Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy ruszy Rower Metropolitarny? Kolejne odwołanie w przetargu opóźni realizację tej ważnej inwestycji

PAP
PAP
Kiedy ruszy Rower Metropolitarny? Wpłynęło szóste odwołanie w przetargu
Kiedy ruszy Rower Metropolitarny? Wpłynęło szóste odwołanie w przetargu UM Mysłowice/zdjęcie ilustracyjne
Kiedy ruszy Rower Metropolitarny? Projekt łapie kolejny poślizg - w lutym nie uda się przeprowadzić do końca procedury przetargowej. - W procedurze zamówienia systemu Roweru Metropolitalnego wpłynęło szóste już odwołanie, co oznacza, że w lutym br. nie uda się wybrać jego wykonawcy – poinformowała we wtorek 14 lutego Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Na Rower Metropolitarny zapisano 240 mln zł na najbliższe 7 lat

W przyjętej w grudniu ub. roku wieloletniej prognozie finansowej GZM na projekt dotyczący uruchomienia, zarządzania i eksploatacji Roweru Metropolitalnego w latach 2023-29 przewidziano 240 mln zł, w tym 35,8 mln zł w 2023 r. i po 33,6 mln zł w latach kolejnych.

W połowie grudnia GZM informowała o zakończeniu wcześniejszego dialogu konkurencyjnego i skompletowaniu dokumentów w postępowaniu dot. zamówienia systemu Roweru Metropolitalnego, zapowiadając jednocześnie wysyłkę zaproszeń do składania ofert przez uczestników dialogu.

Pierwsze problemy podczas przetargu pojawiły się w styczniu

Na początku stycznia br. władze GZM poinformowały, że w przetargu pojawił się wniosek jednego z podmiotów dopuszczonych do dialogu konkurencyjnego do Krajowej Izby Odwoławczej o uznanie, że czas wskazany na 2260 rowerów w 5 miesięcy jest niemożliwy do spełnienia i zaburza konkurencję.

Metropolia przypominała wtedy, że rozpoczynając dialog, warunkiem uczyniła dostarczenie 4,6 tys. rowerów w 8 miesięcy licząc, że spowoduje to, że w postępowaniu pozostaną firmy z zapleczem, mające doświadczenie na rynku i tysiące funkcjonujących rowerów w różnych miastach.

GZM zmieniła założenia. W I fazie 1260 rowerów i 283 stacji

Jak wynika z dokumentacji postępowania 2 lutego br. GZM zmieniła jego założenia tak, że w I fazie wdrażania Roweru Metropolitalnego (do pięciu miesięcy od podpisania umowy) system ma objąć 1260 rowerów i 283 stacji, w II fazie (do dwunastu miesięcy) - 4778 rowerów i 726 stacji, a w III fazie (22 miesiące): 7 tys. rowerów i 924 stacji. Termin złożenia ofert wyznaczono na 14 lutego.

Jak wynika z wtorkowej informacji GZM, tuż przed terminem złożenia ofert wpłynęło kolejne, już szóste odwołanie do KIO, co oznacza, że w lutym br. nie uda się wybrać wykonawcy.

"Do dwóch tygodni, po decyzji KIO, będziemy w stanie napisać więcej na temat planowanego harmonogramu prac nad rowerem metropolitalnym" – zasygnalizowali przedstawiciele Metropolii.

Z zamieszczonego odwołania wynika, że jeden z oferentów zakwestionował m.in. nowe wymogi dot. liczby rowerów w pierwszych dwóch fazach. Jak napisano, żaden z wykonawców nie wnosił o zmianę liczby rowerów w I fazie, a system z tak małą liczbą rowerów będzie zachowywał się w sposób nieprzewidywalny, co skutkuje trudnościami ze skalkulowaniem ceny oferty i nadmierne ryzyko.

Jakie funkcje ma spełniać rower metropolitarny?

Przygotowywany od paru lat Rower Metropolitalny ma być spójnym systemem roweru miejskiego dla 41 tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię miast i gmin. Ma to być przede wszystkim środek transportu, który przez cały rok ułatwi podróżowanie po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Ma zastąpić systemy rowerów miejskich zamawiane dotąd oddzielnie przez niektóre miasta.

Początkowo władze Metropolii sygnalizowały wolę uruchomienia systemu Roweru Metropolitalnego w 2022 r., potem na początku 2023 r.

Wstępne założenia systemu, w tym jego całoroczność, przyniosła koncepcja zamówiona przez GZM w lipcu 2020 r., a opublikowana pod koniec stycznia 2021 r. Po uzgodnieniach koncepcji z gminami zarekomendowano, aby w wypożyczalniach udostępniane były rowery standardowe IV generacji (tzw. smart bike, z lokalizatorami), co oznacza m.in. proste stojaki zamiast drogich stacji.

Jak deklarowali przedstawiciele urzędu metropolitalnego, ogłaszając postępowanie, dialog konkurencyjny miał doprowadzić do doprecyzowania warunków zamówienia, m.in. w zakresie długości okresu trwania umowy, ostatecznych parametrów rowerów i stacji, warunków świadczenia usługi serwisowania rowerów, relokacji czy sposobu zorganizowania najmu długoterminowego dla rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerów niestandardowych typu cargo czy tandem.

Przed uruchomieniem Roweru Metropolitalnego GZM zapewnia kolejne sezony integracji rowerów miejskich na obszarze GZM. Oznacza to finansowanie wymiany rowerów między systemami działającymi w kilku miastach: w tym w Katowicach, Tychach i Sosnowcu.

We wcześniejszych etapach postępowania ws. Roweru Metropolitalnego KIO odrzuciła dwa złożone odwołania, jedno uwzględniła, jedno uwzględniła w części.(PAP)

autor: Mateusz Babak
mtb/ mick/

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera