Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy powstanie droga Pszczyna-Racibórz? Brakuje pieniędzy

Arkadiusz Biernat, Jacek Bombor
W Rybniku wycięto już drzewa pod budowę drogi Pszczyna - Racibórz
W Rybniku wycięto już drzewa pod budowę drogi Pszczyna - Racibórz Dariusz Szuba, DS Dron
Rybnik wybrał już wykonawcę budowy odcinka trasy Pszczyna-Racibórz. Ale kolejne fragmenty drogi długo nie powstaną. Okazuje się, że Rybnik startuje, ale na jej dalszy ciąg - biegnący przez powiat wodzisławski i raciborski, szybko się nie doczekamy. Powód? Brak pieniędzy.

Z pierwszymi dniami wiosny robotnicy ruszą z długo oczekiwaną budową rybnickiego fragmentu drogi Racibórz-Pszczyna! Za ponad 352 miliony złotych za inwestycję weźmie się firma z Zawiercia, którą kilka dni temu wyłoniono w przetargu.

Nadal trwa wykup domów

Teraz trwa zatwierdzanie wyboru - jak nie będzie skutecznych odwołań, umowa zostanie podpisana jeszcze pod koniec marca lub na początku kwietnia - informują w rybnickim magistracie.

Obecnie trwa nadal wykup nieruchomości pod drogę. Jak dotąd w całości zostało przejętych 17 spośród 53 budynków stojących w jej przebiegu.

- W Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej złożonych zostało 14 wniosków na przydział mieszkań zastępczych. 7 rodzin podpisało już umowy i otrzymało lokale. Jedna osoba zdecydowała się na skorzystanie z pomieszczeń magazynowych - wyjaśnia Agnieszka Skupień z rybnickiego urzędu miasta.

Na chwilę obecną 37 właścicielom nieruchomości, leżących w przebiegu rybnickiego odcinka drogi Racibórz -Pszczyna, miasto wypłaciło zaliczki na poczet przyszłego odszkodowania - w sumie jest to kwota pond 15 mln złotych. Przypomnijmy, że budujemy 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu).

Rybnicki odcinek do 2019 roku

- Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna - pięć skrzyżowań z kluczowymi drogami niższego rzędu będzie wykonane w formie węzłów. W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi powstanie 13 obiektów mostowych (2 mosty i 11 wiaduktów). Inwestycja usprawni dojazd do autostrady A1 i odciąży centrum miasta od ruchu pojazdów. Kluczowym rezultatem projektu będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu przez Rybnik - wyjaśnia Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. Koniec budowy zaplanowano na 2019 rok.

Jednak jak sama nazwa wskazuje, trasa ma mieć ciąg dalszy, aż do Raciborza. Okazuje się, że Rybnik startuje, ale na jej dalszy ciąg - biegnący przez powiat wodzisławski i raciborski, szybko się nie doczekamy. Powód? Brak pieniędzy.

Na razie brakuje pieniędzy

U sąsiadów jako pierwszy ma powstać odcinek od skrzyżowania z drogą krajową nr 45 na granicy z Rudnikiem aż do ulicy Piaskowej w Raciborzu. Według szacunków, cały “raciborski’ fragment do Rybnika może kosztować w okolicach miliarda złotych. Dlatego droga ma być realizowana odcinkami. Wspomniana część powstanie ale,pod jednym, kluczowym warunkiem. Inwestycja musi otrzymać unijne dofinansowanie. Koszt jej budowy szacuje się na ok. 170 mln zł. Problem w tym, że jest to więcej niż to, co można uzyskać w dofinansowaniu. Do rozdania we wszystkich konkursach Urząd Marszałkowski ma ok. 588 milionów złotych.
- Dlatego też Zarząd Województwa, mając na uwadze podział środków, zaproponował dla bieżącego naboru warunek, iż wnioskowane dofinansowanie w ramach danego projektu nie może być wyższe niż ok. 147 mln zł. Takie rozwiązanie otwiera możliwość dofinansowania większej liczby projektów - mówi Witold Trólka. Jakie szanse na uzyskanie pieniędzy ma raciborski odcinek trasy Racibórz-Pszczyna? Odrobinę większe niż wtedy, kiedy złożono wniosek. Wówczas na liście znajdowało się 29 projektów. Teraz jest ich mniej.

- Trzy projekty, duże i kosztowne wypadły. Nasze szanse rosną. Ale to tryb konkursowy, niczego nie można przesądzać. Na pewno nasz projekt wpisuje się w politykę samorządową województwa. Jest świadomość tego, że ta droga jest ważna i potrzebna - mówi Mirosław Lenk, prezydent Raciborza (miasto wzięło na siebie rolę lidera inwestycji wojewódzkiej).

Włodarz miasta podkreśla, że raciborski magistrat jak tylko może, pilotuje sprawę. Z tego powodu zarówno prezydent, jak i jego zastępca, są częstymi gośćmi w Katowicach. Według zapowiedzi, konkurs może zostać roztrzygnięty jeszcze w marcu. Zdaniem samorządowców od tego zależy przyszłość tej ważnej trasy.

Jak Rybnik zbuduje, presja będzie większa

- Najważniejsze jest to, żeby budowa raciborskiego odcinka wreszcie ruszyła. Jeżeli tak się stanie, a w to mocno wierzymy, to łatwiej będzie w przyszłości znaleźć środki na budowę kolejnych odcinków. Teraz z jednej strony buduje się trasę w Rybniku.

Jeżeli z drugiej dołączy Racibórz, to zwiększy się presja na dokończenie tego zadania. Być może marszałek województwa w przyszłości znalazłby dodatkowe środki, a może udałoby się go sfinansować z rządowego programu - mówi nam Marcin Połomski, burmistrz Rydułtów, przez które ma przebiegać trasa łącząca Racibórz i Rybnik (głównie północną częścią miasta - red).

- Wiele ważnych dróg w naszym kraju powstawało odcinkami, dzięki czemu ich realizacja stała się możliwa w dłuższej perspektywie. Tak jest chociażby z autostradą A1, czy Drogową Trasą Średnicową w centrum naszego województwa - dodaje Połomski. Na budowę całego odcinka pomiędzy Raciborzem a Rybnikiem czekają kierowcy z Rydułtów i okolicznych gmin.

Na drogi UE wydała u nas 1,8 mld zł

W poprzedniej perspektywie 2007-2013 podpisano 282 umowy na dofinansowanie inwestycji związanych z rozbudową i modernizacją sieci drogowej w regionie. Udzielone dofinansowanie to prawie 1,8 mld zł.

Dużą część oszczędności, jakie pojawiły się na końcu wdrażania Programu Regionalnego, Zarząd postanowił ulokować właśnie w projekty drogowe. Na sam koniec wdrażania - w 2015 roku ogłoszony został nabór projektów, który pozwolił zaangażować kwotę ponad 97,5 mln zł w 64 inwestycje drogowe dotyczące zarówno dróg regionalnych, jak i lokalnych - tłumaczy Trólka.

Droga jest sferą marzeń dla kierowców. Do czasu jej powstania wszyscy mieszkańcy regionu podróżujący pomiędzy Rybnikiem i Raciborzem (przez Rydułtowy), skazani będą na mocno wysłużoną drogę wojewódzką 935.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera