Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy Izera nabierze prędkości i czy inwestycja wystartuje w Jaworznie?

Aneta Kasprzyk
Aneta Kasprzyk
Lucyna Usińska-Nenow
Izera będzie w Jaworznie albo jej nie będzie. Tyle na razie wiadomo. Zakładany przez EMP termin rozpoczęcia produkcji to koniec roku 2024. Data ta, ostatecznie uzależniona jest od wielu czynników: ustaleń z dostawcą platformy, którego na razie nie przedstawiono; procesu pozyskiwania finansowania i pozyskania praw do terenu w Jaworznie, na którym planowana jest budowa fabryki. Gmina Miasta Jaworzna, EMP i KSSE wciąż twierdzą, że nikt się nie wycofuje, a produkcja samochodu elektrycznego w Jaworznie traktowana jest priorytetowo. Po wakacjach ma być znana data ogłoszenia dostawcy technologii platformy.

Inwestycja związana z samochodem Izera, zakładała wystartowanie produkcji w 2024 r. W lutym 2022 r. sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa pozytywnie zaopiniowała wniosek, dotyczący wymiany gruntów pomiędzy Lasami Państwowymi a Gminą Miasta Jaworzna, a Rada Miejska w Jaworznie na sesji nadzwyczajnej przyjęła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego „Wojska Polskiego – Północ”.

Wymiana nieruchomości gruntowych między Gminą Jaworzno a Lasami Państwowymi, którą umożliwiła sejmowa specustawa, dokonała się 4 lipca 2022 r., ustanawiając samorząd Jaworzna właścicielem terenu.

Początek inwestycji zaplanowano na I kwartał 2023 roku

4 sierpnia władze Jaworzna i prezesi Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej podpisali umowę o współpracy. Ma ona zapewnić aktywizację gospodarczą, w tym pozyskanie inwestorów do Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. To tutaj, w strefie parku przemysłowego o powierzchni ponad 350 ha, tworzonego przede wszystkim z myślą o Izerze, wytyczono nieruchomość o powierzchni 118 ha pod przyszłą fabrykę.

Sierpniowa umowa czyni Katowicką Specjalna Strefę Ekonomiczną operatorem Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.

- Jesteśmy odpowiedzialni za całokształt koncepcji zagospodarowania Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, między innymi układ drogowy, podział nieruchomości. Produkcja samochodu leży po stronie inwestora, którym jest ElectroMobility Poland. To centralny, kluczowy inwestor JOG, którego traktujemy priorytetowo – powiedział Łukasz Ciepły z Działu Obsługi Inwestorów KSSE.

– Umowa między miastem, a KSSE została podpisana 4 sierpnia. Obecnie w oparciu m.in. o efekty pierwszego etapu prac z planistą zakładu, powstaje projekt budowlany fabryki. Szacujemy, że prawo do dysponowania terenem EMP pozyska w I kwartale 2023 roku. Wtedy też rozpocznie się proces inwestycyjny – zapowiadał Paweł Tomaszek, dyrektor ds. komunikacji i rozwoju biznesu EMP.

Etap analizy i weryfikacji technicznej platform zamknięty planowo
Wcześniej partnerem przedsięwzięcia przestała być niemiecka firma EDAG Engineering, która jako integrator technologiczny miała wspierać ElectroMobility Poland w realizacji produkcji Izery i odpowiadać za wybór platformy. Paweł Tomaszek z EMP wyjaśnił, że w żaden sposób nie może być mowy o rezygnacji ze współpracy przez integratora, natomiast wygasł po prostu okres współpracy zakładany przez obie strony, który tym samym zamknął konkretny etap projektu związany między innymi z analizą i weryfikacją techniczną wybranych platform. Tomaszek wskazał, że etap ten zamknięto w planowanym terminie, a umowa została zrealizowana.

– Kolejny etap prac inżynieryjnych będzie realizowany wspólnie z nowo wybranym integratorem technicznym w oparciu o konkretne rozwiązania technologiczne, które EMP pozyska od dostawcy platformy. Podmiot ten został wybrany w drodze postępowania przetargowego i zostanie ogłoszony w terminie późniejszym – zapowiedział Tomaszek.

Dostawca platformy ma być znany po wakacjach
Najważniejszym komponentem, gwarantującym powstanie polskiego elektrycznego samochodu jest platforma. Proces negocjacji w tej sprawie, wedle stanowiska EMP obejmuje pakiet czterech równoległych umów. W założeniu EMP, dostawcę technologii platformy poznamy po wakacjach.

– Skomplikowana materia, której dotyczą negocjacje spowodowała, że sam proces negocjacyjny trwał dłużej. Wojna na Ukrainie zmusiła nas również do zlecenia dodatkowych analiz związanych m.in. z zapewnieniem alternatywnych możliwości pozyskania wybranych części i komponentów oraz optymalizacji procesu projektowania samochodu w oparciu o planowaną technologię. Te analizy zostały zakończone. Kluczowe jest dla nas zabezpieczenie warunków tych umów, które zagwarantują, że projekt w długiej perspektywie będzie miał zapewnione solidne fundamenty biznesowe. Zakładamy, że po wakacjach będziemy mogli podać precyzyjną datę ogłoszenia dostawcy technologii platformy – zapowiedział Tomaszek.

Jaworzno oszczędne w komentarzach

Dotychczas inwestycje związane z Izerą pochłonęły 69 milionów złotych. Plany związane z powstaniem fabryki zakładają produkcję na poziomie 150 tys. aut rocznie. EMP prognozuje, że pracę przy jaworznickiej produkcji znajdzie ok.15 tys. osób: 3 tys. przy produkcji Izery w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Władzom Jaworzna zależy głównie właśnie na miejscach pracy na terenie miasta. Rzecznik prasowy miasta, pytany o realizację planów dotyczących produkcji samochodu osobowego, jest oszczędny w komentarzach.

- Miasto przygotowało Jaworznicki Obszar Gospodarczy jako teren inwestycyjny dla przyszłych przedsiębiorstw. Jesteśmy pierwszym i jedynym samorządem, który w oparciu o specustawę dokonał takiej operacji – akcentował Filip Szatanik, rzecznik UM w Jaworznie. - Najważniejsza dla nas jest aktywizacja tego terenu i tworzenie nowych miejsc pracy, liczymy, że docelowo powstanie ich tu ok. 12 tys. Jesteśmy otwarci na przedsiębiorców, zwłaszcza na inwestycje zaawansowane technologicznie. Wsparcie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, daje miastu szansę na dotarcie do szerokiego grona takich inwestorów. W temacie Izery będę oszczędny w słowach. Podkreślę, że z Izery miasto absolutnie nie rezygnuje, projekt ma być kontynuowany. Miasto postępuje zgodnie z przyjętym planem inwestycji – dodał rzecznik.

Filip Szatanik, pytany, czy Izera w JOG jest koniecznością, stwierdził, że inwestycja dla miasta jest bardzo ważna, ale koniecznością nie jest.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera