas tragedii w katowickim MTK? To jest najlepszy sposób na ukrycie swego dyletanctwa.To są,między innymi,żródła permanentnej biedy w tym kraju.Ja równiez sie przyłącze do tych określen na ten stan rzeczy w naszym kraju. Każdy H na swój strój.

Ż
Żółw śląski

z tego co pamiętam to informacje podane w art. gmina podawała jakiś miesiąc temu ....:/

T
To-Polski

Jest pierwszym i ostatnim stopniem do biedy.Wzbogacę Globetrottera i dodam jeszcze jedno określenie na to,tym razem z gwary cesarskiej, Wysmolony,traci dwa razy.

G
Globetrotter

Na coś takiego Ślązak ma dwa określenia 1) z niemieckiego - polnische Wirtschaft. 2) W swojej gwarze - Haharstwo.

L
Lars

Zderzenia zachodniej cywilizacji ze wschodnim warcholstwem tak właśnie się objawiają.Te hucpy odprawiano na każdym odcinku budowy gdzie wykonawcą były firmy zagraniczne.Mamy takie przykłady w sporcie,gdzie zagraniczni trenerzy byli wykańczani iście w polskim stylu.Tylko trenerzy prywatni polskich sportowców mogą spokojnie pracowac,czyż to nie znamienne? Destrukcja w genach,mistrzowie intrygi w najpodlejszym wydaniu.Czy jest ktoś przeciw?

J
Józef Brzozowski

Przez aglomerację subregionu zachodniego przechodzą trzy drogi główne z aglomeracji śląskiej w kierunku Czech. Wiślanka, A1 i DK 78. Dwie są płatne w systemie viaTOLL, jedna nie. I tak może zostać pod warunkiem że bramownice viaTOLL z A1 zostaną przeniesione na DK 78.

Uważam, związku z tym że Czesi swój odcinek autostrady D1 od granicy z Polską do Ostrawy mają bezpłatny, oraz po to by bardziej powiązać gospodarczo aglomerację katowicko-ostrawską to A/D1 na odcinku od lotniska w Pyrzowicach do węzła Ostrava-Vitkovie powinien być bezpłatny.

j
jaga

odpowiada GDDKiA, bo zerwała kontrakt, musiała do tego dopłacać niemałe sumy, znowu wybrała AlpineBau - zamiast za opóźnienia w realizacji kontraktu już w 2009 obciążyć wykonawcę a nie płacić za zerwanie kontraktu i spowodowane tym zniszczenia. To już 3 lata opóźnień w oddaniu autostrady, bo na razie jest tylko "podróbka" i objazdy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3